Gå till innehåll

Lönt att ha 2 st Raptor-diskar i RAID0?


Recommended Posts

Jag har scoutat nätet nu ett tag och kan fortfarande inte bestämma mig...

Jag är på väg att sätta ihop en ny dator snart och undrar om det är lönt att ha 2 Raptor diskar i Raid 0 läge?

Jag är heller inte riktigt säker på skillnader mellan de två olika modeller som finns att välja mellan WD1500ADFD och WD1500AHFD.

Enligt http://www.wdc.com/en/products/Products.as...amp;Language=en verkar X modellen (WD1500AHFD) låta en aning mer jämfört med den man inte kan se in på och har också färre MTBF.

Finns det någon raptor expert som kan hjälpa en vilsen data byggare  :P ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WD1500ADFD ser ut som en 'vanlig' disk medan WD1500AHFD (WD Raptor X) har ett inspektionsfönster

i plast så man ser disken snurra och huvudena flytta sig... Dessa diskar kräver bra luftväxling !

I och med plastfönstret så lär den låta mer än den andra modellen. Raptor diskar låter normalt rätt mycket

med ett knattrande under snabb huvudförflyttning (39dB).

Jag har kört två uppsättningar RAID-skuggor (system och data -diskar) men märkte ingen förbättring

jämfört med Raptor som singeldisk.

Mitt främsta syfte var datasäkerheten. Problem med RAID-återbyggnad och tidvis höd diskaktivitet

(under RAID-kontroll ?) fick mig att gå tillbaka till enkeldiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raptor är väl inte lönt överhuvudtaget? I dag bygger man system som kör SATA300! Raptor är SATA150, även om dom snurrar lite fortare.    ;D

Få (någon?) diskar för PC klarar idag att leverera data snabbare än drygt 105MB/s internt (10000rpm).

Endast mellan interna diskcacheminnet på <32MB och moderkortet kan komma upp i högre hastigheter.

Så SATA-300 går fortfarande inte att utnyttja. Det är endast för framtiden....

EDIT:  "OCZ tillkännager supersnabb SSD (solid state diskar / minnesdiskar). Den andra generationen

            kommer att ha sådana massiva hastigheter som 120 MB/s läshastighet och 100 MB/s skrivhastighet "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett välformulerat svar. Det lutar nu mot en 150gb WD1500ADFD.

Även om det förmodligen ser fascinerande ut att se den jobba så ser man inte tillräckligt långt in genom min dators fönster för att få en glimt. Funderar också på att köpa något som dämpar och kyler den samtidigt för att undvika det höga ljudet.

SATA150 betyder inte att den presterar mindre än en SATA300 disk  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barracudan verkar snabbare. Rätt mycket.... Tror du att den presterar bättre som systemdisk? Mitt största intresse är att köra windows på en raptor och resterande på en mycket större disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barrakudan är snabbare i vissa tester eftersom diskdatat ligger så mycket tätare på den.

Diskhuvudena behöver inte flyttas så långt i den testen. Disken lämpar sig för större filöverföringar.

Accesstiden är däremot snabbare i Raptorn. Snabba mindre läsningar lämpar sig bra för en systemdisk

som ofta är ute och småduttar...

Jag kör Raptor som systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du hjälpt mig bestämma vilken väg jag ska gå... Det känns som att det blir ett mycket tryggare köp nu. Det är just det jag behöver. Att inte uppleva småduttar som ett smått hinder. Vill att windows ska kännas som ny installerat även efter ett år (om det nu är möjligt)  :P...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få (någon?) diskar för PC klarar idag att leverera data snabbare än drygt 105MB/s internt (10000rpm).

Endast mellan interna diskcacheminnet på <32MB och moderkortet kan komma upp i högre hastigheter.

Så SATA-300 går fortfarande inte att utnyttja. Det är endast för framtiden....

