Gå till innehåll

WIN XP HOME


Ticotin

Recommended Posts

Hej!

När jag startar upp min dotot med win xp så är skrivbordet helt tomt...inte en endaste icon finns och heller ingen startknapp så jag kommer inte ens åt kontrollpanelen. Det enda jag kan få upp är aktivitetshanteraren med ctrl-alt-del. 

Har ingen XP skiva eller startdiskett, någon som vet vad som kan vara fel å vad jag kan göra åt det?

Tack på förhand  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Testa systemåterställning från felsäkert läge.

F8 precis innan Windowsstartbilden (flaggan) kommer upp vid start.

Via Start >Program> Tiibehör> Systemverktyg kommer du åt SÅ.

Backa till ett datum du vet det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen processen explorer.exe som felar.. om du vill försöka rätta till detta med systemåterställningen så behöver du inte starta upp i felsäkert läge utan du kan annars bläddra dig fram till systemåterställningen

Via Ctrl+Alt+Del -> Arkiv -> Ny aktivitet (Kör...) -> Bläddra -> Leta dig sedan manuelt fram till C:Documents and SettingsAll UsersStart-menyProgramTillbehörSystemverktyg - där inne ska sedan systemåterställningen finnas.. dubbelklicka på den och välj OK..

Hjälper inte systemåterställningen så kan man alltid starta explorer.exe manuellt från aktivitetshanteraren

Gör då följanden:

Klicka på Ctrl+Alt+Del -> Arkiv -> Ny aktivitet (Kör...) Skriv sedan in explorer.exe och klicka på OK...

i värsta fall om detta ej fungerar och explorer.exe är borta helt så kan man behöva ladda in en helt ny explorer.exe från en annan Windows XP home-burk antingen via en CD, ett USB-minne eller över ett nätverk etc..

explorer.exe hittas i Windows mappen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen XP skiva eller startdiskett, någon som vet vad som kan vara fel å vad jag kan göra åt det?

Du borde rimligtvis ha en Windows XP-skiva om det är Windows XP installerat på datorn. I annat fall borde du se till att skaffa en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen XP skiva eller startdiskett, någon som vet vad som kan vara fel å vad jag kan göra åt det?

Du borde rimligtvis ha en Windows XP-skiva om det är Windows XP installerat på datorn. I annat fall borde du se till att skaffa en.

Du kanske inte läste att jag fått datorn....xp va redan installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte läste att jag fått datorn....xp va redan installerat.

Det är troligtvis en OEM-version av Windows XP installerad då och i så fall kan du kräva att få även XP-skivan (eller återställningsskivan) av personen som gav dig datorn. I annat fall råder jag dig, som sagt, till att köpa en egen XP-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...