Gå till innehåll

Tvättmaskinen tar plötsligt för lång tid.


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Min rel nya Electrolux perfectcare 600 serien har blivit konstig. Ett 58 minuters program (30 grader) tog närmare 2 timmar. När jag skulle ta ut i detta fall en tröja, var den dyngsur. Satte då igång ett snabbprogram på 14 min, som tog 40 min och tröjan lika blöt. Då satte jag den på centrifugering som ska ta 9 minuter och nu har den gått i 30 min och displayen visar 0:08 min och snurrar på på och har 0:08 på i displayen. Vad kan detta vara för fel? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammalt är "rel ny"?
Man har möjlighet att reklamera fel i 3 år eller längre om man köpte med längre garantitid än så.

Innan reklamations- och garantitid har gått ut är det ju viktigt att inte försöka fixa fel själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Cecilia sade:

Hur gammalt är "rel ny"?
Man har möjlighet att reklamera fel i 3 år eller längre om man köpte med längre garantitid än så.

Innan reklamations- och garantitid har gått ut är det ju viktigt att inte försöka fixa fel själv.

Den är köpt 2020-08-20 den heter Electrolux Wash Slim 6 Kg (120 i2789) köpt på Elgiganten. 
 

Nu när den äntligen stannade efter att den vara gått på centrifugerings programmet, så var fortfarande tröjan genom blöt, har vridit ut den och hängt den på tork. Har nu rensat filtret som inte har särskilt igensatt heller. Vi dock påpeka att en tidigare tvätt idag tog visserligen längre tid än normalt, men blev 70% torr som det alltid är. Den maskinen var förvisso full. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker högt:
Om kläder är blöt efter centrifugering kan det nog bara bero på två saker. Antingen snurrar inte trumman med rätt hastighet eller så pumpas inte vatten ur maskinen.

Om maskinen fungerar ungefär som vår maskin känner den av hur tungt (och ev. ojämnt) trumman snurrar. Går det för tungt finns vatten kvar och den snurrar ett tag till osv.
Rimligen borde maskinen även känna av att trumman inte snurrar och visa felkod för det.

Om den inte kan pumpa undan vattnet kommer den att försöka med det så länge som det krävs men troligen finns en "time out", en gräns för hur länge den försöker.
Har man plockat ut silen och det inte finns något hinder där, eller innanför det. Kan det vara något som hindrar pumpen/pumphjulet. På vår förra maskin fanns ingen renssil och det kunde hända att en enkrona hade kilats fast i pumphjulet så att pumpen inte kunde rotera. Den hade vid några tillfällen stått så i över ett dygn och utan att pumpen brunnit! (Det var en Bosch) Den pumpen var konstruerad så att det var enkelt att sära pumphus från motorn. Ja, eller enkelt, man fick göra det från undersidan.

Jag skulle testa med att köra en tom maskin, endast en sköljning, och hålla kolla på om det pumpas ut vatten, eller ej, i tratten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag skulle testa med att köra en tom maskin, endast en sköljning, och hålla kolla på om det pumpas ut vatten, eller ej, i tratten.

Skära av buntbandet och lyfta upp slangen lite så att man verkligen ser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
42 minuter sedan, Cecilia sade:

Skära av buntbandet och lyfta upp slangen lite så att man verkligen ser?

Drog ur slangen så här ser det ut. Kanske att slangen satt antingen för djupt eller inte tillräckligt ner? Hur långt ned ska slangen? 

 

IMG_4130.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu är den på sköljning tom maskin men ännu inget vatten som kommit ur slangen.. däremot är tiden i displayen korrekt. 0:13 (vid start 0:22) nu kommer vatten ut i slangen  på 0:11. Kanske inte skulle komma vatten direkt?
 

Men nu tömdes en hel del - men nu har den stått på 0:11 i 4 minuter…. Den är tom och låter väldigt mycket och har nu stått på 0:08 länge…

Sköljningen låter lika högt som centrifugeringen. Kanske ska den göra det? 
 

Nu klart och maskinen helt tom på vatten. Men det tog betydligt mer än 22 minuter. Men då vet vi i alla fall att den tömmer. Men kanske att det var att slangen på nått vis låg fel? Kanske kan det vara så att 22 minuter inte är 22 minuter vid tom maskin? 

 

IMG_4132.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Kanske att slangen satt antingen för djupt eller inte tillräckligt ner? Hur långt ned ska slangen? 

Jag tror inte ditt problem beror på detta. Slangen satt rätt från början.

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

vid start 0:22) nu kommer vatten ut i slangen  på 0:11. Kanske inte skulle komma vatten direkt?

Det låter ju inte helt fel, att maskinen fyller vatten och sköljer i 11 minuter innan den börjar tömma ut sköljvattnet.

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Sköljningen låter lika högt som centrifugeringen. Kanske ska den göra det? 

Var det inte centrifugering också då? Det syns ju tydligt om trumman snurrar i hög hastighet.

Har du kollat så att pumphjulet snurrar lätt? Se länk från @Thirteen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mikael63 sade:

Jag tror inte ditt problem beror på detta. Slangen satt rätt från början.

Det låter ju inte helt fel, att maskinen fyller vatten och sköljer i 11 minuter innan den börjar tömma ut sköljvattnet.

Var det inte centrifugering också då? Det syns ju tydligt om trumman snurrar i hög hastighet.

Har du kollat så att pumphjulet snurrar lätt? Se länk från @Thirteen

Nu öppnat. Tog in en mejsel snurrar åt höger - men ett motstånd/fjädring dyker upp efter att man snurrat ”propellern” åt höger. 

Likadant åt vänster ett motstånd/fjädring dyker upp även där efter det att man ”snurrat” den åt vänster. 

Ska det vara så? 

IMG_4141.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Ska det vara så? 

Kollade på vår och jo det går lite tyngre på ett ställe per varv så att säga men det går även lätt att övervinna det motståndet. Troligen en magnetkoppling, eller liknande, mellan pumphjul och elmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Mikael63 sade:

Kollade på vår och jo det går lite tyngre på ett ställe per varv så att säga men det går även lätt att övervinna det motståndet. Troligen en magnetkoppling, eller liknande, mellan pumphjul och elmotor.

Men då kanske allt var ett tillfälligt fel? Eller vad tycker du att nästa steg ska vara? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...