Gå till innehåll

Vista OEM, vad skiljer


TheDon

Recommended Posts

Det ända du inte kan göra med en OEM jämfört med en retail är byta dator! Ringde till JME innan idag för att få tag i en Ultimate OEM 64-bitars men dem hade inte fått in dem i affären än! :( Det var i alla fall det svar jag fick av honom! Samt det du själv skrev då naturligtvis! Blir till att sticka direkt till stan imorgon efter skolan och köpa! ;) JME säljer förrästen det för 1895 kr och inget annat köptvång av hårdvara krävs! :) Om där är någon mer som har bättre koll på det med OEM kan ju skriva också! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ändring/byta av hårdvara då? Kan sådant göras? Och om jag fattat dig rätt så kan jag alltså inte installera en OEM på nån annan dator en den jag installerat på för första gången alltså, kört för byta av datorn med andra ord. Men som sagt, hur är det med uppgraderinga av hårdvara då? Kan man t.ex byta till ett nyare moderkort och processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som jag fattat det så ska det gå bra! Vad han riktigt menade med att det bara funkar på en dator är jag lite osäker på! För själv kommer jag ju garanaterat byta moderkort och definitivt grafikkort senare! Men vad jag hörde så kunde man ta kontakt med Microsoft vid såna tillfällen! Men som sagt mycket osäker på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just varit i tfn. kontakt med Microsoft, och enligt dom så är det enda som skilljer OEM från Retail just det där med supporten och instruktionsboken. Du kan byta hårdvara hur du vill, även moderkort. Det enda är att du behöver aktivera Vista igen om du byter moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ominstallationer?

Om jag gillar att greja med datorn, provar andras delar och då och då gör en ominstallation. Eller om jag följer någon utav Microsofts kurser och då följer anvisningen i vart och vartannat kapitel. Börja med en ny fräsch installation.

Vad händer då? Kommer jag att få problem med installationer och valideringar efter ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...