Gå till innehåll

Fönstret 'Avsluta Windows' har ändrat mitt standardval


Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Så länge jag kan minnas har jag alltid fått upp alternativet 'Stäng av' när jag vill avsluta Windows. De senaste gångerna har däremot alternativet 'Växla användare' varit förvalt. Begriper inte varför. Ska inte det senast använda alternativet dyka upp som förval? 

Skrmbild2024-05-18222602.png.bf8774cc6b25bd1d2df48c537862045b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var minst 40 personer som retade upp sig på detta redan i januari
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-11-alt-f4-shut-down-changed-to-change-user/d0d2b858-f84c-42c9-a8ba-139201113297 Och inte verkar MIcrosoft ha ändrat på detta heller trots påpekanden i Feedbackhubben. Jag vet inte om man kan ändra på Microsofts beteende i registereditorn men annars är den till stor nytta för att avaktivera sånt man inte gillar.

Har du provat den här metoden, dvs försäkrat dig om att Shut down är default i Registereditorn ? For example, to see Shut down as the default action, set Value data to 4.
https://gearupwindows.com/how-to-change-default-action-of-shut-down-dialog-altf4-in-windows-11/

Tipset kommer från reddit https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/ymn374/altf4_shutdown_registry_edit_psa/

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tomas E sade:

Så länge jag kan minnas har jag alltid fått upp alternativet 'Stäng av' när jag vill avsluta Windows.

Något sådant fönster visas inte när jag stänger Windows 11, heller inget annat med förval. Klickar Start-knappen, ikonen för Av/På och väljer sedan vad jag vill göra.

image.png.d08bcab4241a2a0e88418677511e7a89.png

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det må vara att du har sluppit detta men andra har drabbats https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/alt-f4-for-shut-down-for-an-update-windows-11/e15e76d8-207f-4150-be56-a9b258614d9d

I min stationära Windows 10-dator stänger jag av min dator på samma sätt som du, dvs klickar på Start-knappen men Tomas avstängningsmetod har ju fungerat förr och borde fortsätta med det, såväl för honom som för andra Windows 11-användare som använder den. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är den enda lösningen att använda en annan metod för att göra något i stället för metoden man har använt tidigare och som Microsoft har ändrat. I det här fallet då att klicka sig fram till Avsluta i Startmenyn i stället för att trycka Alt+F4.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, ChristerE sade:

Något sådant fönster visas inte när jag stänger Windows 11, heller inget annat med förval.

Det beror antagligen på att du inte trycker Alt+F4.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, ChristerE sade:

Klickar Start-knappen, ikonen för Av/På och väljer sedan vad jag vill göra.

image.png.d08bcab4241a2a0e88418677511e7a89.png

Tack! Det där alternativet har jag inte hittat sen jag bytte till 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog så fungerade det när jag nyss stängde av datorn efter att - som jag trodde - installerat en Windows-uppdatering.

Skrmbild2024-05-19174626.png.821eff7b23c204e884dc703cf8fb4113.png

 

Det har dock inte gått att se vilken uppdatering som funnits tillgänglig i Windows Update. Tidigare försökte jag pausa uppdateringarna eftersom det bara stått och tuggat när jag försökt se vad som finns att uppdatera. Såvitt jag förstår så lyckades inte detta eftersom jag kunde välja uppdatera och starta om. Men nu står det i Windows Update att uppdateringarna är pausade. Och jag lyckades till och med pausa en vecka till. Ska vänta ett tag innan jag återupptar uppdateringarna bara för att se om det här med stänga av fungerar stabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Cecilia sade:

Ibland är den enda lösningen att använda en annan metod för att göra något i stället för metoden man har använt tidigare och som Microsoft har ändrat. I det här fallet då att klicka sig fram till Avsluta i Startmenyn i stället för att trycka Alt+F4.

Ska det fungera så ska det fungera. MS har uppenbarligen inte ändrat något, det har bara buggat ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det står på sidan som mbgtmari länkade till så blir det som du rapporterade först när en uppdatering väntar på att installeras.

"when an update is required, I can no longer use the ALT+F4 shut down menu to actually shut down"

"It seems that is an issue by design"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

22 timmar sedan, mbgtmari sade:

 

Har du provat den här metoden, dvs försäkrat dig om att Shut down är default i Registereditorn ? For example, to see Shut down as the default action, set Value data to 4.
https://gearupwindows.com/how-to-change-default-action-of-shut-down-dialog-altf4-in-windows-11/

Tipset kommer från reddit https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/ymn374/altf4_shutdown_registry_edit_psa/

Bra att veta. Tveksamt om jag kommer att börja pilla med det, bättre att inte väcka den björn som sover.

MS borde rimligen ta tag i det men det lär väl dröja lika länge som det dröjde innan man slapp använda Windows-knappen för att få fram aktivitetsfältet när E-post var det aktiva programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Som det står på sidan som mbgtmari länkade till så blir det som du rapporterade först när en uppdatering väntar på att installeras.

"when an update is required, I can no longer use the ALT+F4 shut down menu to actually shut down"

"It seems that is an issue by design"

 

 

Det är även min känsla.

Har inte hunnit läsa artikeln men "An issue by design" är väl bara ett annat sätt att säga att det har buggat ihop. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Tomas E sade:

Har inte hunnit läsa artikeln men "An issue by design" är väl bara ett annat sätt att säga att det har buggat ihop. 

Nej, det betyder att man har bestämt att det ska vara på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
41 minuter sedan, Cecilia sade:

Nej, det betyder att man har bestämt att det ska vara på det sättet.

Men om det fungerar nu då?

Eller menar du att det är designat för att inte fungera i samband med att det finns uppdateringar?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att det endast är en del uppdateringar där det så att säga krävs en omstart?

Om man stänger av, för att senare starta, kanske inte uppdateringen utförs på rätt sätt utan måste hämtas på nytt?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Enligt Microsoft är det designat för att fungera olika när det finns en väntande uppdatering och när det inte finns det.

Enda syftet med det som jag kan komma på är att Microsoft vill göra en extra uppmärksam på att det finns uppdateringar. I så fall ett väldigt märkligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Det är väl så att det endast är en del uppdateringar där det så att säga krävs en omstart?

Om man stänger av, för att senare starta, kanske inte uppdateringen utförs på rätt sätt utan måste hämtas på nytt?

Mig veteligt krävs det omstart för alla uppdateringar. Om man bara stänger av datorn så installeras inga uppdateringar överhuvudtaget. Den utförs alltså inte alls. Undantaget möjligtvis om tiden för att uppdatera inte kan förlängas ytterligare och uppdateringen blir tvingande. Har dock aldrig råkat ut för det så jag vet inte vad som händer i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...