Gå till innehåll

Vista 32-bit eller 64-bit?


OckeJ

Recommended Posts

Tja!

Hoppas jag postar detta under rätta forumdel, och hoppas att Ni kan/vill hjälpa mig.

Jag har tänkt att köpa ny dator inom kort och till den har jag bestämt mig för att ha Vista.

Men "ska" man ha 32-bit eller 64-bit Vista? Vilka är för- och nackdelarna? Fungerar "gamla" spel, program osv under ett 64-bit operativ? (ursäkta min noobighet)

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju rekomendera att du köper en 64bitars eftersom det kommer mer och mer.

Jag själv kör XP pro 64bit just nu men kommer köpa Vista 64bit när den kommer. Program och spel

fungerar utmärkt eftersom 64bitars operativsystem kör både 32 och 64.

Det ända som varit bökigt är att hitta bra brandvägg och virus skydd som funkar i 64bit just nu men det kommer lagom till Vistan!

Eftersom det man köper i morgon var redan gammalt föra veckan så är det ju bara slå till på en 64bitars dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite väl dyr 4 870,00 kr  inkl. moms kostar MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE SVE DVD

MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 32-BIT SVE DVD#OEM

finns oem som kostar 1.985:- ink.moms

personligen så blir det nog

MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME BASIC 64-BIT SVE DVD#OEM

935,00 kr  inkl. moms

hoppas att det kommer att fungerar med intel duo2core hört att endast BUSINESS eller ULTIMATE

stöder dubbla cpu stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det kommer att fungerar med intel duo2core hört att endast BUSINESS eller ULTIMATE

stöder dubbla cpu stämmer detta?

Vad jag förstått funkar dual core fin-fint däremot stöder inte alla versioner 2 fysiska cpu:er.

MS har (undanstoppat på webben) en presentation om de olika modellerna, där står det exakt vad de olika versionerna klarar av och inte klarar av... Segt dokument dock, är på 330 sidor och upp emot 7 miljoner MB stort...  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Jag skulle ju rekomendera att du köper en 64bitars eftersom det kommer mer och mer.

Jag själv kör XP pro 64bit just nu men kommer köpa Vista 64bit när den kommer. Program och spel

fungerar utmärkt eftersom 64bitars operativsystem kör både 32 och 64.

Det ända som varit bökigt är att hitta bra brandvägg och virus skydd som funkar i 64bit just nu men det kommer lagom till Vistan!

Eftersom det man köper i morgon var redan gammalt föra veckan så är det ju bara slå till på en 64bitars dator :)

Hur är det med 16 bitars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med fant0men.

Om det är OK med alla drivrutiner ser jag ingen anledning till att inte köra 32-bitars.

En del program finns redan i 64-bitars versioner. Några spel är på G.

Och mer är på gång hela tiden.

Vem vill installera om datorn om några månader när man märker att mer och mer kommer i 64 bitars versioner som man inte kan använda för att man valde 32-bitars OS, när man har en 64-bitars processor.

16 bitars program funkar inte.

Kan ge problem om tex installtionsprorammet är gammalt och 16-bitars.

Även detta kan vara värt att kolla upp fal man måste använda.

Lite läsning finns här (Inte helt nytt om ändå.):

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja många program dröjer innan de kommer i x64-versioner, men bland annat spelet Crysis kommer i en 64-bitarsversion, http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.91623

Jag skulle säga att det är bättre att köra x64 än x86 om man har möjlighet av den enkla anledningen att man är framtidssäkrad. dvs man behöver inte installera om burken senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur är det egentligen med kompabiliteten för 32-bitars applikationer på 64-bitars OS? Är det problem med några av dom vanligaste, typ Office, Adobe, olika antivirus, VPN-klienter, brännarprogram, dom vanligaste spelen som CS, Battlefield, WoW och så vidare eller handlar det mest om mindre, mer eller mindre hemsnickrade program?

16-bitars applikationer kan man lämna helt därhän, åtminstone vad mig beträffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Måste man göra en "ren" installation för att gå över till 64-bitar? Försökte uppgradera till 64-bitar men fick "nej", Vista sa att min processor inte klarade det? Alla någorlunda nya processorer klarar väl det?

Har installerat 32-bitars versionen av Ultimate och har nu en seg dator trots 3GB RAM, hårddiskar och grafikkort som får bra betyg av Vista. Det är bara processorn som får lågt betyg. Vilka minimikrav på processor behöver uppfyllas för att det ska gå någorlunda snabbt med Vista?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man göra en "ren" installation för att gå över till 64-bitar? Försökte uppgradera till 64-bitar men fick "nej", Vista sa att min processor inte klarade det? Alla någorlunda nya processorer klarar väl det?

