Gå till innehåll

Segare än förut


Freakno1

Recommended Posts

Antar att det är här ämnet passar in.

Den senaste tiden har burken börjat kännas lite seg.. Eftersom jag tror den är relativt clean nu så funderar jag på vad som kan sega ned den.

Framförallt påpekar brorsan det när han spelar spel. (Vår andra dator laddar plötsligt banor snabbare,  :P)

Annars känns själva inloggningen seg osv. Jag avinstallerade överflödiga program och rensade upp i autostarten. (utan att avsluta något annat är vanliga tjänster som inte är obligatoriska) Dessutom har jag googlat en hel del processer och fått ned antalet till 35. Även här har jag varit försiktig.

Hit, men inte längre.. Större är inte mina små datakunskaper.

--En vädjan om hjälp från de betydligt mer erfarna.. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nätverksspel för tillfället.. Men uppkopplingen/nätverket är det inte något fel på.

Inte riktigt vad jag var ute efter, jag ville veta om du spelar nätverksspel.

Om du gör det, får man vara lite mer försiktig med vilka tjänster man stänger av.

Fast det är ganska orelevant om du inte vill skapa en profil för ändamålet.

Grejen med en egen profil för spel är att då stänger man av all hårdvara och mjukvara som man inte använder från att laddas i systemet, vilket sparar otroligt mycket minne och cpu-kraft till spelet.

Ett annat plus är att du kan greja och optimera precis som du vill utan att vara rädd för att sumpa systemet eftersom du har orginalprofilen kvar helt orörd. :D

Nackdelen är att du måste välja vid varje start vilken profil du vill starta, om du inte gör en av dem till standardprofil.

Hursomhelst är hårdvaruprofiler väldigt bra om man vill testa något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör det, får man vara lite mer försiktig med vilka tjänster man stänger av.

Fast det är ganska orelevant om du inte vill skapa en profil för ändamålet.

Grejen med en egen profil för spel är att då stänger man av all hårdvara och mjukvara som man inte använder från att laddas i systemet, vilket sparar otroligt mycket minne och cpu-kraft till spelet.

Ett annat plus är att du kan greja och optimera precis som du vill utan att vara rädd för att sumpa systemet eftersom du har orginalprofilen kvar helt orörd. :D

Nackdelen är att du måste välja vid varje start vilken profil du vill starta, om du inte gör en av dem till standardprofil.

Hursomhelst är hårdvaruprofiler väldigt bra om man vill testa något...

Låter ju i och för sig intressat. Värt att testa! Hur? :P

Defragmenteraren hittar du i windows/system32 mappen. Om du aldrig har kört den kan det nog speeda upp systemet en aning.

http://support.microsoft.com/kb/314848/sv

Vi testar det här också.. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskdefragmenteraren är ett systemverktyg som analyserar lokala hårddiskar samt letar reda på och slår samman fragmenterade filer och mappar.

Den samlar ihop data som hör ihop men är utspridda över hårddisken.

Gör hårddisken snabbare och mindre kraschbenägen.

När du ex. flyttar stor data fram och tillbaka så blir det oreda i systemet. Med defragmenteraren lägger du i ordning saker på plats igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms, jag spelar en hel del nätverksspel (Counter-Strike), kan du ge mej tips på bra inställningar angående min maskinvaruprofil(för en stabil FPS men ändå lite dugligt utseende)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ex. flyttar stor data fram och tillbaka så blir det oreda i systemet. Med defragmenteraren lägger du i ordning saker på plats igen.

Hej

Man kan likna en partition med en bokhylla med X antal böcker.

Efter ett tag börjar det ligga lösa sidor från böckerna lite varstans i bokhyllan och det

är ju lite besvärligare att hitta då.

Sedan bör man aldrig gå under 10 % ledigt utrymme i den här "bokhyllan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

humhum.. *harkel

Ligger, och har legat på, ca 0,5-5% ledigt utrymme ganska länge nu, hehe

menar ni att detta kan vara en orsak? ::)

Absolut!! där har du det :)

Vi tar hårdvaruprofiler i en egen tråd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

humhum.. *harkel

Ligger, och har legat på, ca 0,5-5% ledigt utrymme ganska länge nu, hehe

menar ni att detta kan vara en orsak? ::)

Yup... omöjligt för en hårdisk att hantera när det är nästan fullt...

Om du försöker köra defragmeneteraren så vill den ha 15% men det är för mycke, 10 räcker.

Sedan har du en dynamisk växlingsfil när minnet inte räcker till som får strula på

i den här röran.

Kasta ut några dåliga filmer eller köp dig en extern disk eller en till intern..

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun, svara på mitt OffTopic inlägg ang. Maskinvaruprofil är du vänlig.

Hej

Jag tycker inte det är värt att strula med profiler...är för lat...... 8)

Jag slänger ut allt som inte behövs för standardprofilen.

Rör aldrig servicar eller några knepiga hack....

Venoms får skriva en "guide"... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plun, svara på mitt OffTopic inlägg ang. Maskinvaruprofil är du vänlig.

Hej

Jag tycker inte det är värt att strula med profiler...är för lat...... 8)

Jag slänger ut allt som inte behövs för standardprofilen.

Rör aldrig servicar eller några knepiga hack....

Venoms får skriva en "guide"... ;)

LoL, menade Venoms :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du nätverksspel?

Vi kan optimera datorn för enbart spel, via en hårdvaruprofil som du loggar in på när du ska spela...om du vill?

Vad är det för hårdvaruprofil du pratar om?? Låter intressant, jag spelar onlinespel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses..

Tack för hjälpen allihop.. speciellt från dig belsebub. Det är oftast de enkla lösningarna som är mest effektiva.

En defragmentering var vad som krävdes. Allting görs med betydligt bättre fart, och brorsan trodde jag formaterat om. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses..

Tack för hjälpen allihop.. speciellt från dig belsebub. Det är oftast de enkla lösningarna som är mest effektiva.

En defragmentering var vad som krävdes. Allting görs med betydligt bättre fart, och brorsan trodde jag formaterat om. hehe

Ja det var en livlig tråd du satte i gång Freakno1  :)

Men skönt att problemet löste sig för dig  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...