Gå till innehåll

Hjälp med datorköp


Recommended Posts

Hej på er, hittade detta forum i höstas och märkte snabbt att här finns det kunniga och trevliga människor.

Och nu hoppas jag att någon har lust att hjälpa mig med ett datorköp.

Jag är inte särskilt insatt i vad som gäller med alla prylar man ska ha i en dator.

Jag tänkte plocka ihop en burk på datorbutiken.com och det ska vara en speldator i första hand och Vista ska jag nog skaffa också men jag vet inte riktigt vilken av dem. Tänkte mig en budget på ca 17-18000.

Detta är vad jag plockat ihop själv.

Chassi: Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black

Nätaggregat: Antec NeoPower 650 650W 80mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular

Moderkort: Asus P5K-VM iG33 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 mATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Processorfläkt: Zalman CNPS9700NT Giant Black Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Minne: Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz

Hårddisk: 2 st Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2

DVD: Samsung SH-S203B DVD±RW Dual-Layer 20X WHITE bulk S-ATA

Grafikkort: PNY GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail

OS: Windows Vista Home Premium 32-bit DVD Svensk OEM

Åsikter på det någon?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregat: Antec NeoPower 650 650W 80mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular

Undvik aggregat med liten fläkt på baksidan (låter mycket). Du skall ha aggregat med 120mm fläkt på undersidan.

Se T.ex: Antec NeoPower 650 Blue 650W 120mm Fan

Moderkort: Asus P5K-VM iG33 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 ATX

Moderkortet har inbyggd grafik = onödigt. Inga heatpipes för värmeavledning. Bara 1 PCI Express x16 och 1 PCI.

Det är ett onödigt litet microATX kort. Fattigt kort i hög prisklass...

Se T.ex: Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe

Minne: Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz

Om du köper 32-bits Vista så kan du bara använda 3GB av de 4GB du angett.

Skaffar du 64-bits Vista så kan du utnyttja upp till 8GB på dessa moderkort.

Numera säljs 2048MB minneskort så man får plats med mer minne på sina 4 platser och slipper kasta minne vid utökning.

Se T.ex: Kingmax 2048MB DDR2 800Mhz

DVD: Samsung SH-S203B DVD±RW Dual-Layer 20X WHITE bulk S-ATA

Skall du inte ha en SVART DVD till din svarta låda ?

Se T.ex: Sony NEC Optiarc AD-7203S DVD±RW Dual-Layer 20X Black bulk SATA

Grafikkort: PNY GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Det har nu kommit ut nya snabbare och billigare varianter av 8800GT och 8800GTS...

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme

Du har redan 7.1 ljud på moderkortet... Behöver du ett extremt Hi-Fi kort extra ?

OS: Windows Vista Home Premium 32-bit DVD Svensk OEM

Åter igen, så blir du begränsad vad gäller användbart minne i 32-bit Vista.

Jag rekommenderar att när det gäller Vista gå direkt på 64-bits varianten.

Till sist... Datorbutiken är bra/billiga bara om du inte själv kan sätta samman innehållet.

Annars rekommenderar jag www.komplett.se eftersom de är relativt billiga, snabba och har värdefulla

recensioner från andra köpare under de flesta produkter.

Se T.ex:  http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10278  (Tryck "Konfigurera själv..." om du vill ändra något)

http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627

http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=11033

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för värdefulla tips. Jag kan tyvärr inte bygga själv då jag har tummen mitt i handen om man säger så.

Nytt ihopplock

Chassi: Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black

Nätaggregat: Antec NeoPower 650 Blue 650W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V

Moderkort: Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Processorfläkt: Zalman CNPS9700NT Giant Black Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Minne: Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz

Hårddisk: La på större hårddisk, det går alltid åt. 2 Seagate Barracuda 1 st 400 GB och 1 st 500 GB

DVD: Asus DRW-1814BL DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail IDE

Grafikkort: Är Geforce 8800 GTX bättre än GTS eller GT? I så fall tar jag nog GTX i alla fall.

