Gå till innehåll

Visa dolda filer fungerar ej


göte

Recommended Posts

Hej alla

Har stött på ett problem under rensning av en dator. När jag bockar i "Visa dolda filer eller mappar" fungerar detta ej och när jag tar bort bocken i "Dölj skyddade operativsystenfileer" fungerar detta inte heller

Kommandona tas inte när jag klickar på verkställ & OK utan datorn har återgått till normalinställningen när jag öppna fliken igen

Någon som har tips

MVH

Göte

Ämnet flyttat av Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma resultat i felsäkert läge.

Har också scannat med Virusprogrammt och fick ta bort viruset  Win32/NSAnti

utan att få annat resultat.

Vad gör detta virus?

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var synd!

Missförstår jag nu dig, eller har det funnits någon virus som du har tagit bort?

Det kan ju finnas kvar någon infektion i datorn som sen i sin tur hindrar visandet av dolda filer.

Jag tycker att Malou ska behöva ta en titt på systemet.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=6306.0

Där finns hennes instruktioner för TM HJT.

Starta en egen tråd enl hennes instruktioner.

Lycka till!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja AVG antivirus tog bort det nämnda viruset och jag har scannat efteråt också och det finns inget virus nu men som sagt det kan ju ha ställt till det. Ägaren körde utan uppdaterat virusprogramm från den 14 februari tills nu

Tackar för hjälpen skall kolla din Malous länk

MVH Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall kolla din Malous länk
Det gör du helt rätt.

Det finns massor med olika infektioner vilka inga AV-programmen hittar, där måste till grövre verktyg och Malou har tillgång och kunskaper om dessa.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart körde jag som administratör men datorn hade 4 konton (alla admin)  och i ett anfall av överambition startade jag en virusscanning med ett annat konto inloggat och fann till min förvåning att ytterligare ett antal virus fanns i datorn så det blir nog en omformatering istället.

Dock tycker jag det var märkligt att hitta fler virus när man bytte konto. Använde ett uppdateerat AVG Antivirus Free Edition.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart körde jag som administratör men datorn hade 4 konton (alla admin)  och i ett anfall av överambition startade jag en virusscanning med ett annat konto inloggat och fann till min förvåning att ytterligare ett antal virus fanns i datorn så det blir nog en omformatering istället.

Dock tycker jag det var märkligt att hitta fler virus när man bytte konto. Använde ett uppdateerat AVG Antivirus Free Edition.

Jo men som X antal trådar påpekat så räcker det inte med antivirus, man måste även få på antispyware.

X gånger i veckan flaggas SuperAntispyware samt AVGs Antispyware av någon... ;)  Bara att köra.

Sen ligger malwaren oftast i de temporära regionerna hos varje kontohavare.  CCleaner städar

effektivt ur de här skrymslena som man då gör innan man skannar.  Spar man också tid.

Att "Visa dolda filer" är ur funktion beror oftast på att malwaremakarna inte vill att man ska kunna

kolla i det temporära grunxet....

Dial-a-fix fixar oftast enkelt sådana här sabotage (dvs om inte antivirus samt antispywareskydden detekterar)

Oftast slipper man formatera..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men som X antal trådar påpekat så räcker det inte med antivirus, man måste även få på antispyware.

X gånger i veckan flaggas SuperAntispyware samt AVGs Antispyware av någon... ;)  Bara att köra.

Sen ligger malwaren oftast i de temporära regionerna hos varje kontohavare.  CCleaner städar

effektivt ur de här skrymslena som man då gör innan man skannar.  Spar man också tid.

Att "Visa dolda filer" är ur funktion beror oftast på att malwaremakarna inte vill att man ska kunna

kolla i det temporära grunxet....

Dial-a-fix fixar oftast enkelt sådana här sabotage (dvs om inte antivirus samt antispywareskydden detekterar)

Oftast slipper man formatera..... ;)

Ett utgånget Norton och inget spyware gav helt riktigt ett antal malware i kontohavarens egen katalog. AVG visade ju var de låg. Nu finns både AVG Antivirus & Antispyware i den datorn.

Tack för tipset om Dial-a-fix - ska testa det.

Stämmer det att CCleaner städar ur både

C:/Documents and Settings/Mappen med ditt namn/Lokala inställningar/Temp    och

C:/Documents and Settings/Mappen med ditt namn/Lokala inställningar/Temporary Internet Files

för varje kontohavare så sparar man ju mycket tid

och vad gör programmet mer - rensar registret?

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet

En burk som körts ett tag innehåller massvis med temporära installationsmappar för diverse prog

inkl då malware, sen en burk som körts med IE6 oftast GB med temporära filer pga att IE6

sätter TIF storleken käpprätt åt skogen.  Ser bedrövligt ut i de flesta burkarna när

man kollar de "Dolda filerna".

CCleaner röjer då ur det här, sen kan man då även köra en basic registerstädning.

Det viktiga är att städa ur filer som bara tar en massa tid att scanna.

Man måste göra det separat för varje användare.

Men... en burk kan knappt vara manöverbar så då får man börja med antivirus/antispyware.

Dial-a fix är sista steget för att återställa behörigheter som ett malware kan ha gjort om inget annat funkar.

