Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej.

Har ett problem med word, om jag skriver ett dokument och sparar det. Så sparas det i anteckningar, och går nästan inte att läsa, det är en massa konstiga tecken.

Jag kollade med gamla dokument som jag skrivit protokoll o dyl. allting har ändrats till anteckningar,och går nästan inte att läsa.

Provade att spara på ett USB-minne men det blev nästan värre.

Jag sparar i "Dokument" när jag öppnar dokument så finns  dokumentet där, men när jag öppnar det så öppnas det under anteckningar och där kommer det upp en massa konstiga tecken fyrkanter trekanter siffror och bokstäver. Vad har hänt?

GQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Två teorier.

1. Dina filer med filtillägget .doc har associerats med Anteckningar (mer troligt)

2. Dina filer har fått filtillägget .txt (mindre troligt)

Om du högerklickar och väljer "Öppna med" och där väljer/letar åt Word, samt markerar valet "Gör detta i fortsättningen" (eller vad det kan stå) kanske det ordnar upp sig.
Vilket operativsystem har du?

Tillägg: Högerklick och där Egenskaper ger en fingervisning om vad som kan ha blivit fel.

image.png.47eff78500b77ffb0cb1af5e0e22c30f.png

Redigerad av Mikael63
Bild
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom tidigare dokumenten gick att öppna på samma sätt "öppna med och word" och det får jag väl stå ut med.

Jag vet att jag kan öppna dom i alla fall.

Skriver jag och sparar i RTF format  så sparas dom i word. Så egentlige har jag inget problem längre🙂

Som sagt tack än en gång

GQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Gunnar Qvist

RTF-format är inte ett bra format att spara dokument i eftersom det inte är standardiserat och bara innehåller en delmängd av alla normala formateringar vilket gör att det inte är framtidssäkert. Du bör alltså se till att rätta till inställningen för .doc.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-05-05 at 09:58, Gunnar Qvist sade:

Har ett problem med word, om jag skriver ett dokument och sparar det. Så sparas det i anteckningar, ...

Jag kollade med gamla dokument som jag skrivit protokoll o dyl. allting har ändrats till anteckningar, ...

Det där är ett missförstånd, Word sparar på samma sätt som det gjorts tidigare och inget har heller ändrats i äldre dokument. Det är associationen i Windows, för dubbelklick på filnamnen, som av någon anledning blivit ändrad till att Anteckningar ska användas för att öppna dokumenten.

Det du ser i Anteckningar är innehållet i Wordfilerna, det innehåll som förutom den faktiska texten också innehåller all formatering som Word använder. Om man t ex försöker öppna en Excel-fil med Word (alltså inifrån Word, inte med dubbelklick) så går det inte, Word känner inte igen filformatet. Anteckningar är ett "enkelt program", utan formateringsinformation i filerna, och öppnar alla möjliga filformat utan att protestera. Något jag använder då och då för att se vad som finns i filer med olika filformat.

En trolig förklaring (alternativ 1) och en lösning har redan presenterats av Mikael, men en förståelse av program och filformat kanske tillför något också.

Tar med en till guide om associationer (förutom Mikaels information). Den utgår från Adobe Reader och pdf-filer, men motsvarande gäller för andra filtyper. Hoppa över metod 1 som är för just pdf-filer (hittade i hastigheten ingen mer generell och lämplig guide).
Välja Adobe Reader som Standardprogram för PDF-filer. | lindasdatorskola.se

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...