Gå till innehåll

Problem med Boot från Xp orginal cd


Mange_86

Recommended Posts

Hej!

Har en bärbardator som jag tänkte formatera och ominstallera xp på för den beter sig lite konstigt.

Har ställt om den så den skall boota från cd vid omstart, Men när jag startar om datorn så börjar den lästa från cdn Men sen står det No bootable cd eller nått sånt!

Tycker det är jävligt märkligt har prövat med två olika skivor både xp Pro och mediacenter men får samma meddelande det är ju orginal skivor också "inget pirat skit"

Någon som vet nått

Tacksam för svar

Mvh Magnus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en xp-cd med hologram på? Om inte... är det en kopierad "orginal" cd så har den som kopierat missat att göra den bootbar och det kan du ändra på själv genom en ny bränning av cd'n inkl bootdelen.

Behöver du hjälp med det får du höra av dig.

OBS! Det krävs vissa inställningar som inte är standard för att få det att fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en xp-cd med hologram på? Om inte... är det en kopierad "orginal" cd så har den som kopierat missat att göra den bootbar och det kan du ändra på själv genom en ny bränning av cd'n inkl bootdelen.

Behöver du hjälp med det får du höra av dig.

OBS! Det krävs vissa inställningar som inte är standard för att få det att fungera...

Nja hologram vet jag inte det är en skiva från dell men den har fungerat att boota från förut när jag ominstallerade på min stationära dator

så jag har ingen anning hur man skall göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp recovery cd är det men det skall väl inte spela någon roll tycker jag det är väl samma sak som en vanlig xp kopia???

Hur skall man göra då när datan inte vill boota skivan eftersom jag vill formatera om hela disken går det ju inte att bara köra en uppdatering menar jag....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En recoverycd brukar man starta inifrån windows. Dom är alltså inte bootbara som en installationsskiva.

En recoverycd är inte detsamma som en vanlig installationsskiva. Den återställer datorn till det skick den var när du packade upp den ur kartongen första gången. Om du vill fixa en installationsskiva så kan du läsa om det under rubriken  "guider, tips och tricks" på forumet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med recovery-skivor fungerar lite olika. En del är bootbara, men ofta så är skivorna beroende av en (oftast dold) partition på hårddisken för att fungera. Om du startar upp datorn så har du ibland ett menyval under några sekunder där du kan välja att återställa mha av CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell-cd'n är bootbar på rätt maskin, det ligger kod på en dold partion som jämförs mot cd'n. Det du får göra är att skapa en egen xp-cd. Vill du kan du alltid integrera sp2 och div hotfixar för att få en så komplett cd som möjligt.

Hursomhelst, Skapa en katalog C:xpcd och kopiera allt utom $OEM$ till den katalogen.

Om du vill fortsätter du med en slipstream av sp2, där finns även en bra beskrivning på hur du bränner en windows bootbar cd från punkt 5.

Hoppar du över punkt 4, kan du hämta filen nedan.

Om du vill kan du hämta windows bootfilerna här... ms bootimg som du får packa upp till lämplig plats först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst, Skapa en katalog C:xpcd och kopiera allt utom $OEM$ till den katalogen.

Jag är i samma situation, men jag hittar inte $OEM$

Däremot finns följande "oem":

oembios.dat

oembios.dll

oemsetup.bin

oemsetup.exe

Gäller inte XP, utan ME.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip räcker det med i386 katalogen resten, dvs setup/install beror lite på språkversion etc.

Japanmannen, vilka fler filer och kataloger finns på din cd?

OBS! Se till att visa alla dolda och systemfiler annars kommer det inte att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ville du göra med din millenium-cd??

Om du bara ska strunta i att det är en oem, kolla i autorun.inf vad den hänvisar till.

Antagligen så har din cd en installationsfil "install.exe" som är skapad av oem-företaget.

Förslag: testa och se vad som händer om du dubbelklickar på "INSTALL.EXE" som finns i win9x katalogen.

Om det blir någon skillnad mot om du kör den som finns i rooten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade det att köra den andra "install.exe"? Den som finns i win9x katalogen...

Kommer inte så långt...

ME vill ha FAT32, men jag kan inte formatera med FAT32 i VPC. Har försökt med FDISK, men det går inte att formatera.

Antar att det bara är att ge upp och låta skivan samla damm i någon hylla. Delldatorn har också gett upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...