Gå till innehåll

XP & Vista på samma burk


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Om jag fattat detta rätt så är det på detta sätt:

1. Jag kan installera XP på en HD 40GB och sedan efter det Vista på en HD 80GB och då får jag vid uppstart frågan om jag skall starta xp eller vista.

2. Jag kan inte installera Vista först och sedan xp för då behövs det specialprogram för att få välja vilket op jag skall ha.

och i samma veva; vart skulle ni föredra att se film, lussna på musik ifrån xp eller vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag har fel i sak men så här har jag uppfatat installation av dubbla OS.

Innan Vista: var det viktigt att man hade rätt ordning vid installationen Windows 2000 i första partitionen Windows XP i andra (oberoende om första partitionen är en egen hårddisk eller just partition). Man fick då upp boot-menyn med Windows 2000 på en rad och Windows XP på en andra rad. Senaste operativsystemet blev det som standradmässigt skulle startas (om man sedan inte ändrade valet - ordningen ändrades inte bara vilket OS som startades som standard om man inte gjorde något aktivt val).

I och med Vista: så skall det inte ha någon betydelse vilket operativ som du installerar först. Fortfarande skall du installera i olika partitioner (eller på egna hårddiskar). Som standard visas texten Tidigare version av Windows på en rad (för Windows XP eller tidigare) och Windows Vista på den andra raden i bootmenyn. Här är det Vista som startas standardmässigt om man inte gör någon ändring eller aktivt val vid uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

För att det ska bli rätt från början så lägga in det älsta operativet först.

Först XP sedan Vista.

Om du lägger in vista först och sedan XP så funkar inte bootordningen.

Det går att fixa med programmet VistaBootPro som finns att ladda ner.

Här är en bra guide för dualboot: http://apcmag.com/the_definitive_dualbooti..._stepbystep.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat detta rätt så är det på detta sätt:

1. Jag kan installera XP på en HD 40GB och sedan efter det Vista på en HD 80GB och då får jag vid uppstart frågan om jag skall starta xp eller vista.

2. Jag kan inte installera Vista först och sedan xp för då behövs det specialprogram för att få välja vilket op jag skall ha.

och i samma veva; vart skulle ni föredra att se film, lussna på musik ifrån xp eller vista?

1. Rätt.

2. Rätt.

    Du kommer själv att välja din favorit eftersom du läser mailen med mera i ett operativ.

    Därför ser du på film och spelar musik i samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

OK tack för svaren alla

Har lite problem när man skall hjälpa kompisar när dom kör xp och jag vista

Så jag skall ha båda tänkte jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Har lite problem när man skall hjälpa kompisar när dom kör xp och jag vista

Så jag skall ha båda tänkte jag

Det är mycket bättre att du installerar Microsoft Virtual PC 2007 Sp1 då.

Jag använder den för att simulera både XP och 32-bit Vista. Det är ett perfekt verktyg

att testa avancerade register och program förändringar på.  Efter jag testat färdigt stänger

jag emuleringen och väljer om jag vill spara eller stänga av utan förändringar.

http://www.microsoft.com/windows/products/...pc/default.mspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Det finns ingen guide för detta för jag får det banne mig inte att fungera...

det blir så här, se bild vid uppstart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Starta VirtualPC2007

New

Create a new virtual machine

Byt ev namn till XP

Justera ev ram till mer ram

A new virtual disk

Klart.

Hur installera XP:

start

Välj var du ska installera irån Image eller skiva (under CD där uppe)

Installera din XP som vanligt

Du behöver INTE tänka på drivrutiner (inbyggt i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Ok man skall stoppa in en cd också, det förtäljde inte historien

Tack för detta lasse nu skall vi se vad som händer sånt här är kuligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

När XP är installerat:

Kör Diskrensning o defragmentering (ska man alltid göra)

Installera antivirusprogram

Lägg till extragrejer (addon tror det finns under file ev action i Console fönstret.

I PC Console;

Settings välj skärmupplösning som den ska starta med.

För att växla mellan helskärm eller Vista/XP  tangenterna  altgr(Högeralt) och enter. (Samtidigt)

För att lägga till filer till XP:

Enklast är att bara dra dom mellan skrivborden.

Kommer inte på mer just nu.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Ok kan jag göra så att skämupplösningen är som på vista för nu är den på 1024x768

Kan jag skickra ihop en guide av detta du har skrivit???? och lägga på min hemsida?

Refererar gärna till Lasseska på Alltomxps forum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

För att få samma skärmupplösning:

Console

display

Under listpilen

Use quest operating syatem screen reolut

Du kan även bocka i "Always start this virtual machine in full-screen"

Om du vill att den ska starta i helskärm.

Klart att du kan lägga upp guden på din hemsida. no problemo

Gör en sammanställning o lägg upp bara. Du behöver inte referera till mig.

Ang skärmupplösning, har du lagt till tilläggsgrejerna som jag skrev om tidigare??

Kör hårt Peter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar intressant. Det finns dock ett par saker jag ännu skulle vilja veta.

Jag kör XP Pro SP3 på min dator och har 1,5 GB ram. Om jag installerar VirtualPC2007 och därifrån sen kör Vista, finns då XP i bakgrunden och skall ha sin beskärda del av minnet, eller är XP helt borta och bara Vista körs?