Har installerat 32-bitars versionen av Ultimate och har nu en seg dator trots 3GB RAM, hårddiskar och grafikkort som får bra betyg av Vista. Det är bara processorn som får lågt betyg. Vilka minimikrav på processor behöver uppfyllas för att det ska gå någorlunda snabbt med Vista?

Mvh

Om Vista säger att din CPU inte klarar det så tror jag att det är så. Du kan ju alltid kolla med Everest Home Edition om du är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att uppgradera från 32-bitar till 64-bitar. Då är det ren installation som gäller.

Vad händer om man har OEM  (Har Business från MDSNAA, serial key funkar både till 32 och 64). Kan man installera 32bit först och sen göra en ren (om)installation med 64bit på samma dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man har OEM  (Har Business från MDSNAA, serial key funkar både till 32 och 64). Kan man installera 32bit först och sen göra en ren (om)installation med 64bit på samma dator?

Japp, du kan alltid ha en partition med 32-bitars Vista och en annan partition med 64-bitars Vista på samma dator. Men som sagt så kan du aldrig uppgradera en 32-bitars Vista eller XP till en 64-bitars Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Frågan lyder: Vista 32-bit eller 64-bit?

Vad är fördelen mellan 32-bit eller 64-bit?

Exempel:

*Om man har core2duo. Vilka Bitars version klarar den av Vista?

*Om man använder en 32-bitars versionen. Kommer dator skilja i prestanda eller när man spelar Crysis kommer hastigheten i spelet att vara en märkbart faktor?

*Varför levererar inte stora företag som säljer sina burkar med Vista Ultimate envisas med att sälja sina datorer med 32-bitars versionen?

* Kommer 64-bit version att vara ström snålare än 32-bitars på en laptop eller drar det mer med en 64-bitars version?

Det är lite mer såna jämnförelse som jag söker. Varför jag undrar är att jag nyligen har beställt en ny dator från Dell.

Min dator som tar 1mån att få är en:

XPS M1330

Core2Duo T7250 2GHz

2GB ram

Gefore GS 8400 128MB

Vista Ultimate (32-Bit)

WHY 32-bitars till sina XPS serie?

Efter att ha läst denna forum tråd kl 23:00 så känner jag mig lite besviken på Dell att inte kunna kontakta dem och be dem svara på denna fråga, men det får jag vänta tills imorgon. Om nån kan svara mig nu om jag ska bli arg på Dell eller inte, då man inte fick välja en 64-bitars version när man byggde sin dator (Det finns ingen alternativ om man fick välja en 64-bitars heller,  :( )?

Slutfråga: Hur påverkar 32-bitars och 64-bitars, hårdvaran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Core2Duo = 64 bitar

Prestanda med 32- eller 64-bitar, enligt Anandtech så rör det sig om 5-6% bättre prestanda, se http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=2411&p=2

Strömsnålare eller inte med 64-bitars CPU/OS kan jag inte svara på.

Att stora datorleverantörer inte bryr sig om 64-bitarsversionen beror nog delvis på problem med antivirusprogram och brandväggar som inte fungerar ännu i Vista x64 och de satsar därför på mer trygga och väl fungerande 32-bitarsversionen. Rimligtvis borde leverantörerna leverera Vista x64 på high-end-burkar! Vore intressant att höra vad Dell har att svara på detta?

Nu e det läggdags för min del :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Dell. Det har inget speciellt att komma med utan gav en enkel svar som att de säljer bara en version av Vista och det är 32-bitars. De ansåg att 64-bitars skapade lite hårdvaru- och lite olösta tekniska problem till deras fina produkter.

Naja, inget att göra. Min XPS M1330 får suga på en 32-bitars Vista. 4-6% extra prestanda är inte direkt märkbart. Det är nästan mer värt att byta ut sin hårdisk mot en flashhårddisk istället. Vista kommer att fungera så mycket bättre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda problemet jag haft som kan anses vara relaterat till 64-bitars är DEP, som det ju inte finns hårdvarustöd för i 32-bitars.

Jo, ett problem hade jag med en gammal webkamera som det inte finns drivrutiner för, men det spelar mindre roll.

Jag skulle anta att de fördelar som det ger med 64-bitars inte är något man säljer så mycket på.

Nu var det Della i ditt fall men tex för Siba, OnOff och andra liknande. Det stora flertalet som köper dator där har ofta bara hört talas om Vista, men kan inte skilja på de olika versionerna.

Jag tror dock att de som köper och konfigurerar sin egen dator hoss Dell i genomsnitt är mer kunniga på datorer än på tex Siba.

Om det är 2 Gb minne med, att man inte i framtiden kan stoppa in 2Gb till bryr butiken sig inte om.

Att det ger några extra procents prestandafördel säljer inte heller.

De kan sälja med argumentet "64-bitars processor och Vista".

Om de däremot kan minska supporten en enda liten bit så tjänar de ganska mycket på det.

Jag ångrar inte mitt val av 64-bitars Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...