Gå till innehåll

Skapa ny startdiskett?


Cacke

Recommended Posts

För en tid sedan så formaterade jag min start diskett till win xp för att jag tänkte att jag inte behöver den mera.

Var kan jag skapa en ny? För jag måste starta upp mitt windows xp svensk hemma version igen... för jag blev klar nyligen med årets bokföring och en massa annat som jag vill ha kvar.

Med min diskett som jag hade kunde jag starta upp mitt förra windows och nu verkar jag ha samma problem för jag får blå skärm efter att datorn har startat upp windows en bit.

Det var bara 1 disk med filer som jag hade för att starta upp, det jag hittat är flera disketter.

Hur eller var var det jag skapade ?

Inte för att kunna installera ett nytt windows utan för att starta upp det som jag har nu installerat.

Jag har testat med chkdsk /p och annat men det hjälper inte, jag har kört trendmicros antivirus men den hittade inget.

när blå skärmen kommer upp så står detta 0x00000027 och RDR_FILE_SYSTEM osv...

Vill inte formatera för min bokföring blev klar förra veckan.

Hatar datorer sånna gånger...  >:(

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows98s startdiskett gick inte för jag har NTFS och det är FAT i win98. Det fanns flera varianter av win98 startdisketter och jag valde OEM. Ska jag ta någon annan? Eller finns det fler möjligheter att starta mitt windows XP hemma version?

Om jag ska tillverka en boot CD så klistra gärna en länk till sidan och det jag ska välja om det finns flera alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte riktigt säker på vad det är för startdiskett du pratar om, men en MS-DOS startdiskett för WinXP kan du tillverka på vilken xp-maskin som helst! Stoppa in en tom diskett i läsaren och högerklicka på diskettläsaren och välj "formatera"..... där har du valet "Skapa en MS:DOS-startdiskett.

Om det nu är en sådan du är ute efter!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när blå skärmen kommer upp så står detta 0x00000027 och RDR_FILE_SYSTEM osv...

Vad säger hela meddelandet och det viktigaste vilken fil eller minnesdel är det frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när blå skärmen kommer upp så står detta 0x00000027 och RDR_FILE_SYSTEM osv...

Vad säger hela meddelandet och det viktigaste vilken fil eller minnesdel är det frågan om?

TEKNISK INFORMATION: xxx stop 0x00000027 (0xBAAD00D8, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

Jag tror det var det som var det viktigaste av allt det som står sen vet jag inte om det är stora O eller 0 ?

men jag försökte skriva av det och sen skriva hit det.

Till Ture skriver jag: tack jag ska prova de sen.

Nu ska jag sova men hoppas ni kommer på hur jag kan komma åt mitt windows utan att installera om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bungy

Hej!

Jag har gjort en startdiskett som fungerar på alla system, från -95 till vistan.

Startar jag med disken i så frågas om systemet vill starta med eller utan CD-skiva bl.a.

Dom 2 viktigaste komandon på disken är, FDISK och FORMAT om man nu skall rensa datorn.

Med FDISK så kan man komma åt att ta bort NTFS.

Alltså, 4 alternativ finns på disketten.

Har även kopierat och lagt filerna på en USB-sticka, men har ej testat om detta fungerar.

På min nya dator så finns det ej någon diskettstation, så jag får väl testa mig fram med att få USB-stickan att bli som en bootdisk.

Ha en bra Påskafton!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TEKNISK INFORMATION: xxx stop 0x00000027 (0xBAAD00D8, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

Fanns det inte någon .sys eller .dll fil som det hänvisades till?

Har du någon Symantec eller Nortonprogramvara, vilka isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TEKNISK INFORMATION: xxx stop 0x00000027 (0xBAAD00D8, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

Fanns det inte någon .sys eller .dll fil som det hänvisades till?

Har du någon Symantec eller Nortonprogramvara, vilka isf?

Nej det fanns inga hänvisningar till sys eller dll filer vad jag minns.

Anledningen till att jag inte har svarat så fort nå mer är för att jag blev trött på att krångla med datorn så jag formaterade skiten och har installerat om allt som jag minns att jag hade nytta av...

