Gå till innehåll

Innehåll i SP3 - motstridiga uppgifter?


L-L

Recommended Posts

Hej, detta är en fråga som riktar sig till Andreas Stenhall, eller någon annan som besitter samma information.

I ditt nyhetsinlägg om SP3, där du beskriver vad det kommer att innehålla, skriver du om ett 1000-tal buggfixar inklusive de 80 (kanske är det ännu fler idag?) säkerhetsuppdateringar som Windows Update skickar ut. Detta har jag även sett dig skriva i en artikel från IDG.

Samtidigt ser jag i länken till Microsoft, där de själva beskriver SP3 (i nedladdat PDF-dokument) - samt i andra artiklar från diverse tidningar - att SP3 inte skall innehålla mycket nytt utöver säkerhetsuppdateringarna? Ingenstans ser jag något om ett 1000-tal buggfixar!

Jag skulle gärna vilja ha lite klarhet i detta! Kanske har jag missat något viktigt här?

Tack på förhand, :)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Buggfixarna/säkerhetsuppdateringarna är väl det huvudsakliga med XP SP3.

Det Micorsoft menar är nog att det inte kommer att tilkomma någotr "nytt" under skalet. prestandan och säkerheten är fokuseringen på XP SP3. Inget lull-lull m a  o.

Även "nyare drivrutiner" räknas ju som buggfixar, och då kommer vi nog upp i ett 1000-tal bara där med alla moder, grafik och ljudkort som har tilkommit sedan XP Sp2 släpptes...

Vitsen med att Microsoft släpper XP SP3 är, att man i första hand skall slippa att ladda ner de f n 46 uppdateringarna via Micorsoft/Windows Update, vilket är i dagsläget ganska tidsödande för de med långsam intenernetuppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, räknar man alla nya drivrutiner så kanske det blir en del. Egentligen spelar det (för mig) inte så stor roll om det är en massa buggfixar (då inkluderar jag inte uppdaterade drivrutiner) eller inte, XP är väldigt stabilt och komplett enligt mig. Kan inte minnas då det senast krashade pga sig självt snarare än pga dåligt skrivna program.

Vitsen med att Microsoft släpper XP SP3 är, att man i första hand skall slippa att ladda ner de f n 46 uppdateringarna via Micorsoft/Windows Update, vilket är i dagsläget ganska tidsödande för de med långsam intenernetuppkoppling.

Var fick du 46 ifrån? Det är väl ganska många månader sedan det var 46, är ju nästan det dubbla nu! :)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ByggareBob beskriver innehållet i SP3 bra :) Jag håller helt och hållet med om att XP är och har varit stabilt under väldig tlång tid och att det innehåller hundratals buggfixar är inget som påverkar de flesta. Jämför detta med Service Pack 1 för Vista där alla på ett eller annat sätt kommer att ha nytta av de hundratals buggfixar som finns med där! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att Microsoft släpper XP SP3 är, att man i första hand skall slippa att ladda ner de f n 46 uppdateringarna via Micorsoft/Windows Update, vilket är i dagsläget ganska tidsödande för de med långsam intenernetuppkoppling.

Var fick du 46 ifrån? Det är väl ganska många månader sedan det var 46, är ju nästan det dubbla nu! :)

LA

Nja, för mig blir det iallfall 46 uppdatriengar i nuläget från Micorsoft Update, men det beror på att jag har en XP med SP2 integrerat samt en "systemspecifik FS drivrutinsskiva" med ytterligare ett antal uppdateringar som släpptes sedan XP SP2.

Så för mig blir det 46 stycken från det jag uppdaterar via MS Update...

Men du har rätt angående att det säkert är det dubbla antalet som skall laddas ner/installeras på en dator som inte har den funktionen...

Och därav att SP3 släpps, det underlättar en hel del både för oss som användare och Microsoft. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har letat runt lite men hittar ingen "officiell" info om vad SP3 kommer att innehålla. Finns det något sådant "white paper"?

Edit: glöm det, nu hittade jag vad jag sökte efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jag har letat runt lite men hittar ingen "officiell" info om vad SP3 kommer att innehålla. Finns det något sådant "white paper"?

Edit: glöm det, nu hittade jag vad jag sökte efter.

Har du någon länk till sidan där du hittade det du sökte efter odenxt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenis knep o knåp lista är intressant att bocka av..... ;)

???

Jo din lista över alla uppdateringar.... ;)  måste ha varit massvis med "knep å knåp".

(orkar inte leta rätt på länken)

Den viktigaste uppdateringen som är med ser ut att vara WPA2 fixen som

förbryllat många som velat kryptera sin anslutning med max säkerhet.

Sen är det några nätverksfixar som nog kan vålla lite pyssel...

;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, plun, nu är jag med på vad du menar. Har länkat av den sidan eftersom den nu är inaktuell. Kanske blir en ny sådan med post-SP3-fixar om någon är intresserad?

Aha....  jo den fanns det godbitar i, förklarar att jag inte hittade den.

Tror Hotfix snubbarna har en korsreferens för den som vill gräva.... 8)

Fick just ner SP3an så du ska det testas....  kan ingen förklara för MS angående torrents.. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, plun, nu är jag med på vad du menar. Har länkat av den sidan eftersom den nu är inaktuell. Kanske blir en ny sådan med post-SP3-fixar om någon är intresserad?

Aha....  jo den fanns det godbitar i, förklarar att jag inte hittade den.

Tror Hotfix snubbarna har en korsreferens för den som vill gräva.... 8)

Fick just ner SP3an så du ska det testas....  kan ingen förklara för MS angående torrents.. ;D

Hade varit smart om MS började med torrents iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit smart om MS började med torrents iaf

Jo det förenklar ju en distribution av mjukvara....  inkl att det är säkert med rätt torrentverktyg.

50kB/s från Irland just nu och det är ju ingen höjdare med 300MB som ska laddas ner.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...