Gå till innehåll

[LÖST] Intel Core 2 Duo E6750 vilo respektive arbetstemperatur


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Jag har läst, läst och läst.

De flesta sidor talar om att vilo temperaturen på min processor bör ligga runt 25grader celcius med orginal kylaren.

Använder orginal kylaren och har ett Antec Nine Hundred chassie som f.ö kyler allt i närheten till isbitar.

Men processorn kommer aldrig i närheten av denna låga temperatur, den ligger konstant och vacklar mellan 37-45 grader vid olika slags belastning.

Har provat att ta bort, rengöra och lägga på ny kylpasta, men likförbaskat är det samma sak. Provade med en super kylare i form av ThermalRight Ultra-120 eXtreme + 1st 120mm fläkt direkt på kylarn.

Kom som lägst ned till 33 vid vilo läge och max 37 vid full belastning i 3 timmar, där fungerade det ju bra.

Enligt sweclockers test av denna processorn ska den ligga på 59?

Är något förvirrad.

Gör jag fel vid montering tro? Följer alla möjliga skolor, och de flesta säger ju samma sak.

Någon med expert råd? Tar emot dessa, gärna.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilllägg.

I applikationen Core Temp visar temperaturen i viloläge för båda kärnorna 31 grader.

I applikationen TAT-Intel Thermal Analysis Tool, är temperaturen på kärna 1 = 19 grader och kärna 2 = 17 grader i viloläge.

I programet Everest är temperaturen i viloläge på båda kärnor 37 grader.

I programet speedfan är temperaturen i viloläge 19 grader, på båda kärnorna.

I BIOS är temperaturen vid uppstart ca 43 grader.

Förvirrad?

Någon som kan reda ut detta??

//Xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 grader i vila, ja om du har datorn avstängd ;)

31 och 37 som två program visar är OK. 37 är kanske lite högt om det är helt i vila.

Speedfan visar 15 grader för lågt.

Hur belastar du din kärnor? 37 grader är ganska lågt vid full belastning.

Jag har följande värden mätta med everest

CPU, Kärna1, Kärna2, Kärna3, Kärna 4

I vila default klocka

29, 37, 40, 35, 35

100% belsatning default klocka

51, 58, 58, 54, 54

I vila med nuvarande klockning

33, 42, 44, 38, 39

100% belsatning nuvarande klockning

64, 67, 67, 62, 62

Som synes är kärna 3 och 4 alltid varmare.

Quaden består av två Duo, så den ena duo är varmare än den andra.

Antigen pga att min pasta kom sämre där eller pga naturligt olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det enligt källor på nätet så visar Everest bara "riktlinjer" i temperaturen. Dom är inte "riktiga" i den bemärkelsen att det går att lita på de värdena.

Speedfan visar lägre, varför?

Tat visar lägre det med, varför?

Samtliga program visar lägre, utom just Everest & själva BIOSét.

Whats wrong?

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har fått för mig på andra ställen så skall man inte alltid lita på speedfan. Everest är bättre och även CoreTemp. Dock så får man pilla lite om man vill ha CoreTemp till att funka på 64-bitars vista.

19 och 17 grader i vila som TAT visar låter ganska lite om du inte sitter i en frys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Håller med vad dem andra har skrivit här, 17-19 grader är alldeles för lite om du inte har minusgrader i ditt rum. TAT och coretemp har jag använt, Tat visar mig ca 34 i idle medans coretemp ger mig 30-31 grader. (använder en E6700, samma kylare som dig!) Kommer lite över 40 grader vid max belastning, så jag tror inte att du har gjort något fel, du har bra temperaturer, eller snarare svalare än vad det brukar vara med sån kylare, och mycket svalare än med stockkylaren.

Annars får du kolla runt lite mer o jämföra vad andra har för värme på sina, eller kolla runt på lite recensioner där brukar dem alltid mäta hur varm den blir i idle och load, så får du något att gå efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har läst recensioner & i forumet på sweclockers bla.

Även har jag bytt chassie till ett P182B och satt på orginalkylaren igen.

Samma fenomen fast nu är tempen ännu högre enligt Everest. 50C IDLE ca och långt över 65C vid load.

Moderkortet håller behagliga 37.

& diskarna runt 30.

Grafikkortet däremot har börjat te sig lurigt, tickar upp mot 80 grader vid belastning på det... kan det vara grafikkortet som genererar så mycket värme att resten i burken oxå värms upp?

Känt på luften som blåser ut och den är sval, så jag får det inte att gå ihop.

Enligt Core Temp ligger tempen på 39i IDLE.

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Äntligen har jag kommit fram till felet, som jag misstänkte var fel från början & med hjälp av vår lokale databutik.

Vart nere hos dom i går och frågade om moderkortets busshastighet på 1066 var orsaken till värme utvecklingen då prollen klarar 1333 bussen.

Det var orsaken iaf, och det gjorde även att grafikkortet jobbade stenhårt konstant för att väga upp en del av felet vilket orsakade HÖG värme på det också.

Köpte ett P5K kort.

I med ny kylpasta, fast med orginal fläkten igen. Nu är IDLE tempen 22-26 grader & vid full belastning i 30 min går värmen upp till 37. (Max vad jag sett)

Så nu vet jag det :)

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Waxinator :=)

Jag kan tillägga följade då, nämligen, på min färd för att lösa detta mysterium har jag lagt ut pengar på följande innan jag kom fram till lösningen igår. :=) (med det nya moderkortet & graffe kortet då)

Köpt nytt Chassie, Antec P182B.

Flertalet nya chassie fläktar.

1st Tower kylare 120 EXTREME med 2st Noctua fläktar

1 nytt nät aggregat

1 ny hårddisk

...

Så det har kostat en del att lösa ett problem som kunde löst sig snabbare genom att undersöka om busshastigheten hade något med problemet att göra.

Ska man kalla det norsk support nu? :)

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...