Sant!..... men vem bygger system för gårdagen? Man försöker väl köpa grejer som hänger med några år! Och om jag jämför mina speedtest, med dina, så måste jag nog fortsatt hävda att Raptor är föråldrad teknik. Dessutom rasslar dom mer än något annat jag testat. Mina billiga Samsung-diskar hörs överhuvudtaget inte. Dock har även jag en Raptor som systemdisk, men numera förpassad till 2:a-burken, som även förövrigt, innehåller gårdagens teknik.     ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Finns det inte något program som klarar flera diskar på en gång som programmet ovan och som fungerar till 64bits system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant!..... men vem bygger system för gårdagen? Man försöker väl köpa grejer som hänger med några år! Och om jag jämför mina speedtest, med dina, så måste jag nog fortsatt hävda att Raptor är föråldrad teknik. Dessutom rasslar dom mer än något annat jag testat. Mina billiga Samsung-diskar hörs överhuvudtaget inte. Dock har även jag en Raptor som systemdisk, men numera förpassad till 2:a-burken, som även förövrigt, innehåller gårdagens teknik.     ;)

Det är klart att man köper det bästa (inom rimliga priser) som finns att tillgå. Moderkort som

klarar SATA-300 är ju självklart val. Morgondagens supersnabba SSD från OCZ kommer att ha

sådana massiva hastigheter som 120 MB/s.

När det gäller SpeedTest så uppskattar jag ärligt att du tog dig tid att mäta upp dina diskar :).

Jag ser att min 'gamla' 74GB Raptor fortfarande slår dina diskar i Accesstid 5,56 (mindre är bättre).

Slutpoängen är även bättre 11386 (högre är bättre). Den nya Raptor 150GB är minst lika snabb.

( :P jag ser föresten att båda mina 'gamla' disktyper klår dina 'nya' ;) )

Finns det inte något program som klarar flera diskar på en gång som programmet ovan och som fungerar till 64bits system

Programmet körs på 64-bits Vista. Vad menar du med "klarar flera diskar" ?  Programmet klarar Fysiska

och Logiska diskar om du tänker på RAID system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte något program som klarar flera diskar på en gång som programmet ovan och som fungerar till 64bits system

Skulle tro att du vill mäta och jämföra resultaten på alla diskarna samtidigt och bredvid varandra?? Så som både min och Waxinators dump ser ut? ....Du startar i så fall multipla instanser av programmet! Alltså tryck igång programmet flera ggr efter varandra!    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Så här blev det men jag fattar inte vart c: tog vägen alla andra finns men inte c: om det inte är någon annan benämning på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken H: är väl ett USB-minne :P

Du kan se i Diskhanteraren vilka de Fysiska enheterna är. Sedan kan du testa Fysiska C: om den inte syns.

P.S. Jag kom att tänka på rubrikens RAID0.

      RAID0 => 150GB + 150GB = 300GB (sårbart men stort)

      RAID1 => 150GB + 150GB = 150GB ( säkert men dyrt )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Få (någon?) diskar för PC klarar idag att leverera data snabbare än drygt 105MB/s internt (10000rpm).

Så SATA-300 går fortfarande inte att utnyttja. Det är endast för framtiden....

Raptor är väl inte lönt överhuvudtaget? I dag bygger man system som kör SATA300! Raptor är SATA150, även om dom snurrar lite fortare.
Jag har scoutat nätet nu ett tag och kan fortfarande inte bestämma mig...

Jag är på väg att sätta ihop en ny dator snart och undrar om det är lönt att ha 2 Raptor diskar i Raid 0 läge?

Jag säger bara VelociRaptor.

Högre Overall Score i Disk Speed Test med en single disk, än 2 Raptor 150GB i RAID 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näj men fy vad orättvist :'( var hittade du dessa ???

Oj du... priset var inte att leka med...minst 2300:-

Säkert inget att ha sa räven... med tanke på att det är bara en 2.5" PC-disk på kylfläns... :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

priset var inte att leka med...minst 2300:-

Säkert inget att ha sa räven... med tanke på att det är bara en 2.5" PC-disk på kylfläns... :-[

Var hittar du så billigt? ;)

Den enda butik som lagerför är Webhallen och de tog 2495:-

Skulle sitta fint med en till och i RAID 0...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...