Landsfiskalen Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Ska skaffa mig en sån. (digitalkamera) Vill höra med er vad som är bra, så ja inte sticker och köper nått som är dåligt. Hur länge batterierna räcker?, hur många bilder man kan ta? och vilken som är lättast / bäst att ansluta till datorn (utan för mycke skit-program) Lite tipps är välkommna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Hej! Jag har en äldre Nikon och den kan man hämta bilder ur med Utforskaren e. l., själv föredrar jag Total Commander. En nackdel med min Nikon och många andra, är snabbheten, eller frånvaron av snabbhet. Ett barn hinner springa ur bild innan kameran behagar exponera. Så kolla hur lång tid det tar från att du tryckt på utlösaren till dess kameran ta kortet! V. g. batterier så brukar dyra specialdesignade batterier räcka längre än AA-batterier, men de kan å andra sidan köpas på macken, kiosken o l. Sedan blir kameror avsedda för AA-batterier mycket tjockare och klumpigare. Det mesta är en smaksak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 8, 2007 Author Share Posted May 8, 2007 A, just de, man måste hinna ta bilderna också. Bra att du nämde de. Men vad kallas de? exponeringstid? Tänkte göra en liten lista på vad ja ska fråga om, innan ja köper den. Fler tipps tack? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rti Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Hej Landsfiskalen! Jag köpte en Nikon coolpix s1 för ett årsen när min dotter föddes och är smidig också lika stor som en kreditkort ca:en halv centimeter tjock du behöver inte avända skivan som dom skickar med den är ganska snabb av sig när den överför bilderna mellan kameran o datorn lika så mellan kameran o minneskorten rekomenderar att du köper dig extra minne jag köpte 2GB ifall du köper någon sådan digitalkamera med den batterin som hänger med kan du ta ca:250 kort. m.v.h. rti ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 8, 2007 Author Share Posted May 8, 2007 Tack för tippsen. Då är det nikon det lutar åt då, tror ja. Det är sjysst att ni tippsar. Va nämligen nästan på väg att köpa en på clas ohlson. Men mitt sjätte sinne sa att ja skulle fråga er först. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Tack för tippsen. Då är det nikon det lutar åt då, tror ja. Det är sjysst att ni tippsar. Va nämligen nästan på väg att köpa en på clas ohlson. Men mitt sjätte sinne sa att ja skulle fråga er först. ;D Ta tid på dig och sök på nätet och prata med fotohandlare, man lär sig en hel del på det! Många digitalkameror med stora displayer har skrotat den optiska sökaren pga utrymmesbrist. I solsken ser du inget alls på displayen, så en optisk sökare är inte fel! Utan får du sikta på chans och trycka av! Jag tycker du skall ta en titt på Sonys kameror, de är STORA på TV-kameror och de använder optik från Zeiss! http://www.sony.se/view/ShowProductCategor...l+Still+Cameras Några länkar: http://www.dagensps.se/article.aspx?articl...&categID=18 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=276645 http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=40 http://www.smartson.se/tester/foto/digitalkamera.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Canon Eos 400D - Finns ingen bättre! ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Canon Eos 400D - Finns ingen bättre! ;D Ja, självklart! Fast jag antog att Landsfiskalen menade det som "vanligt folk" menar när de säger Digitalkamera, dvs en liten sak som ryms i skjortfickan. Sedan jag skaffade en mobil med 2 MPxl-kamera, så ids jag inte bära på den lilla Nikon heller... Den gamla systemkameran ligger i ett skåp och samlar damm... Sedan är det med digitalkameror som med datorer, det finns inget entydigt svar på vad som är "bäst"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 9, 2007 Author Share Posted May 9, 2007 Oj då. ;D De här va visst intressant? Huvudsaken är ju att den går att använda och att man inte behöver en massa skräp i datorn. Tänker på sony-rotkit-incidenten. Vet i alla fall lite om vad ja ska fråga om nu. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brkie Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 Hur blev det med kameran? Har du köppt någon,själv kan jag rekomendera Olympus U 760,väldigt bra,hållbara batterier,small,inte jätte stor men perfekt display...Har dem flesta funktioner man behöver,7.1 megapixel...Helt enkelt perfekt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 13, 2007 Author Share Posted May 13, 2007 Jo, ja har kollat, men det är ganska tomt i affärerna nu. Finns inte ens datorer. Bara hp, ingen som vill ha. Får vänta tills dom får in nya grejer. Det är väl mitt upp i deras vårstädning, tänker ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TZ Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 Jag kan starkt rekommendera Canon Ixus 65. Den har som jag personligen tycker är bra, en 3 tums skärm. Tar suveräna kort både i dagsljus och nattetid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted May 13, 2007 Share Posted May 13, 2007 Canon EOS 1D Mark III skulle jag föredra framför Canon Eos 400D dock 10 bilder per sekund klara den galant. Men jag gissar att det inte är en systemkamera som det är tal om. Frågan är vad den skall användas till samt vad den skall kosta. Det är nog inte exponeringstid Sir_N menar utan slutarfördröjning. Tiden från det att man trycker ner knappen tills dess att bilden tas (dvs till exponeringen). Även uppstartstiden, från man slår på kameran tills den är redo att ta första fotot kan vara intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brkie Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Som sagt ju,beror på om han vill ta foto snabbt,bra kvalite,när det är mörkt/ljust... Och sen också hur mycket pengar man lägger ner på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 17, 2007 Author Share Posted May 17, 2007 Tack för alla svar. Får ta de nästa vecka, för ja e sjuk. Nä ja e ingen proffsfotograf, bara för normalt hemmabruk. Nu finns de i alla fall nårra att välja på. Tack. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted May 29, 2007 Author Share Posted May 29, 2007 De blidde en nikon coolpix L12 (tror ja den heter) För den fanns på svenska. Och nu ska ja read:a the fucking manual. ;D Tack för alla tipps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts