Gå till innehåll

Skapa en URL för en bild som finns på egen dator


Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

Den beskrivning som jag har sparat för rubricerat ämne (att använda One Drive) fungerar inte idag när jag tänkte använda den. Jag behöver därför ett nytt förslag av någon.

Kan någon hjälpa mig?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om du menar att du vill dela en fil med andra via en URL:

Microsoft beskriver hur man delar en fil som finns på OneDrive på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/office/dela-filer-och-mappar-i-onedrive-9fcc2f7d-de0c-4cec-93b0-a82024800c07 med alternativet Kopiera länk.

Eller menar du att OneDrive inte fungerar utan vill ha förslag på en annan tjänst för molnlagring och dela filer med andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda! Min avsikt är ett lägga in en bild i ett forum som bara tar emot URL. Så här ser min lathund ut:

image.png.03fdd7b044f676ecc95dd32ec03731d1.png

Något Mer hittar jag inte längre i mitt One Drive och forumbilder verkar inte existera längre. 

Era båda förslag: är det verkligen det som jag söker efter?

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag delar från OneDrive så brukar jag först se till att ha en speciell mapp jag döper till Delat eller liknande. Och där lägger jag de filer jag vill dela. Detta är utifall att jag gör något knasigt och råkar dela hela mappen så vet jag att filerna är sånt som är ok om andra råkar se.

Men jag tycker också att OneDrives delning ibland är lite krånglig att förstå hur den fungerar.

Men det finns något som heter imgBB som jag tror är liknande tjänst som forumbilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Rapport från en verkbänk

Jag har konstaterat följande. Om jag inte har loggat in på Alltomwindows.se får jag den här uppmaningen

image.png.c36ca2dfc7fe8abdbd0d0ab40ca717f6.png

ifall jag vill bifoga en bild i inlägget. Har jag däremot loggat in får jag den här uppmaningen istället

image.png.8851db3ec708f6413051e9761cdfa0c4.png

och behöver ingen bild-URL. Det duger med en kopia som är gjord med t.ex. Skärmklippverktyget. Samma sak gäller för andra Fora som jag har besökt.

Summan av kardemumman är således att jag har löst min ursprungliga uppgift,  nämligen att lägga in en bild i ett inlägg, men vet fortfarande inte hur man enkelt gör en URL av en bild. 😕 Men det verkar jag ju för ögonblicket inte behöva.

/hans peter 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Apropå din fråga, Cecilia, det gjorde jag faktiskt. 

Genom att använda Dela med "Kopiera länk" kunde jag åstadkomma en länk till bilden och skicka den till mig själv i ett mejl och öppna den. Länken  dög dock inte till något i forumet.

/hans peter

 

Redigerad av Hans Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt om du fick en komplett länk med https i början för det är just det som det här forumet vill ha om man väljer Lägg in annan media - Lägg in bild från URL och andra forum som jag känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en fruktansvärt lång länk som är mycket komplicerat uppbyggt. Jag kan öppna den genom att klicka på den men när jag försöker lägga in länken med Firefox i Lägg in bild från URL så blir den rödmarkerad så det är något som inte godkänns. Sen om det beror på länkens uppbyggnad eller om det är OneDrive som inte gillar att länken används på det sättet vet jag inte. Jag ser att det i inställningarna för delning i OneDrive finns ett val för om filen får laddas ner, Blockera nedladdning, vilket kanske kan påverka. Om det är valt så pröva att avmarkera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag ser att det i inställningarna för delning i OneDrive finns ett val för om filen får laddas ner, Blockera nedladdning, vilket kanske kan påverka. Om det är valt så pröva att avmarkera det.

Jag hittar inget sånt val i min OneDrive. Däremot ser jag att jag ett annat ver.nr. än det senaste som jag tycker att jag borde ha. Det har jag nu bett OneDrive-supporten att förklara.

Jag ger upp ursprungsprojektet med URL tillsvidare. Jag har ju löst behovet på ett annat sätt som jag har förklaret i ett tidigare inlägg. 

Men tack för benäget bistånd.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...