Gå till innehåll

Ska formatera om men hur spara alla adressbok och mail


lenne

Recommended Posts

Kanske en simpel fråga men jag tar den ändå.

Skall formatera om hela hårddisken i min dator och lägga alla nyttoprogram på en hårddisk och "slask" det vill säga spel foton (ca 4000 bilder) på en annan hårddisk.

Innan jag gör detta så har jag sparat mina word, exel och annat jag vill ha kvar, men hur jag ska spara min adressbok och mail samt kunna lägga in de på datorn igen har jag ingen susning på.

Provade för länge sedan i win98 exportera (tror jag) men sen kunde jag aldrig importera så där stod jag(satt nog ner på stolen) och fick aldrig in utan fick sitta och skriva om adressboken.

Så någon som har erf hur man gör...

mvh Lenne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag antar att du kör Outlook Express, i s f gäller detta.

Detta med "exportera/importera" är ganska stökigt och tidsödande, jag brukar helt enkelt spara adressboken och alla mail på t ex CD-skiva eller USB-minne (om det är stort nog). Ett tips, städa dina mailmappar, i synnerhet "Skickat" som brukar glömmas bort, samt töm "Borttaget" så blir det mindre datamängd.

Här kan du läsa mer om hur du gör:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g12588#msg12588

Kör du Firefox/Thunderbird är det jättelätt, använd MozBackup så sparas Bookmarks, mail, adresser mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte bli enklare, ett par klick och adressboken finns i en fil som sedan lätt importeras igen, både till och från Outlook Express eller om det gäller Outlook. Förstår inte vad du Sir_N  menar med tidsödande procedur,  det är väl så man alltid gör när det gäller adressboken som det här var frågan om. Sedan när det gäller mailen så kommer vi in på helt andra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I oe så sparas mailen i .dbx filer...

Kopiera och spara alla eller t.o.m hela katalogen med dbx filer på säkert ställe, när allt är ominstallerat och alla konton etc är återställt så är det bara att kopiera in dbx-filerna igen för att få mailen tillbaka.

Har för mig att det ska finnas ett backup-program för windows outlook express någonstans men det går lika bra att göra som beskrivet ovan.

I Outlook sparas allt i en .pst fil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollebull skrev:

Kan väl inte bli enklare, ett par klick och adressboken finns i en fil som sedan lätt importeras igen, både till och från Outlook Express eller om det gäller Outlook.

Jag provade detta förra veckan hos en bekant och visst fungerade det, men adressboken såg inte likadan ut efteråt. Både namnfältet och epostfältet innehöll epostadressen. men OK, jag kanske gjorde fel...

När jag sparar .wab-filen och sedan kopierar in den, så ser allt exakt likadant ut

F. ö. backupar jag .wab och .dbx-filer regelbundet, bra att hitta vid en ev. krasch.

Men alla gillar sin egen "vattenvälling" bäst!

"Inside OE" skriver så här: http://www.insideoutlookexpress.com/backup/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...