Gå till innehåll

Personliga erfarenheter av hårddiskar för NAS


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Finns det någon som har egen erfarenhet av hårddiskar för NAS i detta forumet?

De diskar som jag önskar få information om, personliga erfarenheter som livslängd och ljudnivå, är följande:

Toshiba N300-serien

Seagate IronWolf-serien

Seagate Exos-serien

Western Digital (WD) Red-serien (Red, Red Plus och Red Pro)

Jag hittar en del på nätet men skulle vilja få ta del av personliga erfarenheter av er på Alltomwindows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en NAS jag har utan ett kabinett med USB fast fyra-fem diskar i. Jag använder WD Green tror jag. Det är ganska långsam snurr på dom så dom inte väsnas så mycket och förhoppningsvis mindre slitage så dom håller längre.

Dock har jag inget att jämföra med, men ljudet var tillräckligt lågt att inte störa mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite förvånad över att X-men inte kunde hålla sig i mer än 14 timmar innan han gav upp på att få svar och gick ut och handlade utan råd 🤭

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, _.M sade:

Jag är lite förvånad över att X-men inte kunde hålla sig i mer än 14 timmar innan han gav upp på att få svar och gick ut och handlade utan råd 🤭

Jag var inte ute efter råd utan egna erfarenheter av de fyra omnämnda diskserierna. Det är sex dagar sedan jag började att fördjupa mig i diskar ämnade för NAS och molnlagring. Igår tänkte jag att jag skulle höra om det är någon som har egen erfarenhet av de omnämnda diskserierna. Kort efter att jag gjorde mitt inlägg hittade jag MG09-serien och fördjupade mig i den.

18 timmar senare, utan att någon kommenterat de fyra diskserierna, tog jag beslutet att välja en MG09 istället. Diskarna i mitt första inlägg tillhör inte de sedvanliga diskarna och jag utgår från att de är få som har erfarenhet av dem. 18 timmar väntetid räcker för mig för min tolkning är att det sannolikt inte är någon som har erfarenhet av just de fyra serierna. Sålunda inte heller av MG09-serien, som efter tungt övervägande, blev valet.

NASen är redan beställd och diskarna bör inte dröja då systemet skall upp och köra så snart som möjligt.

Ber om ursäkt om det här inte var tillfredsställande för dig. WD Green-serien ingår inte i de diskval jag hade tänkt då de inte är ämnade för NAS och molnlagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En uppdatering.

Diskarna har suttit i NASen i några dagar nu. Ljudnivån från diskarna är på en mycket behaglig nivå. Jag får hålla mig på ett avstånd om 30-40 cm från NASen för att kunna skönja något ljud från den när den är igång. Min sambo, som hör när en knappnål landar på en ryamatta, störs inte av NASen ens när hon är mindre än en meter från den. Hon har mycket svårt för att höra den när hon befinner sig längre än 50 cm från den.

Diskarna överraskade mig med att vara försedda med en 3 mm tjock kylplatta. De är tyngre än gängse diskar jag har i datorn. Värmen från NASen och diskarna är inte högre än ljummen efter ett par timmar i drift. 

Valet av diskarna så här långt har varit bra.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...