Gå till innehåll

Att Avinstallera helt å hållet ett program?


Cacke

Recommended Posts

Hej!

#1 Hur gör man för att Avinstallera helt å hållet ett program?

När man gör det via Lägg Till / Ta bort i kontrollpanelen eller i programmets egna som det oftast heter Uninstall xxxxxxxxx så blir det inte helt rent i datorn.

Jag skulle vilja kunna göra det för att slippa formatera den.

Går det att avinstallera ett program helt å hållet i svenska win xp hemma versionen?

#2 Sen en annan fråga skulle vara att hur ser jag vad som körs i min dator förutom de program som syns?

#3 Och hur vet man vilka man kan stänga av utan att det blir problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många frågor men här kommer svaren:

1. Du har rätt att det blir massa slaskfiler kvar efter en avinstallation.

Men om du kör CCleaner så brukar den rensa upp väldigt bra från temp-filer och rester av avinstallerade program:

Du hämtar programmet här: http://www.ccleaner.com/

2. Nästa fråga: Om du väljer Start -> Kör, skriv " services.msc" så får du upp vilka tjänster som körs.

3. Besök http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm så ser du vilka tjänster du kan stänga av.

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att Avinstallera helt å hållet ett program?

De beror på va de e för program. Visa alla dolda och skyddade operativsystemfiler. Ibland finns de kvar nån mapp i programmappen. Och väldigt ofta i mapparna under Documents and Settings. Kolla i användarmappenapplicationdata. Där brukar de finnas nån mapp. Lokala inställningar oxå. Så de e bara o rota runt lite där, all users också.

Sen en registerstädning med fx ccleaner.  8)

E de nått program du inte får bort eller? Spyware/virus?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ Dc++ eller...

Nej... jag tänker på andra program som man installerar och som installerar andra program i sin tur, det enda jag kan komma på just nu är yahoo toolbar men det finns andra det vet jag och det är ju program som upptar bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 11:16:43 , on 2007-11-13

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16544)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:windowsSystem32smss.exe

C:windowssystem32csrss.exe

C:windowsSystem32winlogon.exe

C:windowssystem32services.exe

C:windowssystem32lsass.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:windowsSystem32svchost.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedAppCoreAppSvc32.exe

C:windowssystem32spoolsv.exe

C:Programa-squared Anti-Malwarea2service.exe

C:ProgramSymantecLiveUpdateALUSchedulerSvc.exe

C:windowssystem32nvsvc32.exe

C:windowsSystem32alg.exe

C:windowssystem32ctfmon.exe

C:windowsSystem32svchost.exe

C:windowsCTHELPER.EXE

C:ProgramUnlockerUnlockerAssistant.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedccApp.exe

C:windowssystem32RUNDLL32.EXE

C:ProgramDelade filerSymantec SharedCCPD-LCsymlcsvc.exe

C:ProgramComputer Lock UpCompLockUp.exe

C:ProgramMSN Messengerusnsvc.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:ProgramMicrosoft OfficeOffice12WINWORD.EXE

C:ProgramOpera 9Opera.exe

C:windowsexplorer.exe

C:Documents and SettingsXXXSkrivbordHiJackThis.exe<=HJT felaktigt placerad:

C:WINDOWSsystem32wbemwmiprvse.exe

--

End of file - 8083 bytes

Vilka av dessa rader är onödiga och vilka av dessa kan sinka ner datorn & internet?

[Redigerad: Ofullständig TM HJT-logga: Felaktigt placerad:]

Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att de e Malou som kollar loggen.

Så innan hon får se detta. Döp om filen HiJackThis.exe till rensare.exe. Och klistra in så de blir så här. C:HiJackThisrensare.exe.

Och byt ut loggen ovan till en ny, scannad med rensare.exe

De e väldigt noga att de blir så.

Norton.  :P  Gonatt.  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cacke!

Varför formatera om det inte behövs?

