Gå till innehåll

Mini-stereo till datorn?


Recommended Posts

Hej allihopa.  Har skaffat mig ett ljudkort,  ,,,SoundBlaster Audigy SE,,,,24-bit.

Undrar nu om man kan  ???,          koppla in min mini-stereo,,som har den stora nackdelen att det är för-inställda  ljud val. 

Alltså den har inte  Bas och diskant reglage.  Och det är en stor nackdel tycker jag.

Men om man nu kopplar in mini-stereon till ljudkortet så borde man väl kunna använda

Soundblasters ljud-inställningar istället.  ???

Finns det någon som vet och kan ge mig hjälp???.  Mini-stereon har en AUX  röd och vit  Utgång.

Och om detta nu går,,,i vilken port på ljudkortet ska  AUX sladden in????????.  Blåa eller Gröna ???

Hälsning från Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-stereon har en AUX  röd och vit  Utgång.

AUX (Auxillery Input) är en ingång till din ministereo (Röd=Höger, Vit=Vänster kanal).

Om du kopplar in ljudkortets Gröna UTgång till denna så kan du höra PC'ns ljud i ministereon.

Men vad du önskade var väl att spela ministereons ljud genom PC'ns ljudkort ?

I så fall kopplar du hörlursuttaget (eller Tape ut) i ministereon till ljudkortets LjusBlå INgång

....eller är det jag som missuppfattat alltihop ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-stereon har en AUX  röd och vit  Utgång.

AUX (Auxillery Input) är en ingång till din ministereo (Röd=Höger, Vit=Vänster kanal).

Om du kopplar in ljudkortets Gröna UTgång till denna så kan du höra PC'ns ljud i ministereon.

Men vad du önskade var väl att spela ministereons ljud genom PC'ns ljudkort ?

I så fall kopplar du hörlursuttaget (eller Tape ut) i ministereon till ljudkortets LjusBlå INgång
....eller är det jag som missuppfattat alltihop ???

  Nä det är jag som är osäker.  Men om jag ska koppla  mini-stereons hörlurs uttag till den

Ljusblå ingången på ljudkortet.

Vad är det då för sladd som ska användas ???    Då måste det vara en med stick-hane i båda ändarna då.

(eller vad den heter).  Alltså då använder jag ingen AUX sladd.

Har jag förstått det hela rätt. ??? ???

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja där ser man,,,,då har jag haft fel koppling då..  Började bli misstänksam

när jag fick höra att man skulle använda den blå porten på ljudkortet av en person för en vecka sedan.

Det är vid flera tillfällen jag har hört att man ska använda den ljusgröna porten,,,,,av personal på Mediamarket var den senaste gången.

Det som hände mig vid ett tillfälle när jag använde den gröna porten med AUX alltså.

Det blev ett elektriskt skrikande ljud som gjorde att jag med vänner lättade en halvmeter.

Efter det så fungerade bara en högtalare. Som jag frågat tidigare om här på forumet.

Den gröna används den i princip bara till hörlurar då ??? ??? ???

Undrar Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gröna används den i princip bara till hörlurar då

Den är en lågeffekt utgång för ljudet och orkar endast driva hörlurar, mindre högtalare och högtalare med inbygda förstärkare.

Det som hände mig vid ett tillfälle när jag använde den gröna porten med AUX alltså.

Det blev ett elektriskt skrikande ljud som gjorde att jag med vänner lättade en halvmeter.

Kan du ha haft mikrofonen på också samtidigt? Så kallad rundgång.

Ljudet från mikrofonen förstärks i PCn, rusar ut genom PC'n in i stereon, ut i dess högtalare, in i mikrofonen genom PCn, in genom stereon... ... fortare och högre...

Detta kan blåsa ljudkretsar och högtalare...(men mest öronen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ha haft mikrofonen på också samtidigt?

Nejdå,  om jag minns rätt så höll vi på och lägga in låtar i Itunes från cd skiva.

Samtidigt som vi spelade musik från Itunes.

Och då hade vi AUX till den ljusgröna porten..  Ger det någon ledtråd ???

Ja det är inte lätt att vara Nybörjare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har kopplat fel? Nått fel måste de ju va.

Om du vill ha datorljudet i stereon är de den gröna kontakten som ska anslutas till en ingång på stereon.

Om du vill ha ljudet från stereon i datorn är de den blå kontakten som ska anslutas till en utgång på stereon. Fx tape out.

Och du får inte koppla högtalarutgången på stereon till något annat än högtalare.  ;D

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Landsfiskalen,,,det där felet med att jag bara kan lyssna på en högtalare,,det är avhjälpt sen länge. Det är historia.

Du får ursäkta mig,,,,,,,,,, :) :) :)  men jag är nybörjare och dessutom lite trög. :D

Detta med hur man kopplar mini-stereon ja,  eller förstärkaren till datorn börjar bli en

komplicerad historia för mig.  :)

Alltså jag har köpt ett ljudkort som är separerat från moderkortet. Jag brukar använda Itunes som spelare där jag har min musik.  Nu har jag en gammal Mini-stereo men jag har även en gammal förstärkare.  Mini-stereon har endast en AUX-ingång.  Förstärkaren har bara AUX-kopplingar ingångar.

Med 2 undantag. Tape1/DAT      Tape2/MD  De båda har även något som heter recout.

Om jag nu inte är helt borta,,,,,så för att få ut bästa möjliga ljud ur detta.

Så bör man väl få ut ljudet via förstärkaren till stereo-högtalarna. När man spelar musik från Itunes.

Grön är line-out  och blå är line-in,,,,,,,om jag inte har fattat fel.

Kan jag med de enkla grejor jag har,,  få detta ihopkopplat. ??? ??? ???

För mig är detta med blått o grönt förvirrande  ;D ;D 

Hoppas du kan hjälpa mig Landsfiskalen

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Landsfiskalen,,, ;D ;D ;D  sitter och skrattar för mig själv..nja det är nog jag som

har svårt för att lära.  Men det bjuder jag på,,,,,alla kan ju inte vara proffs.

Jag har svårt att få detta att gå ihop,,,,faktiskt ;D ;D ;D

Men om jag säger så här,,,,,om jag tar AUX, en  i recout på förstärkaren,,ja i tape1/dat.

Och sätter stickproppen,,,(eller vad den heter) i ljusblå porten på ljudkortet,,alltså line-in.

Vad kan jag göra då,,,,eller vad händer då,,,,då kan jag alltså inte lyssna på Itunes som jag har på skrivbordet ??? ;D.  eller vad?

Ja har man inte problem så.......................................... ;)

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla din dator precis som en inspelningsbar cd, md eller kassettbandspelare.

Ljudet till stereon kommer från den gröna kontakten på datorn.

Ljudet från stereon (ej högtalare.  ;D ) går in i den blå kontakten på datorn. Den aktiverar du via volymkontrollen < linjeingång (Ikonen brevid klockan)

Testa med musik i stereon < ljudinspelaren i datorn.

Alltså recout till blå och play till grön.

:)

(Rolig bild du har skaffat.  ;D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...