Gå till innehåll

O&O Defragmenteringsprogrammets inställningar!?


Gäst Malou

Recommended Posts

O&O Defragmenteringsprogram.

Har laddat ner och installerat en 30-dagars trialversion av O&O Defragmenteringsprogram för att jag ville testa och se om jag trivs med detta defragprogram. Nu ställer jag mig lite frågande till inställningarna ang detta program.

Har försökt att ställa in så att den skall köra en defrag en gång i veckan vid ett visst klockslag men jag får det inte till att fungera.

Dessutom så förstår jag heller inte deras instruktioner för hur man går tillväga med inställningarna. Finns det någon här som har kunskaper7erfarenheter ang detta program och vet hur man gör?

Det kanske inte går att göra inställningar då det gäller en trialversion utan man kanske måste köpa programmet för att kunna göra inställningar.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade O&O Defrag 10'an och Adderade ett Jobb.

Schedulerade det till Weekly Wednesday 16:30 Alla diskar i SPACE mode.

Servicen O&O är igång men jag startade ändå om. Klockan 16:30 startar defragmenteringen...

P.S. jag installerade i Windows XP pro SP2 miljön... Testade inte i Vista64...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!

Tack för svar  ;)

P.S. jag installerade i Windows XP pro SP2 miljön... Testade inte i Vista64...

Ok men jag har inte Vista64 har Win XP Home Edition SP2.

O&O Defrag 10'an

Det är den versionen jag testar.

Schedulerade det till Weekly Wednesday 16:30

Gjorde ett nytt försök här men tyvärr misslyckas då jag provar detta. Får upp ett meddelande

Invalid input

Please choose a method

Fattar ingenting  ???

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen waxinator!

Nu skall vi se om jag fick till det här med inställningarna ;D

Men är trots allt osäker på vilken metod jag skall ha fanns ju några att välja på som sagt

Space osv.....????

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag installerade i Windows XP pro SP2 miljön... Testade inte i Vista64...

Jag var osäker på vad du körde, och min andra installation är Vista64... :)

vilken metod jag skall ha fanns ju några att välja på

STELTH  = snabbdefragmentering, mindre resurskrävande och ämnat för större disksystem

SPACE  = ser till att optimera för större lediga ytor

COMPLETE/Name  = Placerar Filer och kataloger i namnordning på disken (tanken är att hela kataloger då hamnar efter varandra t.ex... C:WindowsSystem32)

COMPLETE/Modified  = optimerar placeringen av filerna efter hur ofta de förändras (bra för databasdiskar)

COMPLETE/Access  = optimerar filerna efter hur ofta de används

<create report only>  = säger sig självt... bara rapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator!

Tack för svar  ;)

STELTH  =  snabbdefragmentering, mindre resurskrävande och änmat för större disksystem

SPACE  = ser till att optimera för större lediga ytor

COMPLETE/Name  = Placerar Filer och kataloger i namnordning på disken (tanken är att hela kataloger då hamnar efter varandra t.ex... C:WindowsSystem32)

COMPLETE/Modified  = optimerar placeringen av filerna efter hur ofta de förändras (bra för databasdiskar)

COMPLETE/Access  = optimerar filerna efter hur ofta de används

<create report only>  = säger sig självt... bara rapport.

Jag valde COMPLETE/Name nu i första skedet för att testa och då den dessutom placerar filer/mappar i ordning.

Men jag har ju en större disk 250 GB och ganska så mycket ledigt utrymme kvar så då kanske SPACE är att föredra?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får räkna med mycket diskaktivitet ett tag framöver då med COMPLETE/Name

även om det rekommenderas för systemdiskar.

SPACE är nog mest optimalt på diskar med litet ledigt utrymme, där disken snabbt blir fragmenterad på grund att ingenstans finns sammanhängande ytor för stora filer.

Har du redan mycket ledigt utrymme och inte så många filer på 250GB disken så kanske jag hade valt COMPLETE/Name redan nu.

För oss vanliga dödliga... är det nog COMPLETE/Access som ger snabbast diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malou!

Jag köpte Diskeeper Home 2007 för en dryg månad sedan och det har jag inte ångrat. Den kostar 235 kronor och jag köpte en licens, men den går på bägge mina datore nu och funkar klockrent. Man behöver aldrig bekymra sig, den defragmenterar i bakgrunden när det behövs. Testa, det går ju att ta hem och prova i 30-dagar. Rekommenderar den starkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull!

Jag har en licencierad Diskeeper version 10 som snart skall förnyas (om någon månad). Men är inte riktigt förtjust i den. Därför så passar jag nu på att testa lite olika defragmenteringsprogram för att se vilken jag trivs bäst med.

