Gå till innehåll

Ang fläktar och damm...


plun

Recommended Posts

Fick den stora äran att få fart på en grannes bärbara....så här såg den ut  :D

Det packas igen i "kopparflänsen" till höger.  Sen ser man då värmeavledningen till

processorn upptill.

Plus "leksaksfläkten"....

En dammsugare orkar nog inte dra ur den här soppan....(om man provar utifrån) sen vete tusan om det är så

smart att använda en dammsugare på en bärbar... ???

1eb284beac6a7818702e4ac67e460tt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau, tryckluft på burk är nog inte heller nå bra...

Fläkten sitter ju monterad på kopparflänsen man ser.

Blåser man med tryckluft utifrån så riskerar man att fylla hela burken med dammet.

Sen var det bara att ta hela "mattan" med damm med fingrarna när man öppnat.

Dammsugare i en desktop är ju inget problem eftersom man vet vart man suger.

Däremot suger man i en bärbar så kan det bli fart på "statiska elen".

Undra hur proffsen gör.... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste väl funka att göra invändigt.

Jovisst, men den som har "tummen mitt i handen" får lite trubbel...

Fläktskrället på just den här modellen var också lite pillrig att få loss/montera tillbaka inkl skruvar modell mini....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska blåsa av så mycket man kan,

ett tispa skaffa en liten borste som brukar säljas på smink avdelning eller så istället för en stor dammvipa för har tagigt efter min pappa så det spelar ingen roll om man skaffa en liten smink vipa som annars som är för smink för det kan också användas till annat som att göra rent datorn med mera  :D

dammsugare skulle inte jag använda på risk att man kan förstöra datorn,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att man skall använda tryckluft på burk då denna kyller ner komponentern alldeles förmycket , har använt det på en mobiltelefon som efter detta inte gick att starta , det blir nästan FROST på komponenterna./Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att man skall använda tryckluft på burk då denna kyller ner komponentern alldeles förmycket , har använt det på en mobiltelefon som efter detta inte gick att starta , det blir nästan FROST på komponenterna./Bosse

Håller med... en god vän till mig skulle blåsa bort damm kring kylflänsarna vid processorn och "torkade ut" pastan mellan processor och kylfläns/fläkt. Det bara smulade bort efteråt och därefter är det ingen svårighet att klura ut hur svårt det var att få datorn att starta.

Antingen så blåser man med vanlig tryckluft, vilket inte många har hemma, eller så borstar man med en liten borste. Det finns speciella minidamsugare speciellt gjorda för "tangentbord" som funkar perfekt för detta, då det är av plast. Man måste dock tänka på att använda antistatarmband när man brukar detta.

En liten sminkborste som föreslagits är en riktigt god idé!!!

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...