Gå till innehåll

IDE i sATA?


Recommended Posts

Hej!

För ca ett år sedan köpte jag en ny dator, och jag valde då att ha sATA hårddiskar i den. I min gamla dator hade jag 3st IDE-hårddiskar som jag skulle vilja kunna använda igen, eftersom jag har saker på diskarna jag skulle vilja ha på min nya dator.

Finns det någon sladd som konverterar om sATA till IDE? typ att den ena delen kopplas till moderkortet med en sATA kontakt, men någonstans där imellan så konverteras den om till en IDE kabel? det samma vill man ju ha som strömkontakt :)

Magkänslan säger att det inte finns .. men värt att fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte favoritbutiken på stan..... ;)

Sant, tycker bara själv att det är smidigare att kolla på nätet om butiken över huvud taget har det man letar efter, sen kan man ju givetvis gå dit och köpa prylen :)

Själv kör jag IDE 2,5/3,5 tum till USB-adapter... och en SATA-docka är också något jag rekommenderar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu kom jag att tänka på att man inte får någon låda till sin hårddisk, då får man alltså låta den ligga helt "naken"? inget farligt med det va?

Det brukar finnas lediga fack, utmaningen är att ofta så kommer man inte åt skruvarna utan att lossa moderkortet.... :P

Silvertejp är annars bra att dra fast en disk med.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte favoritbutiken på stan..... ;)

Sant, tycker bara själv att det är smidigare att kolla på nätet om butiken över huvud taget har det man letar efter, sen kan man ju givetvis gå dit och köpa prylen :)

Yup....alla seriösa finns ju även på nätet.

"Känslan" är ju att kunna fråga/diskutera med en kunnig säljare och ha prylen direkt med sig hem.... ;)

"Prlen" funkar också direkt eftersom säljaren vet det ofta av egen erfarenhet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu kom jag att tänka på att man inte får någon låda till sin hårddisk, då får man alltså låta den ligga helt "naken"? inget farligt med det va?

Det brukar finnas lediga fack, utmaningen är att ofta så kommer man inte åt skruvarna utan att lossa moderkortet.... :P

Silvertejp är annars bra att dra fast en disk med.... ;)

Så du menar att man på något sätt alltså ska få in hela USB adaptern i datorn? hårddisken har jag ju plats för i datorn .. men som du säger kanske man på något sätt ska tejpa fast hela klumpedunsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att man på något sätt alltså ska få in hela USB adaptern i datorn? hårddisken har jag ju plats för i datorn .. men som du säger kanske man på något sätt ska tejpa fast hela klumpedunsen!

Yup alternativt Stenis lösning.

Jag föredrar att försöka gömma undan allt som går inuti en burk.

Riktig silvertejp håller.

Sen i botten av en burk brukar det ofta finnas plats, under IDE facken.  (om det är en tower)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte bara berätta att även Kjell & Company har en adapter från IDE ATA TILL SATA.

Datortillbehör / Kablage/kontakter / SATA, Serial-ATA / 38784

Kaske lättare att få tag i den från butik än beställa från Dustin.

Ha det

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...