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail (Tror nästan att jag behöver det i alla fall om det inte är väldigt dåligt)

OS: Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM (Vilket OS är bäst egentligen? Jag ska ju mest spela med denna dator, sen vill jag ju helst kunna ha mycket minne också)

Skulle vilja ha allt klart så jag kan beställa den direkt efter nyår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD: Asus DRW-1814BL DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail IDE

Detta är en IDE -ansluten enhet. Bättre att välja en modernare SATA -enhet.

Asus DRW-1814BL DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail S-ATA

Minne: Corsair QUAD2X4096-6400C5DHX QuadDHX 4096MB/4GB(4x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz

Bättre med 2048MB minnen. Du får plats med 8GB !!! för samma pris som de 4GB du valt.

Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G 5-5-5-18 Xtreme 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400

Mushkin SP2-6400+ 4x2048MB (tot. 8GB) DDR2 PC2-6400 800MHz  !!!

Grafikkort: Är Geforce 8800 GTX bättre än GTS eller GT? I så fall tar jag nog GTX i alla fall.

Ja Geforce 8800 GTX är snabbare.

OS: Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM

Alternativt Vista Ulimate Engelsk 64-bit OEM och byt till Svenskt språk via MS Update efter installationen.

På så vis får du uppdateringar månader tidigare än den rent svenska versionen. Plus lite extra lull-lull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okeeej, tack för hjälpen.

Denna eviga fråga om vilket OS man ska ha som spelare dock...

Hört och läst att 64-bit är något sämre om man ska spela. Vad gäller egentligen?

64-bit krävs det ju i alla fall om man vill ha mer än 3 GB RAM så det är väl ändå att rekommendera kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64-bitars ska inte vara sämre för spel, snarare tvärtom. De som gjort mätningar på deta säger att det i vissa fall kan vara 10% bättre prestanda med 64-bitarsversionen jämfört med 32-bitarsversionen på samma dator.

En sak som endast finns på 64-bitarsversionen av Vista är kärnskyddet PatchGuard. Det är tänkt att skydda datorn från rootkits och annat ottyg men för också med sig nackdelen att vissa verktyg för exempelvis överklocking av grafikkort inte fungerar. Jag har dock själv kört Vista x64 i ett och ett halvt år utan att märka av några problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat de senaste och största PC -spelen på min x64 och har aldrig haft några problem med spelen.

Däremot har drivrutinerna till grafikkorten varit halvkass fram till dess Crysis kom ut med nya uppdateringar.

Dessutom finns numera tillägg till flera spel för att de skall kunna köras i riktig 64-bits läge. Och flera lär komma.

Som du såg så rekommenderade jag dig att skaffa de 8GB (4*2GB) för samma pengar...

Om du skulle vilja utnyttja samtliga processorkärnor och köra moset ur datorn så behäver du även minne till detta.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi se lite synpunkter från mig.

Har du planer på att överklocka? Antar inte det.

Chassi (Godkänt)

Gott om plats för 5.25" och 3.5" enheter

Två fläktplatser, där fläktar följer med, de verkar vara tysta enligt tester.

Vill man ha den ännu tystare kanske man kan byta ut fläktarna mot tystare.

Inte snygg kanske, men det spelar mindre roll och alla kan ha olika smak.

Processorfläkt (Bra)

Har fått mycket bra betyg i tester.

Nätaggregat (Bra)

Tänk på att det endast är 4 st SATA anslutningar.

Men skulle du behöva fler går det att fixa lätt med adaptrar eller förgreningar.

Tyst och jag ser hittar inga direkta brister.

Moderkort (Bra)

Jag hade valt ett Gigabyte (tex DS3R eller DS4)

Men ASUS är bra även de, så inget fel där.

Processor (Bra)

Bra, lätt att överklocka om du känner för det.

Minne (Ändra)

Håller med waxinator 

DVD  (Ändra)

Håller med waxinator även här.

Inga gamla IDE saker i en ny dator.

Grafikkort (Ändra)

Jag hade köpt ett av de nya 8800GTS (med 512 MB).

