Gå till innehåll

Para Vist-dator med XP-dito?


Recommended Posts

Jag har en stationär dator med Win XP oxh en bärbar med Vista. De delar bredbandsuppkoppling via en trådlös router, D-LinkDI-524 och det fungerar bra. Nu undrar jag om det finns något sätt att "se" den andra datorn och ev. synca filer emellan?

Undrar också om det går att få kontakt med skrivaren från den bärbara, eller måste jag då flytta usb-sladden från den stationära till den bärbara? Har letat i manualer, men hittar inget om sån´t här, hoppas någon vet!  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma-nätverk alltså...

Ställ in alla datorerna så de tillhör samma arbetsgrupp (inte domän)

<Kontrollpanelen> - <System> - <Datornamn>.

Sedan efter omstart så är det "meningen" att man ska se varandras delade diskar,

mappar och skrivare inom gruppen.

Delning sker genom att högerklicka på det man vill "dela ut" och ange ett delningsnamn.

Kolla under "Mina nätverksplatser - "hela..." - "M.Windows N." - 'din arbetsgrupp' - 'din dator'.

Detta är teorin men verkligheten är kanske inte alltid lika enkel att få det att funka....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De måste tillhöra samma arbetsgrupp för att du ska se den andra datorn...

om du delar ut skrivaren på den stationära datorn så kan du ansluta till den från den bärbara, fast då måste den stationära vara startad varje gång du vill skriva ut något.

Om du kan tilldela den en egen ip-adress, skrivaren alltså, så behöver inte den andra datorn vara igång utan du installerar som en nätverksskrivare istället.

Möjligheten finns också att skaffa en skrivarserver, fast det är antagligen lite för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt efter bästa förstånd att få till det, men datorerna kan fortfarande inte se varandra. Säkert gör jag jag fel någonstans, skulle nog behöva detaljerad steg-för-stegbeskrivning! :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör guiden "Konfigurera nätverk" på båda maskinerna.

I den stationära högerklickar du på skrivaren och väljer "dela ut", sedan ska du se skrivaren i den bärbara om du skriver i körrutan datornamnet (enter), nu ska de utdelade enheterna på datorn visas i en ruta... dvs skrivaren på den stationära datorn...

Vi tar den delen när du kommit hit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...