Anledningen till att jag kommit tillbaka är att det låter som att något i min burk stängs av och sen startas den, det låter som en motor i ett flygplan som stängs av och startas på nytt? Kan det vara någon hårddisk?

Ja jag har Norton Internet Security 2008 som jag har 314 dagar kvar på. köpte på el................. Hurså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har Norton Internet Security 2008 som jag har 314 dagar kvar på. köpte på el................. Hurså?

Det förekommer fel 0x27 när symantec program är installerade och det beror oftast på "SYMEVENT.SYS", dock inte alltid.

Lösn, Uppdatera dina symevent filer med LiveUpdate, du kan behöva köra den flera gånger.

Det som startar och stoppar är hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förekommer fel 0x27 när symantec program är installerade och det beror oftast på "SYMEVENT.SYS", dock inte alltid.

Lösn, Uppdatera dina symevent filer med LiveUpdate, du kan behöva köra den flera gånger.

Mitt svar: Okej via nortons program eller den separata ?

Det som startar och stoppar är hårddisken...

Mitt svar: Vet du något program som jag kan kolla mina diskar? för att se vilken det är och så kan jag koppla bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar: Okej via nortons program eller den separata ?

Via programmet...

Mitt svar: Vet du något program som jag kan kolla mina diskar? för att se vilken det är och så kan jag koppla bort den?

Ska du inte använda hårddisken?? då kan du plocka ur den ur datorn.

Skämt åsido, i en laptop med batteridrift så stängs hårddisken ned efter några minuter för att spara batteri.

På en stationär så finns det enl mig ingen anledning att låta hårddisken sluta snurra annat än när den stängs av. Stoppar den så tar det alltid en stund extra innan den hinner reagera.

Du kan ändra inställningar i kontrollpanelen -> Energialternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Ska du inte använda hårddisken?? då kan du plocka ur den ur datorn.

Skämt åsido, i en laptop med batteridrift så stängs hårddisken ned efter några minuter för att spara batteri.

På en stationär så finns det enl mig ingen anledning att låta hårddisken sluta snurra annat än när den stängs av. Stoppar den så tar det alltid en stund extra innan den hinner reagera.

Du kan ändra inställningar i kontrollpanelen -> Energialternativ.”

Allt är redan inställt på Aldrig så det måste vara så att den som stannar av och startar på nytt är på väg att gå sönder eller något sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är redan inställt på Aldrig så det måste vara så att den som stannar av och startar på nytt är på väg att gå sönder eller något sånt?

Så kan det naturligtvis också vara... då skulle det också vara en förklaring till det tidigare felet, 0x27...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag det???

Om det är så att någon av dom är trasiga?

Om den låter extremt mycket, dvs mer än ett svagt vinande... fläktarna låter mer än hdd, då är risken att den är på väg utför. Man får även indikationer om man får upprepade fel i filsystemet.

I många fall så finns det på tillverkarens hemsida, diagnostikprogram som man använder för att testa sina hårddiskar med.

På Seagates hemsida finns det ett verktyg som jag tycker är bra (Powermax), och det fungerar på många olika hårddisktyper. Ladda hem ett exemplar och testa dina diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag det???

Om det är så att någon av dom är trasiga?

Om den låter extremt mycket, dvs mer än ett svagt vinande... fläktarna låter mer än hdd, då är risken att den är på väg utför. Man får även indikationer om man får upprepade fel i filsystemet.

I många fall så finns det på tillverkarens hemsida, diagnostikprogram som man använder för att testa sina hårddiskar med.

På Seagates hemsida finns det ett verktyg som jag tycker är bra (Powermax), och det fungerar på många olika hårddisktyper. Ladda hem ett exemplar och testa dina diskar.

Powermax fungerar nu men det verkar ta tid.

Mina hårddiskar heter IBM, Maxtor och Samsung.

Har 3 st.

IBM är den äldre och samsung är den nyaste.

Det är min Maxtor disk som håller på att gå sönder så jag ska koppla ur den och ta ut den.

Synd att jag formaterade C: ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...