Gå till innehåll

Windows update fel 0x800f020b för skrivardrivrutin


Recommended Posts

Felkoden verkar uppstå om skrivaren det gäller inte är ansluten till datorn. Jag föreslår att du kollar att det i Inställningar - Enheter - Skrivare och skannrar bara finns skrivare som du verkligen har eller som ingår i Windows (Fax, Microsoft Print to PDF, Microsoft XPS Document Writer, OneNote for Windows är det i min dator) först och sen ansluter de skrivare som du har innan du försöker installera uppdateringen på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Felkoden verkar uppstå om skrivaren det gäller inte är ansluten till datorn. Jag föreslår att du kollar att det i Inställningar - Enheter - Skrivare och skannrar bara finns skrivare som du verkligen har eller som ingår i Windows (Fax, Microsoft Print to PDF, Microsoft XPS Document Writer, OneNote for Windows är det i min dator) först och sen ansluter de skrivare som du har innan du försöker installera uppdateringen på nytt.

När jag började med detta så hittade jag en gammal LaserJet HP 4L som skrotades för länge sedan. Tog bort den och startade om men får samma meddelande hela tiden ändå. Nu har jag ingen skrivare som inte är aktiv och används i listan. Så jag blir inte klok på vilken skrivare detta är som jag inte kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinen verkar vara till olika HP-skrivare enligt sidan https://www.catalog.update.microsoft.com/ScopedViewInline.aspx?updateid=1ef1c064-4e93-4290-b0ac-872f7bb7c594 och gamla skrivare antar jag eftersom drivrutinen är från 2006.

Har du startat om datorn sen du tog bort skrivaren och sökt efter nya uppdateringar?

Det går att dölja uppdateringar med hjälp av verktyget http://download.microsoft.com/download/f/2/2/f22d5fdb-59cd-4275-8c95-1be17bf70b21/wushowhide.diagcab.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Cecilia sade:

Drivrutinen verkar vara till olika HP-skrivare enligt sidan https://www.catalog.update.microsoft.com/ScopedViewInline.aspx?updateid=1ef1c064-4e93-4290-b0ac-872f7bb7c594 och gamla skrivare antar jag eftersom drivrutinen är från 2006.

Har du startat om datorn sen du tog bort skrivaren och sökt efter nya uppdateringar?

Det går att dölja uppdateringar med hjälp av verktyget http://download.microsoft.com/download/f/2/2/f22d5fdb-59cd-4275-8c95-1be17bf70b21/wushowhide.diagcab.

Ja jag tog bort den gamla HP skrivaren och startade om men det är samma fel ändå.

Är det ett program att installera sista länken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Tack Cecilia jag körde det där dölj visa programmet. Men det stör mig att en uppdatering inte har funkat.

Men jag dolde den så länge.

Här är en orsak till att uppdateringen KB5034441 inte går att installera:

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb5034441-windows-återställningsmiljöuppdatering-för-windows-10-version-21h2-och-22h2-9-januari-2024-62c04204-aaa5-4fee-a02a-2fdea17075a8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Tack Cecilia jag körde det där dölj visa programmet. Men det stör mig att en uppdatering inte har funkat.

Men jag dolde den så länge.

 

 

Klippbordsbild (14).jpg

Men det var ju inte den vanliga säkerhetsuppdateringen av Windows som misslyckades utan installationen av en drivrutin för en skrivare. Kör programmet och ta fram säkerhetsuppdateringen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-04 at 21:49, X-Men sade:

Märkligt jag har 250GB ledigt på den volymen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Märkligt jag har 250GB ledigt på den volymen.

Är du säker på att du har hela 250GB ledigt på återställningspartitionen? 
Om så är fallet, varför har du gjort den så hiskeligt stor?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Är du säker på att du har hela 250GB ledigt på återställningspartitionen? 
Om så är fallet, varför har du gjort den så hiskeligt stor?

eh ... återställningspartitionen ... vad är det? Jag trodde det var vad man hade ledigt på C där uppdateringen installeras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Torbjörn Aronsson sade:

eh ... återställningspartitionen ... vad är det? Jag trodde det var vad man hade ledigt på C där uppdateringen installeras...

 

image.thumb.jpeg.d8d9252d59078aa15a2b3226bfb9d46c.jpeg

Bilden ovanför visar hur min disk ser ut.
Återställningspartitionen i mitt fall är 605MB stor. Den partitionen använder Windows utifall något går fel, till exempel om en uppdatering av Windows inte fungerar som den skall. Windows sparar vissa filer i denna partition utifall en återställning till en tidigare punkt kan behövas för att återfå Windows i fungerande skick igen.

Den skall inte förväxlas med "Recovery-partitionen" som märkesdatorer levereras med. Återställningspartitionen i bilden ovan är till för systemet och inte en återställning till fabriksskicket som en märkesdator levereras i.

För märkesdatorer finns det vanligtvis en större partition (10-20GB) som används för att användaren skall kunna återställa datorn och Windows till det tillstånd som den var i när datorn köptes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, X-Men sade:

image.thumb.jpeg.d8d9252d59078aa15a2b3226bfb9d46c.jpeg

Bilden ovanför visar hur min disk ser ut.
Återställningspartitionen i mitt fall är 605MB stor. Den partitionen använder Windows utifall något går fel, till exempel om en uppdatering av Windows inte fungerar som den skall. Windows sparar vissa filer i denna partition utifall en återställning till en tidigare punkt kan behövas för att återfå Windows i fungerande skick igen.

