Gå till innehåll

[LÖST] Varför ska jag uppdatera BIOS?


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

En liten undran i natten.

Vad blir bättre med en biosuppdatering och vad kan bli fel om man installerar dylig uppdatering

Var kan jag finna biosuppdateringar till min burk, om det nu behövs

Hur ser/vet jag om jag behöver uppdatera biosen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir bättre med en biosuppdatering

De brukar finnas med en text fil som säger vad de fixat men inte alltid, finns inget generellt svar på din fråga.

och vad kan bli fel om man installerar dylig uppdatering

har du otur så slutar ditt kort funka (går att få igång igen med lite pulande dock men inget för nybörjare)

Var kan jag finna biosuppdateringar till min burk, om det nu behövs

moderkorttillverkaren, asus i ditt fall.

Hur ser/vet jag om jag behöver uppdatera biosen?

Normalt sett brukar det inte behövas, men kolla vad de har fixat och om det är nåt som påverkar dig så...

edit:

1201 BIOS

Support new CPUs, please refer to our CPU support list for more details.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupp...SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns många "skrönor" om BIOS uppgraderingar... ;)

Visst,  funkar en burk så är det inget att fundera över.

Krånglar en burk speciellt de som kör ett OS som börjar på V :D

finns det stor anledning att kolla ev BIOS uppdateringar.

Kör man en märkesdator så kollar man på märkessupporten.

Kör man en ihoplocksdator hos moderkortstillverkaren.

Sen körs de flesta uppgraderingar via Windowsflashningar numera som är

gjort på några sekunder.

Massor med firmware är det likadant med och det ser man också hos supporten.

Bara att leta sig dit och sedan lägga ett bokmärke så kan man enkelt kolla sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Det fanns tydligen en nyare version av biosen till min dator så jag laddade ner den, men jag har inte installerat den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns tydligen en nyare version av biosen till min dator så jag laddade ner den, men jag har inte installerat den

Jo men om du läser vad vi skrev så uppgraderar man bara BIOS vid krångel med något.

Vissa BIOS kan också vara "märkta" som ett måste för en modell.

Bla ACER har ett flertal modeller som måste fixas för att allting ska funka med ett OS inkl Drivare.

Dito Dell o HP

Sen måste man läsa vad som står på sin Supportsida om BIOSet. 

Asus har även ett mycket bra forum där allt står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om du läser vad vi skrev så uppgraderar man bara BIOS vid krångel med något.

Asus har även ett mycket bra forum där allt står.

Hm, är det bara jag som uppdaterar BIOS dag 1?

Kollar varje dag om det finns en ny BIOS-version.

Använder mig av den säkraste metoden, via floppy och ASUS EZ Flash utility.

Har alltid gjort det med mina 4 datorer dag 1. Totalt ca 30 gånger. Har aldrig varit något problem, utom en gång då jag gjorde det i Windows. Blev tvungen skicka in BIOS-chipet för omprogramering, vilket kostade mig 150:-.

För mig är det lika självklart att uppdatera BIOS som CD-ROM, DVD-ROM, DVD-RW, router, mobiltelefon osv. den dag ny firmware finns.

Håller annars med om Asus moderkortsforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det lika självklart att uppdatera BIOS som CD-ROM, DVD-ROM, DVD-RW, router, mobiltelefon osv. den dag ny firmware finns.

Njau.... hade en "sidodiskussion" med Acers support kring det här och han höll på att bli knasig

på allt strul med just det här.... ;)

Kör man en märkesdator så är det klart och tydligt (oftast) uppmärkt på supportsidan att

den här uppgraderingen rekommenderas eller är ett måste.

Sen kan det då vara ett lite knepigt vägval men att sitta och kämpa med olika drivarversioner

är ju meningslöst om BIOS är undermåligt.

Jag väljer enbart Windowsflashning numera.   Stöter jag på en burk som strular så kollar iaf

jag BIOS först (efter det att kollen att Windowsupdate funkar) innan jag börjar kolla enskild drivare.

Hursomhelst finns det inget exakt svar på det här.....   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också koll på BIOS uppdateringar lika mycket som för andra uppdateringar.

Speciellt viktigt är det med nya modeller av moderkort eftersom dessa har en inkörningsperiod då

diverse buggar åtgärdas och optimeringar sker (precis som för andra drivrutiner).

Jag har aldrig råkat ut för några misslyckade uppdateringar men så låter man ju detta ske med

mig på 5m avstånd från tangentbord och dator... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade alrid gjort någon uppdatering förrän för några månader sedan. Datorn hade låtit såm en jetpack sedan dag 1, även när datorn inte änns hade startat Windows.

Uppdaterade med ett vanligt program i Windows och poff så gick datorn mycket tystare.

Har dock en fråga för jag har letat som attans. Hur hittar JAG uppdateringar? Jag har en ASUS och har kollat över allt men bara hittat sidor som vill ha pengar för att uppdatera min dator.

Skulle vilja ha ett bios som man kan överklocka från :)

Länkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturguiden! vi har samma moderkort (M2N-E SLI) har hört mycket **** angående deras senaste bios.. (1201) jag kör på version 1102, och den funkar fin faint! version 1201 skall man endast köra om din processor inte känns av med de äldre versionerna! jag uppgraderade mitt bios till 1102 enkelt med asus medföljande programvara!

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Välj motherboard > Socket AM2/AM2+ > M2N-E SLI > Search

Under Bios hittar du v1102 som jag rekommendera!

Under Utilities hittar du ASUS Update V7.10.05 Install Program for Windows 2000/XP/2003/Vista & Windows 64bit XP/2003/Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte min modell M3600... Har letat som fan och kommer bara till att man ska ha något verktyg som jag råkat ta bort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...