Vad tycker ni som använder Vista; kan man köra Vista med 1,5GB ram eller blir det segt? Enligt Microsoft skall väl 1GB räcka, men somliga menar att det behövs 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag kör XP Pro SP3 på min dator och har 1,5 GB ram. Om jag installerar VirtualPC2007 och därifrån sen kör Vista, finns då XP i bakgrunden och skall ha sin beskärda del av minnet, eller är XP helt borta och bara Vista körs?

Virtual PC hjälper dig att köra ett annat operativsystem i ett Windows fönster.

Detta andra operativsystemet måste ha lite eget minne och mängden bestämmer du själv.

Detta minne tas från det gemensamma minnet. Det är ditt normala windows som kör Emulatorn...

Vad tycker ni som använder Vista; kan man köra Vista med 1,5GB ram eller blir det segt? Enligt Microsoft skall väl 1GB räcka, men somliga menar att det behövs 2GB.

Du måste ha läst mängder av inlägg om minnesbehov för Vista och XP...

Ett minimum för Vista är 1GB.

Skall du köra annat än Internet Explorer så rekommenderas minst 1.5GB.

Allt minne som du inte använder till dina program kommer Vista att använda till disk cachen

så du kommer aldrig att ha något oanvänt minne i datorn. (Jag har 8GB minne men inget ledigt...)

Sedan har du den magiska gränsen vid 3GB för 32-bitars Windows vilket innebär att över-

skjutande mängd bara ligger där overksamt.

Jag skippade detta då internetuppkopplingen inte ville vara med längre

PC-emulatorns nätverkskort ställer du in i Settings.

Välj att köra "Shared Network NAT".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har du den magiska gränsen vid 3GB för 32-bitars Windows vilket innebär att över-

skjutande mängd bara ligger där overksamt.

Bägge programmen, EasyBCD och VistaBootPro har en enkel funktion för att adressera 3GB minne, på 32-bitars system! Alltså kan man utnyttja dom 4GB som faktiskt stöds! Vilket skulle kunna vara en fördel just när man vill köra VirtualPC eller liknande!

http://neosmart.net/dl.php?id=1        http://www.vistabootpro.org/

Är man händig, kan man även redigera BCD manuellt, med hjälp av följande länk!   ;)

http://technet2.microsoft.com/WindowsVista...3.mspx?mfr=true

Edit: Detta gäller alltså Vista.... vill man göra samma sak i XP, så får man redigera boot-ini!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har du den magiska gränsen vid 3GB för 32-bitars Windows vilket innebär att över-

skjutande mängd bara ligger där overksamt.

Bägge programmen, EasyBCD och VistaBootPro har en enkel funktion för att adressera 3GB minne, på 32-bitars system! Alltså kan man utnyttja dom 4GB som faktiskt stöds!

e-son... jag trodde detta med 32-bits windows och 3GB gränsen var avklarad vid detta laget.

Det enda man kan ändra är att man tillåter 3GB stora program mot normala 2GB... med dessa modifieringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son... jag trodde detta med 32-bits windows och 3GB gränsen var avklarad vid detta laget.

Det enda man kan ändra är att man tillåter 3GB stora program mot normala 2GB... med dessa modifieringar.

On 32-bit versions of Windows, the /3GB parameter enables 4-gigabyte (GB) random access memory (RAM) Tuning, a feature that enlarges the user-mode virtual address space to 3 GB and restricts the kernel-mode components to the remaining 1 GB.

http://support.microsoft.com/kb/291988

Eftersom VirtualPC är ett program som tillåter att jag själv bestämmer minnestilldelningen, när jag skapar en virtuell maskin, så kan jag alltså tilldela ett virtuellt Vista, mer minne på detta viset. Om jag har 4GB fysiskt minne och kan begränsa Kernel till 1GB så har jag alltså 3GB kvar.... eftersom Vista använder så mycket minne som finns tillgängligt, så kommer VirtualPC att ta hand om det minne jag tilldelar mitt virtuella Vista! Utan denna växel i bcd, skulle jag inte ha mer än 2GB att fördela på moderoperativet och det virtuella! Jag kan inte uppfatta allt jag har läst, på något annat vis. Ber om ursäkt om jag är dålig på att förklara, men jag är ingen pedagog!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
När XP är installerat:

Kör Diskrensning o defragmentering (ska man alltid göra)

Installera antivirusprogram

Lägg till extragrejer (addon tror det finns under file ev action i Console fönstret.

I PC Console;

Settings välj skärmupplösning som den ska starta med.

För att växla mellan helskärm eller Vista/XP  tangenterna  altgr(Högeralt) och enter. (Samtidigt)

För att lägga till filer till XP:

Enklast är att bara dra dom mellan skrivborden.

Kommer inte på mer just nu.

Lycka till.

Dra filerna mellan fönstrena får jag verkligen inte att fungera... Är det någon inställning som gör att det inte funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Dra filerna mellan fönstrena får jag verkligen inte att fungera... Är det någon inställning som gör att det inte funkar

Ang filkopiering till virtuellt system. Jag drar filerna från vista o släpper dom

på XP s skrivbord. Har alltid fungerat för mig utan några speciella installningar.

Det finns ju även andra sätt att kunna flytta filer mellan de båda operativsystemen.

Men jag tycker det är smidigast att dra filerna.

Och funkar inte det så kan du väl kopiera i Vista och klistra in i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...