linnet Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Hur många ggb tar vista av hårddisken? business tex. ??? Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Windows Vista Business Minimum supported system requirements Certain product features are not available with minimum supported requirements. 800 MHz processor and 512 MB of system memory 20 GB hard drive with at least 15 GB of available space Support for Super VGA graphics CD-ROM drive Jag vet inte hur dom menar exakt, eftersom det verkar som att man ändå kan installera på en partition som bara är 15 gb stor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Självklart! Man behöver bara 15 gb utrymme, det står ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HlK Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Bara "windowsmappen" på min Ultimate installation är 12Gb. Då är INGA program överhuvudtaget inräknade. Idag då hårddiskar är så billiga finns det ingen anledning att snåla med utrymmet. Min "C" är 30 Gb, där har jag bara Windows och program. All annan data som "mina dokumet", mail och liknande är på andra diskar eller på servern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil_98 Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 När man ska installera om windows vista MÅSTE man formatera disken på den man ska installera vista på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HlK Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 du måste inte, men har du en windowsinstallation sen tidigare kommer den döpaom den till windows.old. Och med tankepå din tidigare fråga om utrymme så kanske inte det är det optimala. Jag tycker det känns bra att formatera och göra "rätt"från början så att man vet att man har alla förutsättningar att få ett väl fungerande OS. Det gäller alla installationer jag gör, även Linux t ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Oavsett om kravspecen för Vista säger 15GB så skall man ju använda det också och då växer det ordentligt. Page- och Hibernate filer tar ju 4-16GB (beroende på mängden RAM). Därtill kommer uppgraderings backupfiler och Systemåterställnings filer... Skall du sedan installera Officepaket och andra bra-att-ha-program så... Min Windowskatalog är 18GB Hibernate filen tar (RAM) just 4GB. Pagefilen är avstängd (kunde flyttats till annan disk) 0GB. "System Volume Information" på min systemdisk tar 8GB... Program filer tar 7GB Användarfiler tar 1GB. Jag använder alltså 38GB av min 43GB partition... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 15-16 GB räcker till enligt vad jag erfar i VMware Workstation och när jag installerar Vista i den, brukar jag ange 20 GB till diskstorlek, vilken då blir väl tilltaget och jag kan installera åtskilliga program på den disken. Det här gäller då som alla förstår, virtuella maskiner i VMware Workstation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Om vi talar om rent testsystem, då tar min: Windows Vista Home Premium SP1 Svensk 32-bit OEM 1GB RAM 12,7GB Windows Vista Ultimate SP1 Engelsk 64-bit OEM 1GB RAM 16,5GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted February 24, 2008 Share Posted February 24, 2008 Min Vista inkl SP1 med ett fåtal program och avstängd systemåterställning tar ca 20 GB Så räkna med att göra en partition på minst 40 GB så du har till framtida uppdateringar. Man bör ju inte utnyttja mer än ca 75 % på en systemdisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linnet Posted February 24, 2008 Author Share Posted February 24, 2008 det var som! att det tar så mycke , ja nu förstår jag varför grabbens c:disk lyste rött har formaterat c:disken nu och lagt in vista på d:disken istället som är på 160 gig c;disken var på 37 gig och räckte inte till i och för sig till lite andra program också men nu verkar det funka bättre , det är ju mycke bättre att ha det så här så kan man använda c:disken till backup. tack för all respons i ämnet ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts