wiibox360 Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 Hej! Är det möjligt att ansluta till ett fjärrskrivbord utan att behöva använda ett lösenord? Har en HTPC som jag vill ansluta till då och då, problemet om jag måste använda lösenord är att jag måste logga in varje gång HTPC:n har varit avstängd vilket känns lite onödigt. Jag vill alltså kunna starta upp HTPC:n från avstängt läge utan att behöva knappa in ett lösenord samtidigt som jag vill kunna komma åt den via Fjärranslutning. Möjligt? Quote
e-son Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 Fjärrskrivbord kräver lösenordsskyddat användarkonto! Quote
HlK Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 Använd t ex tweakUI http://download.microsoft.com/download/f/c...wertoySetup.exe för att fixa "autologin". Du måste dock ha skapat ett lösenord på ett konto först + att du tillåter fjärrstyrning med det kontot. Det går sedan även att spara användarnamn och lösenord i en "RDP genväg". Smidigt värre : ) Quote
wiibox360 Posted November 23, 2007 Author Posted November 23, 2007 Tack för svaren! Skall testa TweakUI, vågade inte riskera min Vistainstallation, trodde bara att det var för XP och lägre... Quote
HlK Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Det är väl det egentligen, men det fungerar bra att fixa autoinloggning iaf. Quote
wiibox360 Posted November 24, 2007 Author Posted November 24, 2007 Det gick inte ens att installera på Vista... När jag väl installerat det i XP SP2 kompatibelt läge så gick det inte att starta. Quote
Andreas Stenhall Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Per default så kan du (eller kommer) aldrig att kunna logga in via nätverket utan lösenord. Detta är en säkerhetsfunktion som Microsoft implementerade i XP och som även finns med i Vista. Lös problemet genom att sätta ett lösenord och sedan i Energialternativ > Kräv lösenord vid uppvaknande och välj sedan "Kräv inte något lösenord". Detta gällerl ju bara då du går ner i Vila men för att datorn ska logga in automatiskt då du stän ger ner och startar upp den så skriver du följande i Startmenyn "control userpasswords2" och får då upp den avancerade kontrollpanelen. Där markerar du ditt konto och kryssar i rutan ovanför och vips så loggas du sedan in automatiskt! Quote
wiibox360 Posted November 28, 2007 Author Posted November 28, 2007 Tack för hjälpen! Klockrent! Quote
Recommended Posts