Gå till innehåll

Smattrande hårddisk


Recommended Posts

Det smattrande ljudet du tycks höra från hårddisken är troligtvis läsarmen. I värsta fall kan din hårddisk vara på gång att gå sönder. Så säkerhetskopiera allt viktigt ifall att något oväntat skulle inträffa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smattrande ljudet du tycks höra från hårddisken är troligtvis läsarmen. I värsta fall kan din hårddisk vara på gång att gå sönder. Så säkerhetskopiera allt viktigt ifall att något oväntat skulle inträffa!

På väg att gå sönder?- det hoppas jag då verkligen inte den är.

Datorn är nästan ny så det vore ju riktigt uselt isf.

Men varför blir den tyst efter en stund, datorn funkar bra, den uppträder inte

alls nåt konstigt i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flopp!

Alla hårddiskar låter. Min Compaq från 2001 är nästan knäpptyst. Däremot min Dell från 2005 låter för det mesta som ett tröskverk. Det är när det börjar komma ljud som man inte tidigare hört och om man haft datorn länge, man kan börja reagera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför blir den tyst efter en stund, datorn funkar bra, den uppträder inte

alls nåt konstigt i övrigt.

Vista gillar att att "använda" disken! Datorn kontrollerar ju uppdateringar för windows, antivirusprogram m.m, när du startar upp burken. Sen jobbar filindexeringen extremt mycket i Vista.... så det är helt normalt att disken "smattrar" en stund i början, trots att du inte gör något speciellt! Vill du minska diskaktiviteten, så kan du stänga av filindexeringen.... du lär inte sakna den, såvida du inte använder Windows sökfunktion mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför blir den tyst efter en stund, datorn funkar bra, den uppträder inte

alls nåt konstigt i övrigt.

"Vill du minska diskaktiviteten, så kan du stänga av filindexeringen.... du lär inte sakna den, såvida du inte använder Windows sökfunktion mycket!"

Låter intressant, men var/hur stänger jag av den?

Inga andra nackdelar att göra det än dom  du nämner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, men var/hur stänger jag av den?

Inga andra nackdelar att göra det än dom  du nämner?

Nej jag har aldrig sett några nackdelar med detta förfarande.... och det var många år sen jag hade indexeringen igång! Det är en av dom första trimmningsåtgärderna jag gör vid en nyinstallation!

Gå till "Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Tjänster" Där letar du upp "Windows Search". Högerklicka på den och välj "Egenskaper". Stoppa först tjänsten och välj sen "Inaktiverad" som startmetod. Tryck verkställ och stäng ner fönstren.

Edit: Man kanske skall påpeka att "sök" fungerar ändå...... bara något långsammare!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte lika bra att i Den här datorn markera disken och högerklicka och rutan som kommer upp bockar man ur indexeringen. Sedan kanske lite justeringar behövs på Indexeringen i kontrollpanelen för att nollställa räknaren. Jag gjorde så och det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte lika bra att i Den här datorn markera disken och högerklicka och rutan som kommer upp bockar man ur indexeringen. Sedan kanske lite justeringar behövs på Indexeringen i kontrollpanelen för att nollställa räknaren. Jag gjorde så och det funkade.

Jodå.... då stänger du av indexeringen för just den disken! Nackdelen är förstås att själva indexeringstjänsten fortsätter att köras, så det är mer befrämjande för prestanda att stänga tjänsten helt! Sen måste det upprepas för varje disk man eventuellt har med din metod!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men jag tyckte att han bara hade en disk, jag tolkade det så i allafall, men huvudsaken att han kan stänga och se om det blir en förbättring. Skrev att min Dell lät som ett tröskverk, men den är ju också tyst ibland, beroende på vilka aktiviteter jag sysslar med, men visst hörs den. Ett bra sätt är ju att kolla hos någon annan, hur det låter där, vi kan ju bara tolka eller gissa, för vi får ju inte höra hur det låter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...