Formatering är det sista man tar till då ingenting (absolut ingenting) hjälper av det man försöker åtgärda  ;)

Ser att du har lagt din TM HJT här. Hur kan det komma sig då denna versionen är en självinstallerande exe fil?

C:Documents and SettingsXXXSkrivbordHiJackThis.exe

Då TM HJT ligger här så kan den inte skapa sin egen backupmapp och den backupmappen är viktig att få tillgång till om något skulle uppstå.

Skapa en mapp på c:enheten som du döper till TM HJT så det blir så här

C:TM HJT

Då du gjort så.

Ta tag i HiJackThis.exe och dra över den till den mapp du skapade på c:enheten så det ser ut så här

C:TM HJTHiJackThis.exe

Vidare:

Gör så här ang TM HJT så får vi se om något dyker upp i den omdöpta loggan:

Döp om filen

HijackThis.exe =>Till => Rensare.exe

Högerklicka på Start-knappen => välj Utforskaren => välj C:TM HJT => markera/öppna TM HJT-mappen i det vänstra fönstret => I det högra fönstret skall du nu kunna se HijackThis.exe => högerklicka på filen och välj Byt Namn => skriv in Rensare.exe => klicka Enter-Tangenten => stäng ner utforskaren.

Gör nu en ny TM HJT-logga kopiera in den hit.

MVH/Malou

****************************************************************************

Till övriga:

Är lite undrande över varför det postas loggar i den här delen av forumet?

Det finns ju en specill forumsdel där loggar skall postas.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

För att när jag öppnar vissa mappar i datorn så startar den en installation av Roxio Cineplayer Decoder Pack men jag har inte kvar den och jag har försökt radera allt som har med Roxio att göra så jag tänkte att det är omöjligt.

Men det vet jag inte?

exe filen finns där för jag valde det stället.

/C

Är det bättre nu?

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 4:05:27 , on 2007-11-14

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16544)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:windowsSystem32smss.exe

C:windowsSystem32winlogon.exe

C:windowssystem32services.exe

C:windowssystem32lsass.exe

C:windowssystem32svchost.exe

C:windowsSystem32svchost.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedAppCoreAppSvc32.exe

C:windowssystem32spoolsv.exe

C:Programa-squared Anti-Malwarea2service.exe

C:ProgramSymantecLiveUpdateALUSchedulerSvc.exe

C:windowssystem32nvsvc32.exe

C:windowsExplorer.EXE

C:windowsCTHELPER.EXE

C:windowssystem32ctfmon.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedccApp.exe

C:windowsSystem32svchost.exe

C:ProgramDelade filerSymantec SharedCCPD-LCsymlcsvc.exe

C:windowssystem32wuauclt.exe

C:ProgramOutlook Expressmsimn.exe

C:ProgramInternet Exploreriexplore.exe

C:WINDOWSsystem32msiexec.exe

C:TM HJTrensare.exe.exe

R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Start Page = http://v4.windowsupdate.microsoft.com/

R0 - HKLMSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Start Page = about:blank

R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Local Page =

R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: (no name) - {1E8A6170-7264-4D0F-BEAE-D42A53123C75} - C:ProgramDelade filerSymantec SharedcoSharedBrowser1.0NppBho.dll

O3 - Toolbar: Visa Norton-verktygsfältet - {90222687-F593-4738-B738-FBEE9C7B26DF} - C:ProgramDelade filerSymantec SharedcoSharedBrowser1.0UIBHO.dll

O4 - HKLM..Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:windowssystem32NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM..Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM..Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE

O4 - HKLM..Run: [CTxfiHlp] CTXFIHLP.EXE

O4 - HKLM..Run: [unlockerAssistant] "C:ProgramUnlockerUnlockerAssistant.exe"

O4 - HKLM..Run: [ccApp] "C:ProgramDelade filerSymantec SharedccApp.exe"

