Gå till innehåll

Problem som heter duga: C:/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM skadad.


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Här kommer ytterligare ett problem ang C:/WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM skadad/saknas....

Försöker att hjälpa min ärade granne med detta problem men kommer tyvärr ingenstans.

Då jag startar upp datorn (normal start) kommer detta meddelande upp:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas

eller är skadad:

WINDOWSSYSTEM32CONFIGSYSTEM

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet

för Windows med hjälp av installations-CD:n.

Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Gör då försök med att starta datorn i felsäkert läge. Kommer inte åt felsäkert läge, får samma meddelande som ovan. Finns en del allternativ att välja mellan då den svarta skärmen kommer upp.

Har provat alla de allternativ som finns att tillgå i felsäkert läge. Ett utav allternativen så får jag nedanstående information.

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32ntoskrnl.exe

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32hal.dll

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32KDCOM.DLL

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32BOOTVID.dll

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32configsystem

multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>WINDOWSsystem32configsystem.log

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas

eller är skadad:

WINDOWSSYSTEM32CONFIGSYSTEM

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet

för Windows med hjälp av installations-CD:n.

Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Har även försökt att använda mig av Win XP SP2 CD'n (laglig/licensierad) för att försöka reparera (den vill inte starta upp) samma meddelande). Men tyvärr det fungerar inte. Har försökt att komma åt återställningskonsollen. Inte heller det lyckas.

Det spelar i stort sett ingen roll vad jag gör/väljer så kommer alltid detta meddelandet:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas

eller är skadad:

WINDOWSSYSTEM32CONFIGSYSTEM

Har försökt mig på det som Venoms skriver om. Men jag kommer inte åt någonting (moment 22).

Reparation av systemets register

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...g11550#msg11550

Vad återstår att hitta på nu för att få igång datorn?

Jag har en Live-CD med Linux Ubuntu 6.06.1 Desktop version. Har ett svagt minne av att man förhoppningsvis kan ta hjälp av den.

Eller är det bara till att skrota grannens dator?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 115
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej Landsfiskalen  :)

Står det "COFIG" eller är det du som har stavat fel?

Hoppsan sa  ;D

Det skall vara CONFIG och ingenting annat. Rättar genast till det. tack för att du påpekade detta  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bägge har skrivit "Syst32"?  ???

Jag kopierade ämnesraden för att underlätta för mig då jag skrev inlägget. Även detta är åtgärdat. Riktigt skall vara riktigt.

Så går det när man har bråttom (skall bättra mig) och inte skriver in det rätta själv  >:(

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I den andra tråden är ju registret redan reparerat och där är det fråga om att

se till att det inte händer igen....

Eventuellt går det via konsolen men annars är det skivan som gäller.

Om man kollar på repproceduren med XP skiva så är den lite rörig....

MS beskrivning:

http://support.microsoft.com/kb/315341

Lagt till lite färger.

Venoms skrivning:

1. Boota med din XP-cd. Det kan vara så att du måste byta boot ordningen så att cd'n kommer före hårddisken.

2. När du kommer till "Välkommen" bilden, ser du detta nedan,

   

   För att Installera Windows XP nu, tryck enter

   För att Reparera Windows XP med Återställningskonsollen, tryck R.

   För att avsluta Installationen av Windows XP, tryck F3.

3. Tryck Enter för att Installera Windows XP.

   Du ska inte använda Reparera Windows XP med Återställningskonsollen, tryck R.

4. Acceptera licensavtalet och den börjar att leta efter en installation.

5. Välj den XP installation från listan som du vill reparera, tryck R.

   Om alternativet att reparera inte finns, gå till Varning 1!

6. Installationen fortsätter med att kopiera filer och starta om. Du ska inte trycka på någon tangent för att boota från cd, när meddelandet kommer.

   Installationen kommer att fortsätta precis som vid en nyinstallation, men dina inställningar och program kommer att vara intakta.

   

   Om du får "filen kunde inte hittas" under kopieringsfasen.

   Stäng alla meddelandefönster till slutet av reparationen.

   Om det inte fungerar med "sfc /scannow" är det en nyinstallation som det lutar mot.

   BLASTER VARNING http://support.microsoft.com/?kbid=833330

7. Återinstallera servicepack och uppdateringar.

Se Venoms 1:a inlägg i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Tack för svar.

Men tyvärr det går inte att använda skivan över huvudtaget. Det går inte att boota upp med den (och ja har ställt in i BIOS) att det skall BOOTA upp med CD först, har till och med valt DVD'n i mitt försök. Men ingenting hjälper.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej OlluBull

Har läst lite och tror det lutar åt en ominstallation, d.v.s formatering.

