Jump to content
alltomwindows.se fyller 20 år! ×

WIN XP HOME

Ticotin

Recommended Posts

Hej!

När jag startar upp min dotot med win xp så är skrivbordet helt tomt...inte en endaste icon finns och heller ingen startknapp så jag kommer inte ens åt kontrollpanelen. Det enda jag kan få upp är aktivitetshanteraren med ctrl-alt-del. 

Har ingen XP skiva eller startdiskett, någon som vet vad som kan vara fel å vad jag kan göra åt det?

Tack på förhand  ???

Förmodligen processen explorer.exe som felar.. om du vill försöka rätta till detta med systemåterställningen så behöver du inte starta upp i felsäkert läge utan du kan annars bläddra dig fram till systemåterställningen

Via Ctrl+Alt+Del -> Arkiv -> Ny aktivitet (Kör...) -> Bläddra -> Leta dig sedan manuelt fram till C:Documents and SettingsAll UsersStart-menyProgramTillbehörSystemverktyg - där inne ska sedan systemåterställningen finnas.. dubbelklicka på den och välj OK..

Hjälper inte systemåterställningen så kan man alltid starta explorer.exe manuellt från aktivitetshanteraren

Gör då följanden:

Klicka på Ctrl+Alt+Del -> Arkiv -> Ny aktivitet (Kör...) Skriv sedan in explorer.exe och klicka på OK...

i värsta fall om detta ej fungerar och explorer.exe är borta helt så kan man behöva ladda in en helt ny explorer.exe från en annan Windows XP home-burk antingen via en CD, ett USB-minne eller över ett nätverk etc..

explorer.exe hittas i Windows mappen..

Har ingen XP skiva eller startdiskett, någon som vet vad som kan vara fel å vad jag kan göra åt det?

Du borde rimligtvis ha en Windows XP-skiva om det är Windows XP installerat på datorn. I annat fall borde du se till att skaffa en.

Du borde rimligtvis ha en Windows XP-skiva om det är Windows XP installerat på datorn. I annat fall borde du se till att skaffa en.

Du kanske inte läste att jag fått datorn....xp va redan installerat.

Du kanske inte läste att jag fått datorn....xp va redan installerat.

Det är troligtvis en OEM-version av Windows XP installerad då och i så fall kan du kräva att få även XP-skivan (eller återställningsskivan) av personen som gav dig datorn. I annat fall råder jag dig, som sagt, till att köpa en egen XP-skiva.