Gå till innehåll

Frågor om Vista eller däromkring?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Jag ska träffa produktchefen för Windows på Microsoft Sverige imorgon och om du har några frågor som du skulle vilja ha svar på från en som sitter inne på massor med kunskap om Vista och däromkring så posta dessa i denna tråd!

Jag har 1 fråga.

När jag har ringt till Microsoft så har jag oftast varit med om att det inte ges någon

support på en sk. OEM licens av t.ex Operativsystemet Windows. Men har även i bland

fått hjälp ändå, verkar vara lite beroende på vem som svarar i telefon i supporten.

Jag ville få tag på en hotfix som MS inte ville hjälpa mig med.

Men som jag sedan ändå fick tag på via en sida där Hotfixen jag sökte fanns.

Det enda jag behövde göra var att fylla i ett formulär och inom 24h timmar hadde jag en länk

och lösen i min e-mail till en fil/hotfix att ladda hem. Dock så löste den Hotfixen inte mitt problem.

Men ändå, det är lite ironiskt. Även om man har en OEM version, så är ju det ändå en Microsoft produkt etc...

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en OEM license så står det tydligt att du avsäger dig all telefonsupport från MS.

Om sedan hjälpsamma killar på supporten ser mellan fingrarna och hjälper dig ändå så är du bara att gratulera.

Support på MS websidor får du naturligtvis eftersom du har license och får då även Hotfixar via e'mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en OEM license så står det tydligt att du avsäger dig all telefonsupport från MS.

Ja det gör det i och för sig. Det är det jag menar med att det är ju trots allt en Microsoft produkt.

Som jag också anser det bör ges någon form av support på även om det är en OEM licens.

Varför det inte ges någon support på en OEM framgår inte tycker jag!

Så en till lite annorlunda formulerad fråga kan vara:

Varför ges det ingen support på OEM licenser av Windows?

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Support ges inte på OEM för att den är tänkt för systembyggare. Och i de fallen skall systembyggaren själv ge support till kunden på problemen, de får därför "rabatt" på produkten.

Hotfixar via mejl har jag också fått några till min OEM version.

Att de inte släpps på Windows Update beror ofta troligen på att de inte anses vara testade tillräckligt för att alla användare skall få fixen automatiskt installerad. Ofta dyker de upp där i ett senare skede än vad man kan få dem via e-post. De som beställer via e-post har ju ofta ett problem med just den saken som fixen skall hjälpa för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ges det ingen support på OEM licenser av Windows?

Jo du hittar support hos alla OEM "drakar"..... ;)

Bara att ringa upp HP, Dell, Komplett osv så ska du ha din support.

Nu envisas då vissa med att MS ska sköta det här...... 8)

Angående Hotfixar så ska man då "leva rövare" och även kräva detta

från sin OEM support.

Vad är vi för konsumenter som inte ställer krav...??   :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...