Föredrar de framför de "gamla" GTX korten.

Ljudkort  (Ändra)

För de flesta även de som mest spelar tycker jag att de inbyggda ljukretsarna räcker, de är inte så dåliga som man kan tro.

Tips! Kör med inbyggda och testa, gillar du inte det köp ett nytt löst. Men då får du stoppa i det själv.

Kortet kostar 850 kr och valet är ditt.

Hårddisk (Fundera)

Varför 2st 400 Gb och en 500 Gb?

Hur har du tänkt att partitionera?

Vill du köra RAID? Säkerhet? Prestanda? Både?

En snabbare WD Raptor för systemdisk?

OS (Fundera)

Vill du ha 4 Mb Ram eller mer så är det 64-bitars vista som gäller ja.

Jag har ingen koll på om man förlorar prestanda i spel på 64-bitars annars,

men jag skulle nog ha valt det även om jag vore en som spelade mer på min dator.

Lite offtopic:

Jag har införskaffat Crysis och skall snart köpa ett nytt grafikkort så jag kan testa det.

Då får jag se vad mitt Vista x64 duger till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk (Fundera)

Varför 2st 400 Gb och en 500 Gb?

Hur har du tänkt att partitionera?

Vill du köra RAID? Säkerhet? Prestanda? Både?

En snabbare WD Raptor för systemdisk?

Nu förstår jag inte särskilt mycket av det du skriver ;)

Men så här hade jag väl tänkt, en disk att ha OS på och att spela med och den andra endast för lagring/nerladdning.

Om man säger så, vad är bäst då?

För övrigt blir det nog Vista Ultimate 64-bit och allt det andra också, bäst att lyssna på dem som kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte särskilt mycket av det du skriver ;)

Men så här hade jag väl tänkt, en disk att ha OS på och att spela med och den andra endast för lagring/nerladdning.

Om man säger så, vad är bäst då?

För övrigt blir det nog Vista Ultimate 64-bit och allt det andra också, bäst att lyssna på dem som kan.

Eftersom du planerade att köpa flera diskar så har du möjligheten till RAID.

Många av dagens moderkort inklusive Asus P5KC har stöd för RAID.

Det innebär att en fil sparas på flera diskar. Sedan kan man välja hur detta skall ske.

Läs gärna här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Om du köper tre likadana diskar kan du köra dem i RAID 5 och få backup på köpet.

Eller så kör du RAID0 om du bara vill ha prestanda och inte bryr dig om backup eller gör det på något annat sätt.

Man kan även köra RAID0 på system och programpartitionen, och köra RAID5 på partitionen med dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk: La på större hårddisk, det går alltid åt. 2 Seagate Barracuda 1 st 400 GB och 1 st 500 GB

zap ! Datorbutikens "Självhopplock" hanterar bara två diskalternativ...

Detta betyder 2 totalt. 1st Seagate Barracuda 400 GB + 1 st Seagate Barracuda 500 GB...

I detta fall behövs ingen RAID sammansättning.

Disk 1 för operativsystemet och spel.

Disk 2 för nedladdningar och säkerhetskopiering av "Mina Dokument" m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Grafikkort: Är Geforce 8800 GTX bättre än GTS eller GT? I så fall tar jag nog GTX i alla fall.

Ja Geforce 8800 GTX är snabbare.

Nya modellen av GeForce 8800GTS 512MB är likvärdig eller bättre än gamla 8800 GTX i prestanda.

Den nya ger mindre värme, tar 30W mindre effekt, kostar 1000:- mindre...

http://www.sweclockers.com/articles_show.p...6003&page=1

PNY Verto 8800GTX

Denna modell är den dyraste och presterar bra, men skillnaden i prestanda är i regel inte så stor. Det händer även att kortet inte hänger med när Geforce 8800 GT-kortet körs i höga frekvenser. Vid introduktionen av 8800 GTS (512 MB) tappade denna modell helt sin lyster. Kortet har helt enkelt blivit ointressant och för dyrt i förhållande till vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk: La på större hårddisk, det går alltid åt. 2 Seagate Barracuda 1 st 400 GB och 1 st 500 GB

zap ! Datorbutikens "Självhopplock" hanterar bara två diskalternativ...