O4 - HKLM..Run: [osCheck] "C:ProgramNorton Internet SecurityosCheck.exe"

O4 - HKLM..Run: [symantec PIF AlertEng] "C:ProgramDelade filerSymantec SharedPIF{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}PIFSvc.exe" /a /m "C:ProgramDelade filerSymantec SharedPIF{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}AlertEng.dll"

O4 - HKLM..Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:windowssystem32NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKCU..Run: [ctfmon.exe] C:windowssystem32ctfmon.exe

O4 - HKCU..Run: [bitTorrent] "C:ProgramBitTorrentbittorrent.exe"

O4 - HKCU..Run: [AdobeUpdater] C:ProgramDelade filerAdobeUpdater5AdobeUpdater.exe

O4 - HKUSS-1-5-19..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUSS-1-5-20..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUSS-1-5-18..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS.DEFAULT..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSsystem32CTFMON.EXE (User 'Default user')

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:ProgramMicrosoft OfficeOffice10OSA.EXE

O4 - Global Startup: SpywareBlaster.lnk = C:ProgramSpywareBlasterspywareblaster.exe

O8 - Extra context menu item: Download with &FileFactory Turbo - C:ProgramFileFactory TurboPluginsIEFileFactoryIE.html

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:ProgramMICROS~2Office12EXCEL.EXE/3000

O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:ProgramMICROS~2Office10EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: Skicka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:ProgramMICROS~2Office12ONBttnIE.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Ski&cka till OneNote - {2670000A-7350-4f3c-8081-5663EE0C6C49} - C:ProgramMICROS~2Office12ONBttnIE.dll

O9 - Extra button: Yahoo! Services - {5BAB4B5B-68BC-4B02-94D6-2FC0DE4A7897} - C:ProgramYahoo!Commonyiesrvc.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:ProgramMICROS~2Office12REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: (no name) - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:ProgramSPYBOT~1SDHelper.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Spybot - Search & Destroy Configuration - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:ProgramSPYBOT~1SDHelper.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:ProgramMessengermsmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:ProgramMessengermsmsgs.exe

O16 - DPF: {0A5FD7C5-A45C-49FC-ADB5-9952547D5715} (Creative Software AutoUpdate) - http://www.creative.com/su/ocx/15030/CTSUEng.cab

O16 - DPF: {0E5F0222-96B9-11D3-8997-00104BD12D94} (PCPitstop Utility) - http://pcpitstop.com/pcpitstop/PCPitStop.CAB

O16 - DPF: {1842B0EE-B597-11D4-8997-00104BD12D94} (iCC Class) - http://pcpitstop.com/internet/pcpConnCheck.cab

O16 - DPF: {30528230-99f7-4bb4-88d8-fa1d4f56a2ab} (Installation Support) -

O16 - DPF: {67A5F8DC-1A4B-4D66-9F24-A704AD929EEE} (System Requirements Lab) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownlo.../sysreqlab2.cab

O16 - DPF: {74DBCB52-F298-4110-951D-AD2FF67BC8AB} (NVIDIA Smart Scan) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownlo...iaSmartScan.cab

O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://www.creative.com/su/ocx/15031/CTPID.cab

O18 - Protocol: grooveLocalGWS - {88FED34C-F0CA-4636-A375-3CB6248B04CD} - C:ProgramMICROS~2Office12GR99D3~1.DLL

O23 - Service: a-squared Anti-Malware Service (a2AntiMalware) - Emsi Software GmbH - C:Programa-squared Anti-Malwarea2service.exe

O23 - Service: Automatic LiveUpdate Scheduler - Symantec Corporation - C:ProgramSymantecLiveUpdateALUSchedulerSvc.exe

O23 - Service: Automatisk LiveUpdate-schemaläggare - Symantec Corporation - C:ProgramSymantecLiveUpdateALUSchedulerSvc.exe

