Gå till innehåll

Telia vs. Tele2...


Recommended Posts

hej,

funderar på att byta internetleverantör från nuvarande Telia till Tele2, blir ca 1500kr/år billigare med samma hastighet, 2mbit (räknar då in kostnader för hemtelefon med diverse tillvalstjänster). Telia har fungerat mycket bra men tycker ändå att merkostnaden är för hög för att bortse från. Nu undrar jag om någon som har Tele2 kan dela med sig av synpunkter på Tele2 som internetleverantör; stabilitet, support, utlovad hastighet etc.

Tacksam för svar

Tack på förhand!

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 köper det mesta från Skanova dvs Telias  "låtsasbolag" för grosisster (ADSL)

https://www.skanova.com/start/

Privatperson

Skanova säljer inte tjänster direkt till privatkunder. Istället ska du som är privatkund vända dig till någon av  internetoperatörererna på marknaden, t ex:

- Bredbandsbolaget

- Glocalnet

- Kramfors Mediateknik

- Rix Telecom

- Spray

- Tele2

- Telia

- Ymex

Ring upp Telia och förhandla...   ;)  så slipper du strulet med ett byte.

Mycket är direktförhandling idag mellan kund och operatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit 'helkund' hos Tele2 under ett antal år. Det var alltid strul vid telestationen.

Det utfördes arbeten som släckte mitt ADSL och Tele2 fick vänta på Skanova service.

Jag hade alltid avbrott på fredagseftermiddagarna (naturligtvis...) och fick vänta till veckan

efter för åtgärd.

I samband med avflytt dit Tele2 inte kunde flytta med abonnemanget, fick jag ändå betala

resterande över halvårs avgifter. (Jag uppgraderade modemtyp och fick 12 mån förlängning).

De var helt omedgörliga så aldrig mer Tele2.

Telia har jag alltid ratat eftersom de står för buffelfasoner gentemot andra leverantörer.

Nu blev jag tvungen i och med avflytten att anlita deras teletjänster och det har fungerat

klanderfritt både med bredband och TV under snart ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har jag alltid ratat eftersom de står för buffelfasoner gentemot andra leverantörer.

Nu blev jag tvungen i och med avflytten att anlita deras teletjänster och det har fungerat

klanderfritt både med bredband och TV under snart ett år.

Jo visst är och har de alltid varit "bufflar".... :D  inkl att de kör låtsasbolaget/varumärket Skanova... :P

En av många ärenden är ju också beslutat just nu...

http://pts.se/Nyheter/nyhet.asp?Itemid=7431

Men det kan vara en fördel att slippa ett operatörsbyte tills allt lagt sig...BBB har jag

förhandlat ner priset med..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit 'helkund' hos Tele2 under ett antal år. Det var alltid strul vid telestationen.

Det utfördes arbeten som släckte mitt ADSL och Tele2 fick vänta på Skanova service.

Jag hade alltid avbrott på fredagseftermiddagarna (naturligtvis...) och fick vänta till veckan

efter för åtgärd.

I samband med avflytt dit Tele2 inte kunde flytta med abonnemanget, fick jag ändå betala

resterande över halvårs avgifter. (Jag uppgraderade modemtyp och fick 12 mån förlängning).

De var helt omedgörliga så aldrig mer Tele2.

Telia har jag alltid ratat eftersom de står för buffelfasoner gentemot andra leverantörer.

Nu blev jag tvungen i och med avflytten att anlita deras teletjänster och det har fungerat

klanderfritt både med bredband och TV under snart ett år.

En polare har samma problem. Han flyttade och skulle flytta med sitt tele2 bredband till sin nya bostad.

Inga problem, det fixar vi sa de. Men sedan visade det sig att han kunde inte ha Tele2 ADSL på den nya bostadsorten. eftersom hans bindningstid snart gick ut så tyckte operatörer/ personen i telefonen att det kunde vara smart att förlänga abbonemanget eftersom han ändå skall flytta osv.

Ok. ja det är ju typ 4 måndader kvar på mitt befintliga bara....sa han

Men så FUNKADE DET INTE.

Och Tele2 såg inte mellan fingrarna när det inte funkade med Tele2 ADSL på i hans nya bostad utan han är helt enkelt tvingad till att punga ut ca ½ år till innan uppsägning kan göras...

Det är lite ruttet...

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår du förbereder dig ordentligt med prislistorna från Tele2 och Telia och tittar på din senaste teleräkning. Sedan ringer du Telia och säger att du funderar på att byta, och ber dem ge ett nytt pris. Jag har gjort det.

Jag hade ett konkret exempel för några veckor sedan med min kompis. Det visade sig att Telia var biligare, för de tjänster kompisen ville ha.

Och du, varför kör du inte 8 MB/s istället? Prisskillnaden är liten mellan 2 och 8.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...