Gå till innehåll

Problem som heter duga: C:/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM skadad.


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej

Ni har hunnit med en del ser jag. Angående bootordningen så rekommenderar jag att bara ha två bootbara enheter, t.ex cd/dvd/floppy och hdd, resten avaktiverat/disabled för att spara på det lilla minne som finns.

Om minnet, ta ur en minnesbank och testa, går det inte...byt minnesbank och testa igen, på båda minnesmodulerna och minnesplatserna, antagligen är det fel på en av dem.

Fungerar det med den andra floppyläsaren i morgon, testa "memtest".

Det kan också vara så att bios EPROM har fått en knäpp, det kan man inte göra något åt, utan den måste bytas ut (det gör man inte), då skrotas moderkortet.

Om du kommer fram till det, prova att flasha om bios eftersom det ska göras från floppy...det går att trixa till det så att man kan köra frå cd'n också.

Kort sagt tror jag det är minnesmodulerna det är fel på, eftersom du får många konstiga fel vid olika tidpunkt och enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 115
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej Plun

Gör det av egen nyfikenhet....det är nog bättre att investera i en ny dator  för henne.

Men att labba med "skrot" lär man sig en hel del...

Jo det skulle väl vara för den sakens skull då  ;D

Vi får se imorgon (om jag orkar)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!

Ni har hunnit med en del ser jag. Angående bootordningen så rekommenderar jag att bara ha två bootbara enheter, t.ex cd/dvd/floppy och hdd, resten avaktiverat/disabled för att spara på det lilla minne som finns.

Jo här hinns det med mycket  ;)

Jo men det är så jag har gjort och haft det under mina experiment och mixtrande.

Om minnet, ta ur en minnesbank och testa, går det inte...byt minnesbank och testa igen, på båda minnesmodulerna och minnesplatserna, antagligen är det fel på en av dem.

Om jag orkar m.m så ger jag mig i kast med detta imorgon. Vad jag känner just nu så vill jag bara bli av med åbäket.

Fungerar det med den andra floppyläsaren i morgon, testa "memtest".

Ok.

Får se om jag kommer ihåg hur man gör "memtest". Är för trött för att kunna tänka nu  >:(

Tack för din hjälp  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vulfgar

Testade du med ubuntuskivan? Inte för att jag tror att det hjälper, men det finns ju inget att förlora, mer än möjligvis lite tid.  ;)

Jo jag försökte med Live-cd'n jag har (om det var igår eller förrgår) skrev om det någonstans här i tråden har jag för mig, men den ville inte starta upp liksom Win XP-skivan eller något annat.

Idag (eftermiddag/kväll) så kom jag så långt så att XP-skivan kom upp med sin blåa skärm ang Installationsprogram av Win XP men DVD'n slutade att läsa. Så jag brydde mig inte om att testa Live-cd'n idag (eftermiddag/kväll).

Får se om jag provar imorgon då jag har gett mig i kast med minnesmodulerna som Venoms tipsade om (om jag orkar/vill).

Är ganska så trött på tantens åbäke just nu (alltid strul)  >:(

Tack för ditt tips i alla fall  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår om du är trött på datorn. Förmodligen är den mogen för skrotning, men som någon nämnde tidigare i tråden så är det ju lärorikt.

Nu är ju tråden dessutom så lång så man orkar inte riktigt gå tillbaka och kolla hela vägen.  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vulfgar  :)

Förstår om du är trött på datorn. Förmodligen är den mogen för skrotning, men som någon nämnde tidigare i tråden så är det ju lärorikt.

Jo den är klart mogen för skrotning. Det är inte första gången det är trubbel med den (men inte i den här omfattningen som det är nu) den här gången är det värre än någonsin.

Och självklart så är det lärorikt så då får man ju naturligtvis passa på och exprimentera  ;D

Nu är ju tråden dessutom så lång så man orkar inte riktigt gå tillbaka och kolla hela vägen.  Tunga

Håller med fullständigt  ;D

Men jag gör ett sista försök i eftermiddag då jag är hemma igen  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och självklart så är det lärorikt så då får man ju naturligtvis passa på och exprimentera  ;D

Hej Malou

Angående experiment....  så här flashar du då enklast. (om du får fart på diskettstation)

Skapa en MS Dos startdiskett via  Utforskaren  > Höger klick på A: och formatera

bocka i "Skapa MS Dos startdiskett"

Sedan kopierar du över flashfilerna och startar om med disketten i.

Följer Flashinstruktionerna som kommer upp på skärmen.

formxb9.jpg

Om du gör det före eller efter memtest är nog mest akademiskt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma!

Här kommer en liten rapport efter dagens övningar/experiment  ;D

Nu har jag gjort allt jag har kunnat för att få igång tantens åbäke. Bytt diskettenheten/CD/DVD-läsare/IDE-kablar/strömkablar m.m. Har även tagit ur minnena och provat dem i de olika slottsen som finns i burken (var för sig och tillsammans).

Och resultatet blev  ;D

Samma som tidigare. Inget har hjälpt av allt det jag har gjort här nu under dagen/kvällen.

Så åbäket kommer att hamna på soptippen.

Så härmed så tackar jag alla här för all hjälp den hjälp/tips m.m som ni har bidragit med  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen  :)

Jo det var lite synd efter allt som man försökt med.

Men men det var inget annat att vänta sig utav det här gamla åbäket, den är/var ju trots allt 6/7 år gammal.

Så tanten får införskaffa sig en ny dator. Och naturligtvis så kommer det att bli roligare för henne med en ny (bara hon nu kan se till att sköta om den) så det inte blir en massa strul med den också  :o

(Uppdatera Ad-Aware:n Har funnits hela dan.  Med glimten i ögat  ;)

Skall göra så nu när jag har tid igen  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiksalen  :)

Hon har ju en bra och hjälpsam granne.  ;)

Hmmm...Tack  ;)

Visst jag hjälper gärna till. Men nu kommer jag att sätta hårt mot hårt. Nu skall hon en gång för alla lära sig att sköta och ta hand om sin dator med allt vad det innebär. Skall man ha en dator då skall man också se till att lära sig att handskas med den på ett vettigt sätt. Det är ett måste.

Och så är det ju det här med skyddsprogram m.m, listan kan göras lång (en riktig slarvermaja den här tanten).

Visst självklart så kan man inte allt och då skall man ju naturligtvis få lov att fråga och be om hjälp  ;)

Ja, det är svårt med gamla burkar. Fixade en i somras. Tog flera veckor.

Jo nog är det svårt alltid. Speciellt om någon del är trasig så kan man ju inte montera in vad som helst exempelvis minnen.

MVH/Malou

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej dj_Script

Tack för ditt förslag!

Visst har jag tillgång till en USB enhet. Lite synd att ditt förslag kom lite sent för jag har redan hunnit montera ner hela datorn för att ta tillvara på de enheter/kablar m.m som är hela och fungerar ;)

Men jag skall ta tillvara på bla ditt förslag (kan vara bra att ta till vid andra tillfällen).

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om du har fixa detta det var så mykcet man msåte läsa :P men jag har ett förslag om im ingen annan har gett den

du kan testa bota från en USB enhet har ett win xp hemma som botar med en usb typ 100 MB om du vill ha XP'n.

har du testat?  ta fabrikinstälningar på bios

har du testat? trycka F12 på vissa datorer tar den upp en meny på vilken enhet du vill starta datorn med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...