O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

O23 - Service: Symantec Lic NetConnect service (CLTNetCnService) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

O23 - Service: COM Host (comHost) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedVAScannercomHost.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:ProgramDelade filerInstallShieldDriver11Intel 32IDriverT.exe

O23 - Service: Symantec IS Verifiering av lösenord (ISPwdSvc) - Symantec Corporation - C:ProgramNorton Internet SecurityisPwdSvc.exe

O23 - Service: LiveUpdate - Symantec Corporation - C:ProgramSymantecLIVEUP~1LUCOMS~1.EXE

O23 - Service: LiveUpdate Notice Service Ex (LiveUpdate Notice Ex) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedccSvcHst.exe

O23 - Service: LiveUpdate Notice Service - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedPIF{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}PIFSvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:windowssystem32nvsvc32.exe

O23 - Service: Remote Packet Capture Protocol v.0 (experimental) (rpcapd) - CACE Technologies - C:ProgramWinPcaprpcapd.exe

O23 - Service: Symantec Core LC - Unknown owner - C:ProgramDelade filerSymantec SharedCCPD-LCsymlcsvc.exe

O23 - Service: Symantec AppCore Service (SymAppCore) - Symantec Corporation - C:ProgramDelade filerSymantec SharedAppCoreAppSvc32.exe

--

End of file - 7731 bytes

Hej Cacke!

Varför formatera om det inte behövs?

Formatering är det sista man tar till då ingenting (absolut ingenting) hjälper av det man försöker åtgärda  ;)

Ser att du har lagt din TM HJT här. Hur kan det komma sig då denna versionen är en självinstallerande exe fil?

C:Documents and SettingsXXXSkrivbordHiJackThis.exe

Då TM HJT ligger här så kan den inte skapa sin egen backupmapp och den backupmappen är viktig att få tillgång till om något skulle uppstå.

Skapa en mapp på c:enheten som du döper till TM HJT så det blir så här

C:TM HJT

Då du gjort så.

Ta tag i HiJackThis.exe och dra över den till den mapp du skapade på c:enheten så det ser ut så här

C:TM HJTHiJackThis.exe

Vidare:

Gör så här ang TM HJT så får vi se om något dyker upp i den omdöpta loggan:

Döp om filen

HijackThis.exe =>Till => Rensare.exe

Högerklicka på Start-knappen => välj Utforskaren => välj C:TM HJT => markera/öppna TM HJT-mappen i det vänstra fönstret => I det högra fönstret skall du nu kunna se HijackThis.exe => högerklicka på filen och välj Byt Namn => skriv in Rensare.exe => klicka Enter-Tangenten => stäng ner utforskaren.

Gör nu en ny TM HJT-logga kopiera in den hit.

MVH/Malou

****************************************************************************

Till övriga:

Är lite undrande över varför det postas loggar i den här delen av forumet?

Det finns ju en specill forumsdel där loggar skall postas.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cacke!

För att när jag öppnar vissa mappar i datorn så startar den en installation av Roxio Cineplayer Decoder Pack men jag har inte kvar den och jag har försökt radera allt som har med Roxio att göra så jag tänkte att det är omöjligt.

Har du avinstallerat den på sedvanligt sätt via kontrollpanelen lägg till/ta bort samt vidare sökt över hela datorn och deleteat allt som har med Roxio att göra?

Har du även sökt enbart på Roxio för att se om något dyker upp?

Har du gjort sökningar inne i registereditorn på Roxio samt Roxio Cineplayer Decoder Pack för att som om något dyker upp?

Har du gjort en Fil och Registerstädning med CCleaner?

exe filen finns där för jag valde det stället.

/C

Ok men enligt instruktionerna för hur man går tillväga gällande denna TM HJT så måste den installeras på rätt sätt.

