Gå till innehåll

Massa problem med VISTA


awa81

Recommended Posts

Hej!

Jag har flera program som inte verkar fungera med VISTA. Och det bara de första som jag försöker installera..

Jag lyckas inte installera PostgreSQL http://www.postgresql.org/

Jag lyckas inte få PockerTracker eller PockerAceHud att fungera. Jag antar att VISTA på något sätt blockera dessa program. Kan man på något sätt stänga av all jävla säkerhets skit som verkar blockera och förbjuda allt som inte microsoft har gjort? Eller är det bara att ominstallera allt och gå tillbaka till XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inte mycket man kan göra om programmet inte fungerar med Vista. Vista har ju stängt en hel del dörrar för säkerhets skäl och det ända man kan göra är att vänta på en ny version av programmet som är anpassat för Vista. Även om du lyckas installera det som administratör så kanske det inte är den bästa lösningen. En bättre lösning är Microsoft Virtual PC. Kör Windows XP i Vista istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha mejlat med programens support har jag fått lite råd och det mesta börjar fungera nu.. Förutom PostgreSQL som jag fick rådet att jag skulle installera som administratör men jag förstår inte hur jag ska göra det. Högerklickar jag kan jag bara välja installera, inte kör som admin

Går det att installera som admin? Även om det kanske inte är bästa lösningen.

PS. Är Microsoft Virtual PC gratis att ladda hem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroll av användarkonto går att stänga av, kör kommandot msconfig från Startmenyn och gå till fliken Verktyg. Där hittar ni ett alternativ som heter "Inaktivera UAC". Välj det och starta om datorn! Observera att jag inte rekommenderar detta då kontot om du inte ändrar kontotyp då är ett administratörs-konto utan spärrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft påstår nu att  UAC är bara till för att lära folk vilka privilegier olika användar konton har. Har inget med säkerhet att göra. Inaktivera UAC om du vill men de erfarna användarna vet vad som är säkert och dom behöver ju inte UAC. De som inte är så erfarna förstår ändå inte vad UAC innebär och tillåter eller t.o.m INTE tillåter olika program att köras. Så UAC är alltså ingen säkerhets åtgärd utan bara ett inlärnings system. Vad det betyder för en användare vet jag inte riktigt men en sak är helt säker, vet du vad som är säkert så behöver du inte UAC och även om du väljer att inaktivera det så blir din windows Vista inte mer osäker eller mer tillgänglig för hackers. Behöver inte oroa er så mycket för UAC det är bara till för att lära dig    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med MadMax. Om du slår av UAC och kör med ditt adminkonto precis som i XP så riskerar du ju att saker som kan ta sig in i systemet gör det helt utan din vetskap, exempelvis lägger eller ersätter en fil i system32, eller om någon på något vis ansluter till ett shell med adminrättigheter kommer du aldrig att märka det, något som du märker om du har UAC påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad du installerar så vet du vilka konsekvenser det drar med sig. Men o andra sidan lär man sig bättre vilka delar av systemet det påverkar. Håller heller inte  med helt o hållet "Madmax"  :P

De flesta anvädare har ingen aning om vad system innebär och vad skillnaden mellan ett användar konto och admin konto är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INTE bara problem med Vista... köpte en uppgradering Home Premium och installera och hittade massa foton/bilder som ja trott blivit försvunna för alltid eftersom ja fick installera om xp i sommras. De låg i en mapp som heter windows fotogalleri. Ja som försökt att få tillbaks bilderna förut utan att lyckas.

Tack för Vista Microsoft.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...