Inte ens detta fungerar  :o

Kommer som sagt inte åt någonting

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni kommit fram till så beror problemet på att en eller flera Hives är korrupta i registret, du har helt enkelt installerat något som rört till det där, jag fick dom här problemen ett par ggr i XP innan det första servicepacket kom, du Malou och Kjell kör väl med XPSP2 + alla viktiga uppdateringar installerade?

Det finns en mer utförlig beskrivning av problemet och hur man åtgärdar det i den här länken, på engelska;

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;307545

I framtiden kan det också vara en bra ide att köra som vanlig användare, behöver du installera något som administratör så högerklickar du på filen och väljer "Kör som..." och väljer administratör samt skriver i lösenordet som du självklart valt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Tack för svar.

Men tyvärr det går inte att använda skivan över huvudtaget. Det går inte att boota upp med den (och ja har ställt in i BIOS) att det skall BOOTA upp med CD först, har till och med valt DVD'n i mitt försök. Men ingenting hjälper.

MVH/Malou

Hej

Endera är det felställt eller är det ingen bootbar skiva, testa på din egen burk om den bootar där.

Skivan ska bara funka om den är OK..... allt körs från skivan oberoende av vad man

har för knas på diskarna.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Malou!

Det är nu BackOnTrack skulle behövas, då har det gått med en knapptryckning.

http://systemok.se/index.php?id=404&L=3

Svenskt toppenprogram.

Använder det sedan drygt ett år och är helnöjd, bättre än systemåterställningen i windows.

Har din granne barn så är det ett ypperligt program, som räddar en sådan här grej.

Rekommenderas på det varmaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mr.jobs

Tack för ditt svar!

Ett litet förtydligande. För det första så är det inte min dator. Utan det är grannens dator det handlar om och det nämde jag i mitt inlägg samt att jag också nämde att det är en Win XP HOME SP2. Alla säkerhetsuppdateringar skall vara installerade enligt henne.

Och om hon har installerat något som rört till det känner jag inte till. Men eftere vad hon själv säger så har hon inte installerat något.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Tack för svar.

Men tyvärr det går inte att använda skivan över huvudtaget. Det går inte att boota upp med den (och ja har ställt in i BIOS) att det skall BOOTA upp med CD först, har till och med valt DVD'n i mitt försök. Men ingenting hjälper.

MVH/Malou

Hej

Endera är det felställt eller är det ingen bootbar skiva, testa på din egen burk om den bootar där.

Skivan ska bara funka om den är OK..... allt körs från skivan oberoende av vad man

har för knas på diskarna.

;)

Hej Plun!

Skivan är Bootbar har testat på min egen dator och den fungerar alldeles utmärkt. Men inte på hennes. Och jag har kollat i BIOS att allt är riktigt inställt.

Men tyvärr  >:(

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Malou!

Det är nu BackOnTrack skulle behövas, då har det gått med en knapptryckning.

http://systemok.se/index.php?id=404&L=3

Svenskt toppenprogram.

Använder det sedan drygt ett år och är helnöjd, bättre än systemåterställningen i windows.

Har din granne barn så är det ett ypperligt program, som räddar en sådan här grej.

Rekommenderas på det varmaste.

Hej OlleBull!

Är det här programmet tillförlitligt?

Frågan är om det går att använda på hennes dator, tänker då på att cd-skivan eventuellt inte startar. Men för att kunna använda detta program så bör man väl vara inne i Windows?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan är Bootbar har testat på min egen dator och den fungerar alldeles utmärkt. Men inte på hennes. Och jag har kollat i BIOS att allt är riktigt inställt.

Men tyvärr  >:(

MVH/Malou

Hmm....  vilken väg du än väljer så måste du kunna starta upp burken....

I kbn som mr jobs hänvisade till ser du då också startdiskett vägen som är till

för de som bara har recovery skivor.

Jag tror att kollar du BIOS igen så får du igång den, ibland om det både är en CD samt en DVD läsare i en burk så måste man disabla den ena för att få igång bootningen.

Labba lite..... ;)

Absolut enklast är att köra reparera via XP skivan bara man får igång den. Eventuellt får man installera om en del men burken blir garanterat lagad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun

I kbn som mr jobs hänvisade till ser du då också startdiskett vägen som är till

för de som bara har recovery skivor.

Läser alla länkar som postas.

Men hennes är ingen recovery utan en fullversion av Win XP Home SP2.

Jag tror att kollar du BIOS igen så får du igång den, ibland om det både är en CD samt en DVD läsare i en burk så måste man disabla den ena för att få igång bootningen.

Och så har jag gjort JA utan någon framgång.

Naturligtvis så är det enklaste att köra reparera via XP-skivan. Men det gäller som sagt att få igång (några väl valda ord)  >:(

Har tagit upp hennes dator hit till mig så jag kan sitta i lugn och ro så jag slipper att springa som en skottspole upp och ner här i trappuppgången.