Detta betyder 2 totalt. 1st Seagate Barracuda 400 GB + 1 st Seagate Barracuda 500 GB...

I detta fall behövs ingen RAID sammansättning.

Disk 1 för operativsystemet och spel.

Disk 2 för nedladdningar och säkerhetskopiering av "Mina Dokument" m.m.

Stämmer, så långt tänkte inte jag. Eftersom det var mitt i natten läste jag det som 2 st 400Gb och 1 st 500 Gb disk som var valt.

Fast man kan ta två diskar i samma storlek och köra RAID på dem om man vill.

Då kan man köra backup till en USD HD.

RAID behövs ju faktiskt inte heller om man har 3 diskar, men kan vara kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID behövs ju faktiskt inte heller om man har 3 diskar, men kan vara kul.

Du zap, det var inte kul... :-[

Jag har förut använt två diskpar i RAID0 (skuggning) för att säkerställa diskdatat och få bättre prestanda.

Det hände ibland att datorn låste sig och efteråt skuggade sig diskarna samman under lång tid (800GB data).

Det hände även att en diskskuggning inte gick klar så jag blev tvungen att slå isär dem.

Windows installationer krånglade alltid så RAID fick slås av.

Efteråt var det alltid nervöst att se om rätt disk blev master...

Jag har därefter givit upp RAID och kör säkerhetskopiering mellan diskarna i stället.

Prestandamässigt var det heller ingen fördel. Utrymmesmässigt var det rena slöseriet... :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du zap, det var inte kul... :-[

Jag har förut använt två diskpar i RAID0 (skuggning) för att säkerställa diskdatat och få bättre prestanda.

Det hände ibland att datorn låste sig och efteråt skuggade sig diskarna samman under lång tid (800GB data).

Det hände även att en diskskuggning inte gick klar så jag blev tvungen att slå isär dem.

Windows installationer krånglade alltid så RAID fick slås av.

Efteråt var det alltid nervöst att se om rätt disk blev master...

Jag har därefter givit upp RAID och kör säkerhetskopiering mellan diskarna i stället.

Prestandamässigt var det heller ingen fördel. Utrymmesmässigt var det rena slöseriet... :-[

Låter inte kul.

Ja jag har hört att återställa RAID data kan ta mycket lång tid.

Två RAID0 diskar i RAID1 konfiguration (0+1) eller två RAID1 diskar RAID0  konfiguration (1+0)?

Jag hade nog valt RAID5 istället.

Vilken RAID krets/kort hade du?

Jag kör RAID0 på tre diskar och det fungerar perfekt för mig än så länge.

Känns snabbt men det är svårt att säga skillnaden jämfört med om jag hade kört icke RAID.

Men nu är jag långt utanför vad tråden handlar om  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog 2 st 500 GB Seagate om inte WD RaptorX Gamer är något kanske?

Å andra sidan är den fasligt dyr och bara på 150 GB.

Ja, den är dyr för lite utrymme.

Men samtidigt OS och program/spel brukar inte ta så stor plats, utan det är allt annat.

Filmer, Foto, Musik och annat som inte behöver ligga på den disken.

Om det är värt pengarna vet jag inte. Tänk på att den inte är supertyst, men den är snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej sista checken bara...

Chassi: Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black

Nätaggregat: Antec NeoPower 650 Blue 650W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V

Moderkort: Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Processorfläkt: Zalman CNPS9700NT Giant Black Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Minne: Mushkin SP2-6400 4x2048MB (tot. 8GB) DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12

Hårddisk: Seagate 320 GB och Seagate 500 GB

DVD: Asus DRW-1814BLT DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail S-ATA

Grafikkort: PNY GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail

OS: Windows Vista Ultimate 64-bit DVD Svensk OEM

+

Minneskortläsare och extra dvd/cd enhet.

Snart dags att lägga in beställningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...