Gå till innehåll

Fått gammal dator


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Undrar om man kan göra något åt en gammal Siemens Xpert p2, 350MHz, 64MB/ram. Grafikkort vet jag ej vad det är för något i men det är säkerligen inte stort.

Har öppnat burken och insett att man i alla fall bör sätta in mer ram och det finns 2 lediga platser. Och en ny CD/DVD Läsare och en ny hårddisk den behöver inte vara stor ca 40/80GB.

Kan man ta bort det mesta och köpa ett uppgraderingskort på netonnet eller något??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag menar när jag ändå fått den utan att betala för den... Den funkar inte alls, men jag tänkte att jag skulle göra iordning den så frugan kan surfa och skriva in sina böcker och recept...

Hd:n är helt väck, det var något laddningsfel på någon fil

Kan man slänga in xp home och bara word, excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Systemkrav XP Home:

http://www.microsoft.com/sverige/products/...quirements.aspx

Office 2003:

http://www.microsoft.com/sverige/products/...systemkrav.aspx

Office 97 borde den klara.

*JAG* skulle skicka den till recycling. Du kan få tag i en 600-800 MHz:are för några hundralappar och som fungerar. Ibland ligger de i "bingen" hos stora företag - gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt inte slänga ut pengar på xp till den. Om jag hade någon gammal win98 liggande kanske eller någon linuxvariant kan ju vara värt att pröva.

Det är inte heller säkert att den klarar en modern hårdisk. Kolla om du inte har nåon bekant med en gammal skrothög med fungerande hårddisk som du kan få alt köpa billigt.

Om du byter moderkortet kanske du måste byta låda. Du måste med all säkerhet byta processor och minnen, det finns säkert inga minnen att köpa till den gamla, möjligen kan du hitta begagnade. Hårddisken var ju kass och en ny CD... vad är kvar? Grafikkortet bör definitivt bytas, det som ev går att använda är nätverkskort, diskettstation och kanske ljudkort. Inte mycket att satsa på.

Om du berkligen vill prova så försök få tag på beg hårddisk och gärna minnen.  Ny eller begagnad CD kanske, helst om du får tag på en begagnad där också, men även en modern lär funka.

Annars håller jag med Sir_N, recycling ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar som du måste uppdatera allt i datorn, så då skulle det nog vara bättre att köpa en ny, något bättre och fullt fungerande dator begagnat på blocket... jag har plockat fram min gamla dator, en Pentium II 450 mhz, 128 mb ram och typ 8 gigabyte hårddisk, den fungar ganska bra till XP, enda felet är att det tar några minuter att starta den. Typ något sånt kan du ju köpa(eller bättre) det är nog inte dyrt.

http://www.blocket.se/vi/10081128.htm?ca=7_s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställen som Siba och Elgiganten tar emot gamla saker till återvinning.

En snäll fråga till någon som jobbar där....  ;D

En kompis köpte flera stycken.... Väldigt billigt.

Skulle tro att dom delarna du får där e bättre än den skroten du redan har. Så i slutändan kanske du får ihop  nått helt annat än de du började med.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vänta tills "mellandagsrean" börjar hos SIBA, El-Giganten,ONOFF m m

Eftersom Vindows Vista kommer att lanseras den 30 januari 2007, och kedjorna nu sitter med burkar med förinstallerat XP, så borde en hyfsad XP-burk som inte går att uppgardera till Vista, inte kosta så mycket med en OEM-licens.

(Tror dom burkarna i princip kommer att hamna på runt 2000-2500:-) 

Det var precis det som hände när XP kom till Sverige 2002, det "slumpades ut datorer med Windows Me och 2000" från datajättarna till vrakpriser...

Men det verkar herrskapet ha glömt bort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...