Skall sätta mig ner och laborera lite och håller tummarna för att jag inte förstör något mer nu (är som sagt inte min dator)  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit upp hennes dator hit till mig så jag kan sitta i lugn och ro så jag slipper att springa som en skottspole upp och ner här i trappuppgången.

Skall sätta mig ner och laborera lite och håller tummarna för att jag inte förstör något mer nu (är som sagt inte min dator)  ;D

Det kan bli alldels knas på bootningen om det är både en CD samt DVD och beroende hur de är definierade i BIOS.

Enklast så disablar man då DVDn och har kvar CDn som AUTO konfigurerad i BIOS...

Annars så kan det bli att BIOS inte vet vad som är 1:a boot....

"Ha det"  ;D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit upp hennes dator hit till mig så jag kan sitta i lugn och ro så jag slipper att springa som en skottspole upp och ner här i trappuppgången.

Skall sätta mig ner och laborera lite och håller tummarna för att jag inte förstör något mer nu (är som sagt inte min dator)  ;D

Det kan bli alldels knas på bootningen om det är både en CD samt DVD och beroende hur de är definierade i BIOS.

Enklast så disablar man då DVDn och har kvar CDn som AUTO konfigurerad i BIOS...

Annars så kan det bli att BIOS inte vet vad som är 1:a boot....

"Ha det"  ;D 

Hej igen!

Har nu gått in i BIOS igen och gjort om alla procedurer där enligt dina förslag. Och testat med XP-cd. Fungerar fortfarande inte.

Så nu ger jag mig på mr jobs vägledning (trots att det inte är någon recovery).

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.....Där fick jag för det.

mr jobs vägledning fungerade inte heller med hjälp av den diskett som man skulle iordningställa. Man måste vara inloggad i windows. Och det går ju inte eftersom jag inte kommer in där över huvud taget (Normal/Felsäkert läge).

Så vad återstår nu?

Frågade tidigare ang den Live-cd jag har kan man ta den till hjälp? och hur går man tillväga i sådana fall?

Live-CD med Linux Ubuntu 6.06.1 Desktop version.

Kan det vara så illa att HDD/CD-läsare/DVD-brännare kombinerad läsare har lagt av?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen  :)

En liten tanke som dök upp.

Kan man använda en startdiskett för Win 98 och gå via FDisk?

Edit:

Fungerade inte det heller.

Diskettenheten vill inte vara med här heller

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten tanke som dök upp.

Kan man använda en startdiskett för Win 98 och gå via FDisk?

Hej

Yup att starta burken med, sedan inte gå via F-Disk men däremot växla till CD enheten och starta setupen med gammaldags doskommandon  cd D:  dir  osv .

http://files.frashii.com/~bootdisk/alabama...t98se.exe 

Borde klara att dra igång CD/DVDn, just Win98SE innehåller de flesta standarder för CDn

Nu tror jag iaf det är nåt med BIOS......  8) Det är alltså 1 kombimerad CD/DVD ?

Definieras CD/DVD läsaren korrekt i BIOS  ?    Står den i Auto konfigurering ?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej plun

Yup att starta burken med, sedan inte gå via F-Disk men däremot växla till CD enheten och starta setupen med gammaldags doskommandon  cd D:  dir  osv .

Fungerade inte tyvärr.

Gjorde även så med mr jobs vägledning ang den disketten.

Fungerar ingenting, det går inte att läsa från den enheten.

Nu tror jag iaf det är nåt med BIOS......  Cool Det är alltså 1 kombimerad CD/DVD ?

Definieras CD/DVD läsaren korrekt i BIOS  ?    Står den i Auto konfigurering ?

Det finns en ordinarie CD-läsare står som första val (auto)

Den andra är en kombinerad DVD-brännare/läsare (deafult)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou....

I MSkbn syftar man på XPs startdisketter som då är 4 eller 5 stycken.

Min länk leder till att skapa en Win98SE startdiskett dvs för att starta datorn plus att

få drivning på CD.

Men......

Gör en "Disable" i BIOS på DVD läsaren så att bara CD läsaren blir kvar.

Spara ändringar, starta om,  in i BIOS igen och ställ CDn som 1:a boot.

Nästan spiksäker på att det blir nåt knas med att det är dubbla läsare.

Sedan när du är klar så gör du Enable igen på DVDn.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun  :)

I MSkbn syftar man på XPs startdisketter som då är 4 eller 5 stycken.

Min länk leder till att skapa en Win98SE startdiskett dvs för att starta datorn plus att

få drivning på CD.

Här är det inga 4/5 disketter.

Enbart en Win98SE stardiskett med tillhörande drivrutiner.

Skall ge mig in i BIOS igen och ytterligare en gång gå igenom det hela.

Men först skall jag få i mig lite middag och kaffe  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...