Har bla testat Raxco PerfectDisk som jag blev överförtjust i (så valet lutar åt den). Men så har jag hört så otroligt mycket gott om O&O Defragmenteringsprogram och testar den just nu innan jag tar det slutgiltliga beslutet  ;)

Men tack ändå för ditt tips  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator

SPACE är nog mest optimalt på diskar med litet ledigt utrymme, där disken snabbt blir fragmenterad på grund att ingenstans finns sammanhängande ytor för stora filer.

Det här problemet har jag inte. Så den skippar jag  ;)

För oss vanliga dödliga... är det nog COMPLETE/Access som ger snabbast diskar.

Här förstår jag inte vad du menar  ???

Du får räkna med mycket diskaktivitet ett tag framöver då med COMPLETE/Name

även om det rekommenderas för systemdiskar.

Har du redan mycket ledigt utrymme och inte så många filer på 250GB disken så kanske jag hade valt COMPLETE/Name redan nu.

Den 250 GB disken jag har är en systemdisk där jag har system/program m.m installerat och den är fylld till ca 70-80 GB så det finns som sagt gott om ledigt utrymme kvar så då är väl detta allternativ att föredra och det var det jag valde. Såg även att man kunde ställa in att defragmentera varje dag så jag valde även det.

Jag kör på detta ett tag så får vi se.

Tack för din hjälp med O&O Defragmenteringsprogram (börjar få lite kläm på programmet nu)  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malou!

Jo, PerfecktDisk är ju den bästa förstås. BackOnTrack som jag använder till systemåterställningen kom i konflikt med PerfectDisk så det blev till att tänka om. Ett tag tog jag bort BackOntrack och gick tillbaka till windows systemåterställning ( som jag inte litar på ) ISO filer gillar inte heller PerfecktDisk, men det kanske berodde på någon inställning, för där låste sig PerfecktDisk ibland. Så jag valde att prova Diskeeper och gick tillbaka till BackOnTrack igen och på den vägen är det. Jag har också tidigare rekommenderat PerfecktDisk här på forumet, men nu får den vara ett tag. Det funkade på den gamla datorn utan problem, men där experimenteras det inte så mycket.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss vanliga dödliga... är det nog COMPLETE/Access som ger snabbast diskar.

Här förstår jag inte vad du menar  ???

Jo jag menar att de filer som vi och systemet använder mest borde ligga optimalt placerade på disken...

Denna varianten tar längre tid att få genomslag på eftersom det innebär en inlärningsfas för O&O.

Namn-varianten optimeras ju genast. Men där finns många teorier om vad som är effektivast.

Varsågod Malou, bara trevligt att kunna bjuda igen  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull!

BackOnTrack vet jag att det är ett systemåterställnigsprogram och jag har även provat det programmet då du rekommenderade det för jättelängesedan. Men det programmet åkte ut fortare än kvickt för den gillade jag inte alls.

Då jag för ett tag sedan testade 30-dagarstrialen av PerfecktDisk så hade jag inga som helst problem med att bla bränna ISO filer. Fungerade hur perfekt som helst.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss vanliga dödliga... är det nog COMPLETE/Access som ger snabbast diskar.

Här förstår jag inte vad du menar  ???

Jo jag menar att de filer som vi och systemet använder mest borde ligga optimalt placerade på disken...

Denna varianten tar längre tid att få genomslag på eftersom det innebär en inlärningsfas för O&O.

Namn-varianten optimeras ju genast. Men där finns många teorier om vad som är effektivast.

Varsågod Malou, bara trevligt att kunna bjuda igen  ;)

Aha ok det är så du menar då hänger jag med (tror jag)  ;)

Men jag kör på Namn-varianten oavsett om det är effektivast eller inte. Huvudsaken är att jag vet vad jag gör och vad som händer  ;)

Tack för din förklaring  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malou!

Inte bränna filer, PerfecKtDisk fastnade på mina ISO-filer i datorn vid defragmentering och kolliderade med BackOnTrack vid återställning, PerfecktDisk kraschade med andra ord. Nu med Diskeeper så funkar BackOnTrack och allt är frid och fröjd. Du kanse inte har så många stora ISO-filer i datorn. Numera sparar jag dom också på en extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull

Inte bränna filer, PerfecKtDisk fastnade på mina ISO-filer i datorn vid defragmentering och kolliderade med BackOnTrack vid återställning, PerfecktDisk kraschade med andra ord. Nu med Diskeeper så funkar BackOnTrack och allt är frid och fröjd. Du kanse inte har så många stora ISO-filer i datorn. Numera sparar jag dom också på en extern disk.

Så galet man kan läsa bli ibland  ;)

Några problem med ISO-filer hade jag inte gällande PerfecktDisk och inte då heller att bränna dessa som jag nämnde tidigare.

Nej jag har inte så många och stora ISO-filer i datorn. Brukar i regel ta bort dem då jag bränt ner dem till en CD/DVD-skiva.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...