Gå till innehåll

[LÖST] Är det normalt att ha 13 st svchost.exe igång?


Belsebub

Recommended Posts

Ja det är helt normalt, svchost är ett program som kör "serveringar" (services) från dynamiska bibliotek (dll-filer).

Men jag tycker inte att man ska bry sig om allt datorn gör, den sköter sig själv och det är inget att oroa sig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du milde, är det en Vista-grej med så många svchost.exe igång? Har alltid tre på mitt XP.

Hahaha... LeoniAquila :D

Du har ju trimmat ner ditt Windows XP så det knappt snurrar av sig självt...

Du får väl stå där med startsnöret och rycka hela tiden för att hålla Windows igång. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jo det är ju ett av mina intressen! Windows snurrar dock bättre än någonsin - vilket är fördelaktigt för min dator som inte är någon värsting direkt. Så jag tackar mina 13 processer (ja, totalt, inte 13 svchost.exe :P), 8 tjänster och 313 megabytes Windows-mapp för en rapp upplevelse! Tror att jag hade kunnat kapa ytterligare en svchost om jag hade haft en annan internetuppkoppling.

Så, det var ju ännu en insikt i fenomenet Vista, att det körs 13 st svchost.exe! Det blir en utmaning att minimera Vista den dagen jag ger mig på det. Om det nu kommer en sådan dag, vill säga. ::)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du milde, är det en Vista-grej med så många svchost.exe igång? Har alltid tre på mitt XP.

LA

Nej, jag har 0 igång. Det beror på vilka program du har igång som i sin tur använder svchost.

Läs om det på microsofts sida.

Tror att jag hade kunnat kapa ytterligare en svchost om jag hade haft en annan internetuppkoppling.

Woot?

Som sagt så beror antal svchost detta på hur många dynamiskt länkade bibliotek som körs som en service just nu.

Som sagt - låt windows hålla på med sitt och inte bara dra helt idiotiska slutsatser grundade på helt fel, om inte ickeexisterande källor.

Den enda som egentligen bör kolla i aktivitetshanteraren är utvecklare och felsökare. Svensson hör inte hemma här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har 0 igång. Det beror på vilka program du har igång som i sin tur använder svchost.

Läs om det på microsofts sida.

Men tydligen har ju ett par användare här många fler svchost i Vista än i XP.

Tror att jag hade kunnat kapa ytterligare en svchost om jag hade haft en annan internetuppkoppling.

Woot?

Som sagt så beror antal svchost detta på hur många dynamiskt länkade bibliotek som körs som en service just nu.

Visst är det så, men för det första skrev jag "tror" och för det andra så baseras det på tester jag gjorde en gång i tiden då jag bestämde vilka tjänster jag kunde stänga av. Om jag inte minns fel så fungerade inte min uppkoppling utan en visst tjänst, och denna tjänst var orsaken till en svchost.exe

Som sagt - låt windows hålla på med sitt och inte bara dra helt idiotiska slutsatser grundade på helt fel, om inte ickeexisterande källor.

Den enda som egentligen bör kolla i aktivitetshanteraren är utvecklare och felsökare. Svensson hör inte hemma här.

Idiotiska slutsatser vet jag inte; se vad jag just skrev ovan. Däremot får jag intrycket av att du nu drar slutsatsen att jag är en "Svensson"... som inte bör kolla i aktivitetshanteraren. Då kan jag upplysa dig om att jag, och många andra mer eller mindre okunniga, kan kalla oss "felsökare" - eftersom vi ser något fel i att ha en massa processer som äter upp resurser. Vilka risker det sedan medför är vårt problem. Själv har jag löst det genom att ha lärt mig hur jag någorlunda snabbt återställer systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte kollat i aktivitetshanteraren hade du aldrig haft problemet, och eftersom du är en Svensson så drar du slutsatsen att det måste vara något fel, när du egentligen inte vet vad du kollar på alls.

Med felsökare menar jag utvecklare som felsöker minnesläckor i sina verk, eller annat felaktigt uppförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte kollat i aktivitetshanteraren hade du aldrig haft problemet, och eftersom du är en Svensson så drar du slutsatsen att det måste vara något fel, när du egentligen inte vet vad du kollar på alls.

Med felsökare menar jag utvecklare som felsöker minnesläckor i sina verk, eller annat felaktigt uppförande.

Vilket problem? Jag har inget problem, jag har tre st. svchost.exe och är nöjd med det. Detta gäller dock mitt system och inte trådstartarens, samt XP och inte Vista. Eftersom det är off topic så jag ser inget skäl att fortsätta diskussionen. Tycker inte heller att du skall uttala dig om vem jag (eller någon annan) "är", det vet du nämligen ingenting om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...