Gå till innehåll

[LÖST] En annan produktnyckel installerad på datorn?


Belsebub

Recommended Posts

När jag kollar på undersidan av min laptop så verkar det som om det är en annan produktnyckel av vista än vad som står i systeminformationen av datorn (egenskaper på den här datorn). Kan det vara så att dell har lagt in en annan nyckel med vista än den skiva jag har fått med?

Och om jag nu skulle installera min stationära dator med denna vistaskiva jag har fått med går det då att installera om vista med samma skiva på laptopen ifall man skulle behöva formatera laptopen någon gång i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ser i Systeminformationen är väl bara ProduktID...?

och på ettiketten står väl bara ProduktNyckeln !

Dessutom så om du skulle använda medföljande Recovery-skivor till din laptop så lägger du inte in

någon licensenyckel alls... den ingår på skivan (som är lika för alla) och ettiketten på undersidan är

bara en kvittens till dig att du är OEM-licensierad. (verifierat för min ominstallerade Acer laptop)

Oavsett detta så är laptopens license en OEM och kan inte flyttas till annan hårdvara.

License numret kommer inte att accepteras över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ser i Systeminformationen är väl bara ProduktID...?

och på ettiketten står väl bara ProduktNyckeln !

Ja det är nog sant det.

Dessutom så om du skulle använda medföljande Recovery-skivor till din laptop så lägger du inte in

någon licensenyckel alls... den ingår på skivan (som är lika för alla) och ettiketten på undersidan är

bara en kvittens till dig att du är OEM-licensierad. (verifierat för min ominstallerade Acer laptop)

Oavsett detta så är laptopens license en OEM och kan inte flyttas till annan hårdvara.

License numret kommer inte att accepteras över huvud taget.

Ok, så använder jag skivan på min xp-dator så är skivan låst till den datorn endast om jag förstått det rätt, och kommer inte funka till min laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så använder jag skivan på min xp-dator så är skivan låst till den datorn endast om jag förstått det rätt, och kommer inte funka till min laptop?

Jag antar att du inte har någon annan nyckel än den som finns angiven under den bärbara !?

Den nyckeln passar inte till din XP-dator om du försöker installera skivan där.

Vista-skivan du har är antagligen bara en återställnings-skiva ? Se efter vad som finns på den !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det går som med XP, att använda en programskiva om jag vill reparera mitt system, d.v.s om jag saknar en DVD med Vista. Då kan man ju tänka sig att ladda ner en sådan på nätet  och även installera om med den legala licensen, om så behövs. Fel eller rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det går som med XP, att använda en programskiva om jag vill reparera mitt system, d.v.s om jag saknar en DVD med Vista. Då kan man ju tänka sig att ladda ner en sådan på nätet  och även installera om med den legala licensen, om så behövs. Fel eller rätt?

Sant med modifikation.... Eftersom Windows Vista är designat för att lösa sina egna problem som kan uppstå, som t.ex korrupta systemfiler etc så behövs inte det någon reparationsdvd... allt enl ms  :D

Men eftersom det är just ms så finns det en variant av återställningskonsollen som fanns i xp och den kallas för Windows RE eller Windows Recovery Environment i Vista. Den finns dock inte som standard på alla Vistasystem utan finns endast tillgänglig efter att sp1 har installerats.

Håller på med en artikel om ämnet så jag får ta mig i kragen och få den färdig snart .... ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...