Gå till innehåll

Bitlocker på extradiskar men ej på primära


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Jag kör Windows 11 home 23H2. När jag fick datorn levererad hade den Bitlocker aktiverat och detta aktiverades även på de extradiskar jag satte i. 

Efter ett tag fick jag den primära disken bytt och nu är det inte Bitlocker på den men väl på extradiskarna.

Jag vill få bort Bitlocker helt och hållet men har inte hittat någon lösning. Man kan ju slå på och slå av Bitlocker  i inställningar men det verkar bara påverka den primära disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jag har inte testat själv men enligt sidan https://www.windowscentral.com/how-configure-bitlocker-encryption-windows-11 så kan man i Home-versionen inte välja vilka lagringsenheter som ska krypteras/dekrypteras utan det är antingen alla eller ingen beroende på om Bitlocker är aktiverat eller deaktiverat.

Citat

However, on Windows 11 Home, you can use "device encryption," a limited version of BitLocker. It works identically to the full version but without many advanced management settings and capabilities, such as "BitLocker To Go." Also, when using device encryption, all the drives will encrypt automatically, while the full version of BitLocker allows you to choose the storage using encryption.

Citat

Turn off the Device encryption toggle switch.
After you complete the steps, the decryption process will begin on the device.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Per-Ola Jakobsson sade:

Jag kör Windows 11 home 23H2. När jag fick datorn levererad hade den Bitlocker aktiverat och detta aktiverades även på de extradiskar jag satte i. 

Efter ett tag fick jag den primära disken bytt och nu är det inte Bitlocker på den men väl på extradiskarna.

Jag vill få bort Bitlocker helt och hållet men har inte hittat någon lösning. Man kan ju slå på och slå av Bitlocker  i inställningar men det verkar bara påverka den primära disken.

Har inget klart svar men ett antagande är att en återställningsnyckel kan behövas. I alla fall nu efter bytet av den primära disken (med Windows på).

Hittade följande som kanske kan vara till någon hjälp (första bästa träff).
HP-datorer – Använda BitLocker och hitta återställningsnyckeln (Windows 11, 10) | HP® Support

Länk i föregående artikel.
BitLocker recovery overview - Windows Security | Microsoft Learn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...