Gå till innehåll

Går ej att koppla in min gamla andra skärm till datorn så att jag har två skärmar.


Gå till lösning Löst av Peruna,

Recommended Posts

Hej!

Min dator är en ASUS ROG G15DH.

Jag misstänker att min gamla skärm är för gammal, men jag vet inte. Det är en platt Samsung skärm som är minst 12 år gammal. Den fungerar på min gamla

dator med Win7. Den nyare har Win 10.  Datorn har flera olika kontakter, Display port och även två varianter av DVI portar. Skärmen har DVI kontakt så den passar på datorn.

I inställningar för bildskärm i ASUS Datorn så hittar den inte min gamla skärm, när jag trycker på hitta knappen.

Jag är lite rådvill!

Alf K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Öppna länken nedan. Den går till bruksanvisningen till din dator. 
Under kapitel 2 kan du läsa hur du gör för att få bild på båda skärmarna. 
 

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/GamingDT/G15DH/XX1D_G15DH_Win10_SW22426_V3.pdf?model=ROG Strix GA15 G15DH

Redigerad av X-Men
Fixde så länken fungerar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)
58 minuter sedan, ChristerE sade:

Det finns flera varianter DVI, kan det vara att det inte stämmer mellan datorn och den gamla  skärmen?

"De benämns DVI-D (Digital), DVI-A (Analog) och DVI-I (Integrated, både digital och analog)."
Hur funkar det? - Bildskärmsanslutningar | Kjell.com

Hej ChristerE.

Tack för svaret och jag har kollat Hur funkar det på Kjell.com.

Även om det sitter en port på datorn för DVI D enhet att koppla in som min gamla skärm så såg jag nu i manualen

att det står att DVI D inte stöds för AMD Ryzen 7 Serie, vilket jag har. Det var tydligen orsaken att min gamla monitor

inte går att koppla in. Får skaffa ny skärm som passar.

Ha det bra!

Alf

Redigerad av Peruna
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peruna sade:

Även om det sitter en port på datorn för DVI D enhet att koppla in som min gamla skärm så såg jag nu i manualen

att det står att DVI D inte stöds för AMD Ryzen 7 Serie, vilket jag har.

Men det avser väl VGA-porten, eller ...?, punkt 4 på sidan 16 i manualen.

När det gäller varianterna av DVI så är jag osäker när det gäller om kontakterna passar oavsett digitalt/analogt. Men ville i alla fall ta med det, ifall lösningen finns där.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Peruna sade:

Även om det sitter en port på datorn för DVI D enhet att koppla in som min gamla skärm så såg jag nu i manualen.

att det står att DVI D inte stöds för AMD Ryzen 7 Serie, vilket jag har. Det var tydligen orsaken att min gamla monitor

inte går att koppla in.

Din processor har inget att göra med inkoppling av skärm så länge du har ett dedikerat grafikkort installerat. Enligt specifikationerna skall du ha ett RTX 2060, 2070 eller 2080 i datorn, beroende på den exakta modellbenämningen. Det är grafikkretsen, GPU, på grafikkortet som hanterar bilden till skärmar, inte AMD Ryzen, som är CPUn eller processorn.

Om det är så att du ansluter din gamla skärm till DVI-uttaget som har med moderkortet att göra får du ingen bild så länge som grafikkortet sitter i datorn.

Grafikkortet har minst 2 stycken anslutningar för skärm. Det är i grafikkortet som skärmen skall anslutas, inte i anslutningen som har med moderkortet att göra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min ordinarie skärm sitter i på punkt 12.  Kan prova en adapter om jag får tag på någon som passar till DVI D och porten på punkt 12. Sen får vi

se om det fungerar eller inte. Fungerar det så är det billigare än ny skärm!

Ha det bra!

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Peruna sade:

Min ordinarie skärm sitter i på punkt 12.  Kan prova en adapter om jag får tag på någon som passar till DVI D och porten på punkt 12. Sen får vi

se om det fungerar eller inte. Fungerar det så är det billigare än ny skärm!

Ha det bra!

Alf

Det finns ingen DVI-anslutning på grafikkortet. Det finns, enligt specifikationerna, en HDMI-anslutning samt tre stycken DP (Displayport) på grafikkortet. Om din gamla skärm saknar HDMI- och DP-anslutning och har DVI som enda valet behöver du en kabel/adapter som har HDMI eller DP i ena änden och DVI i andra änden.
Jag har inte varit med om att en skärm med DVI-anslutning inte fungerat med HDMI eller DP. Inte har jag varit med om att en skärm med DVI inte fungerat när den anslutits till en DVI-anslutning för grafik. 
Vad som krävs är att datorns anslutning för DVI också innehåller signal för skärmen. I ditt fall fungerar inte DVI- samt VGA-anslutningarna vid punkt 3 så länge som grafikkortet sitter i datorn. Ett undantag är om moderkortet stöder "surroundview" (lite olika namn i olika BIOS), vilket innebär att man kan använda såväl CPUn grafikkrets som det dedikerade grafikkortet.

Den funktionen var vanlig förr, när det var vanligt att man körde dubbla grafikkort för bättre spelprestanda. Idag är det inte lika vanligt då dagens grafikkort är så bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...