Den skall inte förväxlas med "Recovery-partitionen" som märkesdatorer levereras med. Återställningspartitionen i bilden ovan är till för systemet och inte en återställning till fabriksskicket som en märkesdator levereras i.

För märkesdatorer finns det vanligtvis en större partition (10-20GB) som används för att användaren skall kunna återställa datorn och Windows till det tillstånd som den var i när datorn köptes.

Hur skapar man en sådan? Om windows update förutsätter att man har en sådan så varför skapar inte windows en sådan vid installation?!

Så jag kommer inte att få på KB5034441 fören jag har en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Hur skapar man en sådan? Om windows update förutsätter att man har en sådan så varför skapar inte windows en sådan vid installation?!

Så jag kommer inte att få på KB5034441 fören jag har en sådan?

Windows installationsprogram skapar partitionen. Det innebär att du redan har en sådan partition. Uppdateringen skapar inte denna partition.
Det som är problemet är att den vanligtvis är mindre än de 605MB som partitionen är i min dator och det är det som ställer till problemet med uppdateringen.

Redigerad av X-Men
Förtydligat informationen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, X-Men sade:

Windows installationsprogram skapar partitionen. Det innebär att du redan har en sådan partition. Uppdateringen skapar inte denna partition.
Det som är problemet är att den vanligtvis är mindre än de 605MB som partitionen är i min dator och det är det som ställer till problemet med uppdateringen.

Tyvärr har jag den inte:

 

 

Klippbordsbild (16).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Tyvärr har jag den inte:

 

 

Klippbordsbild (16).jpg

Ett praktexempel på hur jag gjorde förr när jag inte ville ha alla de extra partitioner som Windows-installationen skapade. Då såg jag till att skapa en enda partition som jag formaterade och installerade Windows på. Windows "protesterar" inte mot detta tillvägagångssätt att installera Windows så det fungerar fint.

Att du skapat en enda partition av systemdisken kanske är orsaken till att uppdateringen inte går att installera. Jag har inte testat detta då jag inte längre bryr mig om det "irriterande" extra partitionerna. Det kan vara en fördel att ha de extra partitionerna då möjligheten att backa systemet till en tidigare punkt om något fel skulle uppstå.

För att du skall få återställningspartitionen behöver du nog installera om Windows, där du tar bort partitionen från disken (inga partitioner skall finnas) och låter Windows installationsprogram skapa de partitioner som behövs. Alternativt skapar du själv de partitioner som Windows vill ha och ser till att de får en storlek som fungerar för de uppdateringar som kräver en viss storlek på de dedikerade partitionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Så jag kommer inte att få på KB5034441 fören jag har en sådan?

Har du verkligen problem med den uppdateringen?
Du skapade tråden för att du hade problem med en skrivardrivrutin som gav felkoden 0x800f020b.

Om du nu har problem med en annan sorts uppdatering med annan felkod vore det bättre att ta det i en annan tråd eller i en tråd som redan handlar om uppdateringen KB5034441.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Cecilia sade:

Har du verkligen problem med den uppdateringen?
Du skapade tråden för att du hade problem med en skrivardrivrutin som gav felkoden 0x800f020b.

Om du nu har problem med en annan sorts uppdatering med annan felkod vore det bättre att ta det i en annan tråd eller i en tråd som redan handlar om uppdateringen KB5034441.

Alltså jag vet inte ens vad den gör och ja den installeras ju inte. Visst kan jag starta en ny tråd men då ovanstående säger att jag måste installera om datorn så blir det nog inget sådant. Det är en gammal burk som ska uppdateras inom en snar framtid så det får nog vara.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Ett praktexempel på hur jag gjorde förr när jag inte ville ha alla de extra partitioner som Windows-installationen skapade. Då såg jag till att skapa en enda partition som jag formaterade och installerade Windows på. Windows "protesterar" inte mot detta tillvägagångssätt att installera Windows så det fungerar fint.

Att du skapat en enda partition av systemdisken kanske är orsaken till att uppdateringen inte går att installera. Jag har inte testat detta då jag inte längre bryr mig om det "irriterande" extra partitionerna. Det kan vara en fördel att ha de extra partitionerna då möjligheten att backa systemet till en tidigare punkt om något fel skulle uppstå.

För att du skall få återställningspartitionen behöver du nog installera om Windows, där du tar bort partitionen från disken (inga partitioner skall finnas) och låter Windows installationsprogram skapa de partitioner som behövs. Alternativt skapar du själv de partitioner som Windows vill ha och ser till att de får en storlek som fungerar för de uppdateringar som kräver en viss storlek på de dedikerade partitionerna.

 

Det gör jag inte på denna burken då den snart ska uppdateras till en snabbare processor m.m. Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Torbjörn Aronsson sade:

Alltså jag vet inte ens vad den gör och ja den installeras ju inte. Visst kan jag starta en ny tråd men då ovanstående säger att jag måste installera om datorn så blir det nog inget sådant. Det är en gammal burk som ska uppdateras inom en snar framtid så det får nog vara.

 

Tack för all hjälp!

Har du fortfarande problem med skrivardrivrutinen?
Vilken felkod har du fått för KB5034441?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-08 at 11:31, Cecilia sade:

Har du fortfarande problem med skrivardrivrutinen?
Vilken felkod har du fått för KB5034441?

Nej jag dolde den så jag slipper se den.

Det är Nedladdningsfel - 0x80070643

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...