Gå till innehåll

Tangenbord med pilnavigering.


Mikael63
Gå till lösning Löst av _.M,

Recommended Posts

Jag har en Samsung surfplatta och en Samsung mobiltelefon. I båda används "Samsung tangentbord" med, vad jag kan se, likadana inställningar.

I surfplattan finns två piltangenter som medför att det är enkelt att stega in i en text och lägga till en missad bokstav. I mobilen finns inte dessa. Surfplattan är ju större och det kan vara därför som dessa extra knappar finns. Det finns ju dock flera andra tangentbord, som appar då, att hämta från G.Play men det kan bli tidsödande att pröva en & en tills önskad funktion ev. finnes. Någon som vet vilken/vilka tangenbordsapp/ar som denna navigering finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

På min androidlur så fungerar mellanslag lite som en pekplatta för textmarkören. Man håller nere på mellanslag i någon sekund, sen när man drar vänster och höger så flyttar sig textmarkören i den riktningen. Lite pilligt att styra, men oftast enklare än att försöka trycka mitt i texten precis där man vill ha markören.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Tack!

Swiftkey hade jag tydligen installerat sedan tidigare, eller mer troligt något som följt med vid några telefonbyten.

Önskad funktion finns 👍

Det står att Swiftkey innehåller annonser. Hur mycket är det och hur störande?
Vore trevligt att veta det innan jag installerar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter använda SwiftKey. Ingen reklam någonstans än så länge. 

Har inaktiverat pilknapparna då jag råkar komma åt dessa när jag ska använda mellanslag. 

Hittar inte hur jag ex. ska byta ut punkt mot frågetecken. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Periodtangenten (till höger om blanksteg) ger snabb åtkomst till de vanligaste skiljetecken.

  • Tryck för punkt (.)

  • Dra snabbt åt höger för frågetecken (?)

  • Dra snabbt åt vänster för utropstecken (!)

  • Du behöver inte hålla ned och du behöver inte flytta fingret uppåt. Dra snabbt av knappen

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/hur-fungerar-snabbpunktstangenten-i-microsoft-swiftkey-tangentbordet-2c7665e2-0547-42b9-8ce5-82901ace920f

Lite dålig översättning med periodtangenten i stället för punkttangenten men resten går ju att förstå. Sidan har en bild också.

Tack för infon om reklamen så då ska jag ta och installera den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.

Med Samsungs tangentbord ser det ut så här i Telegram och när man skriver i ett inlägg här på AoW, med webbläsaren "Internet"(Samsungs egen:

image.thumb.png.9d4bdf7932058166140d5784271c0263.pngimage.thumb.png.4480d541d9c7b620bc7d43bd4a9815e7.png

Frågetecken och punkt är synlig direkt.

Om jag startar samma webbläsare som ovan, Samsungs, ser det ut så här:

image.thumb.png.1b0d2b23d71c755c92be30014759131b.png

Där återfinns i stället / vilket kan vara bra när man skriver en webbadress men det vore ju bra om även punkt fanns då en sådan kan behövas i en webbadress.

Med SwiftKey ser tangentbordet likadant ut på alla ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar knasigt. Det finns lite olika tangentbord i mobiler, exempelvis "text", url, siffror osv. Tanken med dessa olika är att utbudet av tangenter anpassas, så som du ska skriva siffror så väljer man siffertangentbord så visas inte bokstäver till exempel då dessa inte är till hjälp vid sifferinmatning.

Men url-tangentbordet borde helt klart ha punkt då det är en viktig tangent i sammanhanget. Känns nästan lite bugg-varning på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, _.M sade:

Men url-tangentbordet borde helt klart ha punkt då det är en viktig tangent i sammanhanget. Känns nästan lite bugg-varning på det.

Fanns visst en inställning för sånt!

image.thumb.png.22ef1045cbb4ac32e59f6a1575cd2e4d.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...