-Blockera Windowsupdate

-Blockera skyddsprogramsuppdateringar

-Blockera/ändra behörigheter för systemfunktioner

Nästan alla kraftfulllare malware innehåller ovanstående.

Sen kan det gå åt pipsvängen och då finns då även HijackThis.  Lite beroende på vem som använt

en burk samt hur.... ;)  Nästan alla malware märks på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för klarläggandet plun

Brukar köra Registry Mechanik för registerstädning och det funkar bra

men har alltid tidigare städat i dom nämnda mapparna manuellt men skall testa CCleaner

Tack än en gång

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för klarläggandet plun

Brukar köra Registry Mechanik för registerstädning och det funkar bra

men har alltid tidigare städat i dom nämnda mapparna manuellt men skall testa CCleaner

Tack än en gång

Tänk på att du kan bocka ur inställningar.

Jag bockar alltid ur URL-historik eftersom de flesta är så lata med bokmärken/favoriter...

Sen är det ju bara att låta allting tugga på och skanna, finns inget så tråkigt som att

städa datorer... ;)    Men det brukar bli bra till slut.....

Håller man efter det här från början så går ju allting så mycket snabbare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar just Vista Manager och de har ett verktyg med just plun's förklaring. ;D
 

Yamicsoft XP/Vista Manager är bra på många sätt, men det kanske är på sin plats med en varning för en liten egenehet jag upptäckte när jag testade den i XP. Jag har inte F-Secure i Vista, så där är det otestat!

Om man använder F-Secure Internet Security (Telia Säker Surf) och samtidigt kör XP Manager´s Register Cleaner, så vill programmet plocka bort ett par vitala registernycklar från säkerhetsprogrammet. Följden (om man låter programet göra som det vill) blir att F-Secure´s fil/mappscannings-funktion som finns i högerklicken, slutar att fungera som det är tänkt. D.v.s, man får inte upp någon dialogruta, för att se/åtgärda scanningsresultatet! Detta beror troligen på en miss i F-Secure!.... verkar som programmet har placerat dessa filer i någon tempmapp. Hur som helst.... bocka ur allt som har med F-Secure att gör innan ni deletar något ur registerscanningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ev ge tusan i programmen och göra det manuellt.... ;)

Sen skrev jag då CCLEANER...

Anledningen är att det är spårbart med ett riktigt fungerande forum.

Det tar oftast några mnuter om något är galet så har någon frågat...

http://forum.piriform.com/index.php?showforum=4

"meget viktigt"... ;)

Jodå.... jag föredrar manuell städning..... men det är inte alla som besitter nödvändiga kunskaper för det!

Kan vara bra med såna här program då, även om det måste sägas, att dom långtifrån alltid är helt tillförlitliga. Även ett sånt här program måste kontrolleras ganska noga för att det inte skall gå snett. För att inte tala om div. omtvistade tweak´s som alltid tycks följa med dessa program. Dom kan ibland vara direkt skadliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ev ge tusan i programmen och göra det manuellt.... ;)

Sen skrev jag då CCLEANER...

Anledningen är att det är spårbart med ett riktigt fungerande forum.

Det tar oftast några mnuter om något är galet så har någon frågat...

http://forum.piriform.com/index.php?showforum=4

"meget viktigt"... ;)

Jodå.... jag föredrar manuell städning..... men det är inte alla som besitter nödvändiga kunskaper för det!

Kan vara bra med såna här program då, även om det måste sägas, att dom långtifrån alltid är helt tillförlitliga. Även ett sånt här program måste kontrolleras ganska noga för att det inte skall gå snett. För att inte tala om div. omtvistade tweak´s som alltid tycks följa med dessa program. Dom kan ibland vara direkt skadliga!

Jo men tillförlitligheten måste ju kunna verifieras via tex ett fungerande forum.

De allra flesta vet ju inte hur man ser de här filerna och det vet ju malwaremakarna när

de placerar sina mappar o filer i den här regionen.

MS lilla Live snurra naggar ju i kanten på det här problemet... :D

Sen har då CCleaner en konservativ spärr på 48 timmar som oftast är lika bra att

bocka bort.

Har man kollat in i några burkar så är det ju groteska mängder skräp som

lagras.  Sen är det kraftigt bekvämt med CCleaner om man ska städa ur en burk.

Städar jag en burk åt någon nu så får de komma hem med skrället sen startar man bara operation rensning...

det mesta sköter sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yamicsoft XP/Vista Manager är bra på många sätt, men det kanske är på sin plats med en varning för en liten egenehet jag upptäckte när jag testade den i XP. Jag har inte F-Secure i Vista, så där är det otestat!

...

Hummm... ja det har sina risker att låta 'andra' städa Registret.

Min säkerhetskopiering (Filer) slutade fungera med felmeddelandet "0x80070002"...

Jag läste in Register Backupkopian och sedan fungerade det igen.

Andra verkar ha städat Registret också. :-

I am trying to use Vista Ultimate Backup for the first time and am receiving

the error message: 0x80070002 the system cannot find the file specified.

This occurs regardless whether I attempt a complete or just files backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm... ja det har sina risker att låta 'andra' städa Registret.

Min säkerhetskopiering (Filer) slutade fungera med felmeddelandet "0x80070002"...

Jag läste in Register Backupkopian och sedan fungerade det igen.

Ja,... registerbackup är en självklarhet när man använder dylika program!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...