Gå till innehåll

Datoruppgradering; Intel eller AMD?


Recommended Posts

Hej. Ska uppgradera min burk och jag undrar vad man ska välja. Intel eller Amd? Amd verkar ju vara billigare än intel. Är dom likvärdiga i prestanda eller är Intel vassare där? '

Mvh Tomas

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Pris / Prestanda så tror jag AMD ligger något bättre till.

AMD har en riktig Cooln'Quiet funktion medan Intel har en enklare teknik.

Nackdelen med AMD är den höga effektbehovet (125W) på 6000+ - 6400+ kärnorna.

men som sagt Cool'n'Quiet drar ner detta.

De nya 4x modellerna tycker jag inte har revolutionerat riktigt ännu... väntar till hösten.

Antagligen är jag partisk till AMD eftersom jag alltid under alla år valt deras teknik.

Samtidigt så hatar jag Intel's fula konkurenshinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig vad man ska till med all prestanda. Jag har en Intel Core 2 Quad Q6600. Jag spelar inte spel och då nyttjar jag bara 9% av processorns prestanda fast den befinner sig i ett energisparläge.

Det är som att köpa en Ferrari och se till att den inte kan gå fortare än 110  :D

Jag är övertygad om att både AMD och Intel uppfyller dina krav med råge men eftersom Intel gör processorer bl.a. i Israel, då tycker jag att du ska välja AMD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man väljer intel :)

själv köpte jag en e8200 @2,66 ghz förra veckan och valde att överklocka den lite så nu är den på 3.85 ghz och allting fungerar perfekt.

Riktigt kall processor också :)

Prestandan hos en intel skulle jag inte byta bort mot amd's alternativ.. även om jag inte alltid använder min processor fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med waxinator!!! Jag har använt AMD-processorer i 10 år nu!!! De (AMD) är "överlägsna" pentium (Intel) processorer när det gäller 3-D grafik (3D-NOW) mm!!! Jag har aldrig haft några problem med AMD!!!Välj AMD processorer............... ;D

Mvh.Ozzyman  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De (AMD) är "överlägsna" pentium (Intel) processorer när det gäller 3-D grafik (3D-NOW) mm!!!

Det var väl inte så mycket sanning i det påståendet.

Men det stämmer att 3d-now (i första varianten) kom för ca 10 år sedan;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Ska uppgradera min burk och jag undrar vad man ska välja. Intel eller Amd? Amd verkar ju vara billigare än intel. Är dom likvärdiga i prestanda eller är Intel vassare där? '

Mvh Tomas

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Det beror ju helt på vad du ska använda processorn till jag säljv skulle ta

AMD Phenom quad-core fyra kärnor fast jag vet inte rikitgt vad du ska använda datorn till

jag själv skulle iaf ta AMD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;) Jag tycker att det var sant vart enda ord han skrev!! :P :P

Oavsett vad man tycker om AMD och Intel så var det rent ljug att påstå att AMD är överlägset Intel när det gäller 3d-grafik.

För några år sedan rekommenderade jag AMD men just för tillfället anser jag att Intel är bäst i de flesta fall.

Men detta kommer säkert att ändra sig igen.

Men Ozzyman är rolig, han köper fyra Vista licenser för att han tycker att Vista fungerar så dåligt ;)

Men så är det alltid, en del tycker inte om Microsoft och Intel bara för att de är störst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...