Gå till innehåll

Hur mycket plats tar Vista upp?


linnet

Recommended Posts

Windows Vista Business

Minimum supported system requirements

Certain product features are not available with minimum supported requirements.

800 MHz processor and 512 MB of system memory

20 GB hard drive with at least 15 GB of available space

Support for Super VGA graphics

CD-ROM drive

Jag vet inte hur dom menar exakt, eftersom det verkar som att man ändå kan installera på en partition som bara är 15 gb stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara "windowsmappen" på min Ultimate installation är 12Gb. Då är INGA program överhuvudtaget inräknade. Idag då hårddiskar är så billiga finns det ingen anledning att snåla med utrymmet. Min "C" är 30 Gb, där har jag bara Windows och program. All annan data som "mina dokumet", mail och liknande är på andra diskar eller på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste inte, men har du en windowsinstallation sen tidigare kommer den döpaom den till windows.old. Och med tankepå din tidigare fråga om utrymme så kanske inte det är det optimala. Jag tycker det känns bra att formatera och göra "rätt"från början så att man vet att man har alla förutsättningar att få ett väl fungerande OS. Det gäller alla installationer jag gör, även Linux t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om kravspecen för Vista säger 15GB så skall man ju använda det också och då växer det ordentligt.

Page- och Hibernate filer tar ju 4-16GB (beroende på mängden RAM).

Därtill kommer uppgraderings backupfiler och Systemåterställnings filer...

Skall du sedan installera Officepaket och andra bra-att-ha-program så...

Min Windowskatalog är 18GB

Hibernate filen tar (RAM) just 4GB.

Pagefilen är avstängd (kunde flyttats till annan disk) 0GB.

"System Volume Information" på min systemdisk tar 8GB...

Program filer tar 7GB

Användarfiler tar 1GB.

Jag använder alltså 38GB av min 43GB partition...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15-16 GB räcker till enligt vad jag erfar i VMware Workstation och när jag installerar Vista i den, brukar jag ange 20 GB till diskstorlek, vilken då blir väl tilltaget och jag kan installera åtskilliga program på den disken. Det här gäller då som alla förstår, virtuella maskiner i VMware Workstation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Min Vista inkl SP1 med ett fåtal program och avstängd systemåterställning tar ca 20 GB

Så räkna med att göra en partition på minst 40 GB så du har till framtida uppdateringar.

Man bör ju inte utnyttja mer än ca 75 % på en systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var som! att det tar så mycke , ja nu förstår jag varför grabbens c:disk lyste rött har formaterat c:disken nu och lagt in vista på d:disken istället som är på 160 gig c;disken var på 37 gig och räckte inte till i och för sig till lite andra program också men nu verkar det funka bättre , det är ju mycke bättre att ha det så här så kan man använda c:disken till backup. tack för all respons i ämnet ;D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...