Gå till innehåll

Jag vill vet hur jag lösenordsskyddar mitt trådlösa nätverk?


ron

Recommended Posts

Jag är ganska bra på datorer och liknande. Men nätverk? Rena nybörjaren.

Kan någon länka till en steg för steg guide hur man lösenordsskyddar på enklaste sättet? Eller är det lika lätt med den lite mer säkra med kryptering

Så vad jag behöver är steg för steg. Typ gör dettta och var man gör det. Gör sedan så här osv...

Jag har tre datorer anslutna trådlöst. Två med xp och en med vista premium Ingen av datorerna har brandvägg aktiverad alla har Nod32 AV

Min router/modem är en Netgear DG834GT 108mbps

Har inte brytt mig, men börjar misstänka grannen i villan bakom (med oskyddat nätverk) att han surfar på mitt bredband. Detta för att adsl-lampan i mitt modem blinkar frenetiskt trots att mina tre datorer är avstängda...

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du surfar in i din Router (Exempel Bild 1).

Där inne väljer du WAN och väljer den hårdaste krypteringen som samtliga datorer klarar av (WPA-PSK).

Sedan går du från PC till PC och sätter upp samma kryptering, SSID och lösenord på dess trådlösa egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du surfar in i din Router (Exempel Bild 1).

Där inne väljer du WAN och väljer den hårdaste krypteringen som samtliga datorer klarar av (WPA-PSK).

Sedan går du från PC till PC och sätter upp samma kryptering, SSID och lösenord på dess trådlösa egenskaper.

Nej man tar sig tid att läsa manualen plus att kolla in supportsidan... ;)

Sen är det mesta busenkelt... ;)

Även fast det är på engelska så är det mesta enkelt inkl bilder.....utmaningen är att

göra det utan genvägar... tar max 15 minuter att läsa igenom dagens snabbmanualer.

Aha nytt firmware som fixar det kan vara steg 1 som man kommer på.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Verkar som jag skulle kunna klara av det.

Jag är väl som de flesta, får utslag när jag ser en manual ;)

OT

Plun, har du lämnat diskussionsgrupperna eller? Själv har jag inte läst en enda sedan ett par år tillbaka...

"back to topic"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Verkar som jag skulle kunna klara av det.

Jag är väl som de flesta, får utslag när jag ser en manual ;)

:D

OT

Plun, har du lämnat diskussionsgrupperna eller? Själv har jag inte läst en enda sedan ett par år tillbaka...

"back to topic"

Jo men man är ju mycket mer nöjd när man själv fixat till nåt....  Aha upplevelse... ;)

Jo jag dumpade Telia och Telia-Mårten försvann ju och surade någonstans så

då var det inte mycket kvar...  :D  Har inte Telia lagt ner grupperna ?

Ken med Tekniken.se har jag stött på någon gång.

Sen oraklet Amar om det är han....nästan kult... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men man är ju mycket mer nöjd när man själv fixat till nåt....  Aha upplevelse... ;)

Jo jag dumpade Telia och Telia-Mårten försvann ju och surade någonstans så

då var det inte mycket kvar...  :D  Har inte Telia lagt ner grupperna ?

Ken med Tekniken.se har jag stött på någon gång.

Sen oraklet Amar om det är han....nästan kult... ;)

Glöm inte att slå på MAC-filtret också. Med det påslaget kan bara behörig hårdvara ansluta sig till din hotspot.

Till Plun:

Newsgrupperna finns kvar hos Telia. Mårten likaså. Och ja - det är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Ring till supporten annars.

Dom brukar kunna berätta i detalj vad du skall göra. Netgears sitter i Estland och pratar bättre svenska än både du och jag.  ??? Fattar inte hur det gått till.  :D Ibland kan det dyka upp en svårbegriplig Indier men jag lovar att han kan mer om nätverk än du nånsin kommer att göra.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgears sitter i Estland och pratar bättre svenska än både du och jag.  ??? Fattar inte hur det gått till.  :D

Estländarna är mycket intresserade av sverige allt sedan någon gammal svensk kung var där och härjade.

De har Universitet med svenskspråksundervisning och massor av killar och tjejjer lär sig språket. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Estländarna är mycket intresserade av sverige allt sedan någon gammal svensk kung var där och härjade.

De har Universitet med svenskspråksundervisning och massor av killar och tjejjer lär sig språket. 8)

Det kan möjligen bero på att en ny kung (Mammon), i skepnad av svenskt näringsliv, håller på att återerövra Estland!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...