Gå till innehåll

Vass på OCR?


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Eftersom jag går bet angående ursprungsfrågan i DENNA tråd funderar jag på ett alternativ till.

Skulle behöva hitta en vass mjukvara som kan konvertera en icke sökbar PDF till en sökbar PDF.

Måste vara gratis eller en trial med vattenstämpel eller annan begränsning för att jag ska kunna testa. I praktiken kommer det inte att fungera med Online OCR men om ni känner till någon sådan att testa kan man kanske utgå därifrån, om de som driver sajten även har en Desktopvariant.

Jag har testat en del men inte hittat någon som fungerar, dumt nog har jag inte antecknat vilka...

Bifogar filen demo_bbm.pdf som är den som behöver bearbetas. bc_demo.pdf är skapad på annat sätt och är sökbar, att jämföra med.

***

Testade mjukvaror som inte fungerar fullt ut:

  • Bluebeam Revu 21
  • Aquaforest Autobahn DX
  • Kofax OmniPage Ultimate
  • pdf995
  • OneNote

 

demo_bbm.pdf bc_demo.pdf

Redigerad av Mikael63
lista
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden kunde man bifoga bilder och pdf:er i OneNote och den använde sin inbyggda OCR-motor och indexerade filerna så man kunde söka efter dem. Bilder tror jag dessutom fick en funktion att högerklicka så kunde man kopiera text. Jag har dock inte provat med pdf, men kanske går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag grävde i mitt arkiv med listor över program och hittade denna lista över gratis OCR-program. Alla verkar dock inte fungera med pdf-filer.

  • gImageReader
  • NeOCR
  • Tesseract4java
  • A9T9 Free OCR Windows Desktop
  • Paperfile FreeOCR
  • Lime OCR
  • SimpleOCR
  • Boxoft Free OCR
  • NAPS2
  • Opait Tesseract Studio
  • Web Lite PDF OCR X
  • PDFMate PDF Converter Free
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har inte kollat alla men en del är en frontend/gui till Tesseract och jag vill inte mecka med allt som behövs för att få det att lira.
NeOCR fanns som online - funkade inte.
Opait Tesseract studio - horribelt resultat
PDFMate PDF Converter Free - nix

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...