Gå till innehåll

Tvättmaskin orkar inte med lite, men orkar med mycket?


_.M

Recommended Posts

Jag lade min hoodie i tvättmaskinen, tryckte igång ett program... Efter någon tid märkte jag att maskinen var tyst så jag antog att den var klar. Men den hade inte centrifugerat och sånt, så hoodien var tokblöt. Och jag kunde inte få igång centrifugeringen, blev tvungen att ta ut hoodie, vrida ur för hand lägga tillbaka och då kom centrifugeringen igång.

Jag antar att det är ett tecken på att tvättmaskinen tyckte hoodie+vatten blev för tungt för att centrifugera. Och det har hänt mer än en gång nu. Men när jag lägger hoodie, byxor, t-shirt, dvs mer grejjer i maskinen. Då går programmet igenom från början till slut som det bör.

Och den ekvationen lyckas jag inte lösa, hur kan mer material innebära att maskinen orkar centrifugera? Borde det inte vara tvärt om? Eller tycker maskinen att jag inte tar den på allvar när jag tvättar bara ett plagg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under centrifugeringen är det viktigt att lasten i trumman blir jämnt fördelad runt trummans väggar för annars så blir det obalans och trumman skulle skaka väldigt mycket när det börjar snurra snabbt. Är det bara ett tungt plagg så blir det just obalans men med flera plagg så blir det en fördelad last. När du själv vred ur hoodien så var det inte längre tung och maskinen kunde snurra fort utan att det blev några häftiga skakningar.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Under centrifugeringen är det viktigt att lasten i trumman blir jämnt fördelad runt trummans väggar för annars så blir det obalans och trumman skulle skaka väldigt mycket när det börjar snurra snabbt. Är det bara ett tungt plagg så blir det just obalans men med flera plagg så blir det en fördelad last. När du själv vred ur hoodien så var det inte längre tung och maskinen kunde snurra fort utan att det blev några häftiga skakningar.

Tur att det finns kvinnor som kan 🙄

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...