Det här är en komplett (automatisk) installation som installerar TM HiJack This på din dator i C:ProgramTrend MicroHijackThis.exe (C:Program FilesTrend MicroHijackThis.exe) samt att den skapar en programicon i startmenyn och möjliggör att skapa en genväg på ditt skrivbord under installationen (Läs/följ instruktionerna under installationens gång):

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g44667#msg44667

Är det bättre nu?

Hellre att den liigger så här i sin egna mapp där den då kan skapa sin egen backupmapp. Samt att man får helheten av systemet (rättvis information).

******************************************************************************

Öppna TM HJT => klicka på Do a system scan only-knappen => Bocka för nedanstående detalj => Stäng ner Webbläsaren => klicka på Fix Checked-knappen:

O9 - Extra button: Yahoo! Services - {5BAB4B5B-68BC-4B02-94D6-2FC0DE4A7897} - C:ProgramYahoo!Commonyiesrvc.dll

O16 - DPF: {30528230-99f7-4bb4-88d8-fa1d4f56a2ab} (Installation Support) -

För att hitta det du nu skall leta upp, måste du klicka (windowstangent+E) och i verktygsfältet klicka på "Verktyg>mappalternativ" och under "Visa" klicka på "Visa dolda filer och mappar" samt avbocka "dölj filnamstillägg för kända filtyper" och "Dölj skyddade operativsystemfiler"

Då du gjort ovanstående:

Gå in i utforskaren => navigera dig fram enligt nedanstående sökväg

C:ProgramYahoo! <=Deleta mappen Yahoo!

Töm papperskorgen:

Starta om datorn.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cacke!

Hittade lite information ang => Roxio Cineplayer Decoder Pack <= där det uppenbarligen fanns en användare med näst intill liknande dina problem.

Ang => Roxio Cineplayer Decoder Pack <= vet du om även den här ingår => EMC 9 Cineplayer <=

Om den gör så kontrollera i kontrollpanelen lägg till/ta bort och se om du hittar den där => vidare gör en sökning över hela datorn ang EMC 9 Cineplayer/EMC 9

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gjorde allt det där men det hjälpte inte mig så jag installerade om Roxio men inte ens det hjälpte.

Nu får jag dessutom ett error nummer:

Internal Error 2718

(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)

Mina X är en massa siffror och bokstäver samt -.

Jag blir inte av med det. Var hittade du om de andra som har samma problem och har dom fixat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cacke!

För att när jag öppnar vissa mappar i datorn så startar den en installation av Roxio Cineplayer Decoder Pack men jag har inte kvar den och jag har försökt radera allt som har med Roxio att göra så jag tänkte att det är omöjligt.
Jag gjorde allt det där men det hjälpte inte mig så jag installerade om Roxio men inte ens det hjälpte.

Du hittade med andra ord EMC 9 Cineplayer?

Och vad menar du med att du gjorde allt det där?

Nu får jag dessutom ett error nummer:

Internal Error 2718

(XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX)

Mina X är en massa siffror och bokstäver samt -.

Du uppger inte siffer/bokstavkombinatioen som kommer upp utan satt en massa kryss där så det är lite svårt att veta vad detta betyder.

Men det kan vara så att du har deletat något som inte borde deletats.

Jag blir inte av med det. Var hittade du om de andra som har samma problem och har dom fixat det?

På nedanstående sida finns där en Jenks som tydligen fick ordning på problemet. Inlägget kan hittas längst ner på sidan.

http://forums.support.roxio.com/lofiversio...php/t14148.html

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat 1

Jag hade inte kvar hela roxio utan det var rester.

Jag rensade datorn precis som du skrev.

citat 2

Nej jag gjorde inte det för att jag orkade inte skriva av dom alla tecken som kom.

Citat 3

Okej jag ska läsa det och se om jag blir hjälpt av det.

Jag avinstallerade enligt din lista igen sen googlade jag och fann detta program som heter Windows Install Clean Up och det gjorde så jag slapp de error medelanden som kom upp förr.

Tack från mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...