Gå till innehåll

Gör jag något fel eftersom Vista inte kraschar?


Gäst Fluorescent79

Recommended Posts

Gäst Fluorescent79

Jag har två datorer med windows vista på. En arbetsstation/speldator som jag kodar och spelar på. Samt en media-dator med jättebjässe till hårddisk där jag har musik och film på.

Båda datorerna fungerar jättefint. Lite knas med Intel drivrutinerna till media datorn. Samt att ena hårddisken i arbetsstationen inte mår jättebra. Men jag har en ny disk. Ska peta in den när jag orkar.

Men så läser jag här på forumet, samt andra forum. Och jag blir bombarderad av e-brev från kompis om hur dåligt vista är. Att allt fungerar dåligt och det krashar hela tiden etc. Så då undrar man naturligtvis, är det jag som gör något fel med mina datorer eftersom mina inte krashar så ofta. Jag har kanske missat någon jättespännande men ostabil funktion. Eller är det så enkelt att jag vet vad jag gör, och andra inte gör det. Dom struntar i varningarna från uac och sparar sina filer i windows-katalogen, laddar ned skumma beta-drivisar etc?

Någon annan som känner så här?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag blir bombarderad av e-brev från kompis om hur dåligt vista är. Att allt fungerar dåligt och det krashar hela tiden etc. Så då undrar man naturligtvis, är det jag som gör något fel med mina datorer eftersom mina inte krashar så ofta. Jag har kanske missat någon jättespännande men ostabil funktion. Eller är det så enkelt att jag vet vad jag gör, och andra inte gör det. Dom struntar i varningarna från uac och sparar sina filer i windows-katalogen, laddar ned skumma beta-drivisar etc?

Någon annan som känner så här?

SBS-syndromet... ;D

SBS = Skit Bakom Spkarna

Hälsa dina kompisar att det finns Windows och datakurser hos båte ABF och Folkuniversitetet, om de nu är så illa insatta i sina datorvanor.

Troligen har de haft dåliga erfarenheter av Vista p g a bristande datorkunskaper...

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag är ingen fanatiker när det gäller Microsft eller Windows, har testat många Linux och Solaris och Mac men kan ändå bara konstatera att Vista är det absolut bästa operativsystemet som finns där ute just nu.

Kanske inte helt prestandamässigt men sammansättningarna av programutbud / säkerhet / design / igenomtänkthet får mig att välja Vista. Jag får mer gjort på min Vista än på någon annan Windowsversion, dock har jag spanat in Leopard sedan det var i betastadiet och bara dreglar när jag ser det. Men Vista håller ändå för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här.

Enda gången jag lyckats med BSOD på vista så har det varit för att jag varit för snab med nya drivrutiner från creative.

Annars har det funkat bra i 1.5 år nu.

Är nog SBS för det mesta. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fluorecent79!

Håller fullständigt med dig om Vista. visserligen kör jag bara Vista Virtuellt, men den tid jag testat har enbart varit positivt. Jag har labbat i nu snart ett halvår med Vista på virtuella maskiner via XP Pro och testat en massa olika program och måste säga, att det funkar väl över förväntan. När jag förnyar mina datorer som är från 2001 och den sista 2005 så står jag redo med förnyade kunskaper, precis som jag gjorde den dagen, jag gick frå Windows 95 till Windows XP Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag förstår inte heller detta tjat om ostabilt Vista.

Nu har jag haft en Vista 64 bit sedan drygt ett år, och det har aldrig varit så att operativsystemet stoppat. Aldrig.

Däremot händer det att vissa program stoppar, men varje gång har det varit program som inte är certifierade för Vista. Skräpprogram.

Drivrutinerna ser Microsoft till att de är uppdaterade, utan att jag märker det.

Jag säger, äntligen efter 25 år har vi fått operartivsystem för PC som är stabilt. Jag har under 25 år tjatat på dessa "dataknuttar", men det är slut med det.

Fast det är 30 år sedan svenskarna (Ericsson) tog fram operativsytem som inte kraschar. Bara som jämförelse hur duktiga vi kan vara. Men det behöver vi ju inte skryta om. Det bara är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda stabilitets problem jag haft har varit relaterade till nVidias sent fungerande grafikdrivrutiner.

...och de totala systemhängningar jag åstadkommit vid system trimningar :-[...

EDIT:  Jag skulle aldrig skrivit detta. I dag fick jag Blåskärm när Datorn stod och väntade i spelet (FEAR)               

          efter jag blivit dödad igen... "STOP: 0x000000101..." (otrimmat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...