Gå till innehåll

Långsamt XP - vad göra?


Jack Bauer

Recommended Posts

Jag har problem med att mitt XP startar otroligt långsamt. Från det att man trycker på power-knappen på datorn, så tar det cirka 10 minuter innan man kan arbeta med datorn?

Finns det något man kan ställa in så att det går snabbare att starta?

Undrar även om det är något fel med min hårddisk, för den börjar jobba för minsta lilla kommando, och vill inte riktigt lugna ner sig.

Tips?

Datorn är en ASUS A6 Series Entertainment Notebook, XP Home Ed, SP3, 512 Mb Ram, 80 Gb Hd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en disk analys i uppstarten. Beställ den genom att ta Egenskaper på disken och i Verktyg välja

Kontrollera disk med båda rutorna ibockade. Windows begär att få göra detta i nästa omstart. Tillåt...

Ett 'normalt' beteende är annars, att om man har för mycket program igång och för lite minne...

så skyfflas minnesinnehållet fram och tillbaka mellan RAM och Växlingsfilen på disken... och det tar tid !

Min ACER Ferrari var rätt slö och jobbade mycket på disken trots 2GB RAM. Defragmenteringen var okay...

Jag installerade Vista x64 på den och konstigt nog är den nu rappare och lugnare med disken än förut med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, skall testa det någon gång.

Hur ställer man in datorn på bästa sätt?

Lite konstigt att när du har 2 Gb i Ram, och bara genom att byta OS så får du en snabbare dator.

Brukar endast ha igång max 3 program förutom XP, så det tycker man ju den borde orka med eller?

Måste finnas mer att göra då än att bara byta OS o Ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antalet program du brukar ha igång är en sak, en annan är i och med att uppstarten är långsam antalet autostartande program.

Alla dessa skall ju startas innan du är i gång, tex. adobe reader har en liten snurr den starta för att öppna dokumenten fortare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollar hur mycket ledigt du har på hårddisken, med bara 80Gb HD låter det aningens trångt...

Ju mer ledigt på HDn, ju snabbare start!  Du SKA ha minst 10-15Gb för att XP ska kunna jobba på en 80Gb HD.

Och hur stor är Swapfilen ??

Räcker med max 1024Mb, så ställ in den på det i (jag kör med engelsk XP):

>>Kontrollpanelen>System>Advanced>Settings>VirtualMemory>CustomSize.

Både InitialSize och MaximumSize ska stå på 1024.

Klicka sen på Set.  Klicka på OK, och starta sen om.

Kör sen även en Defragmentering av hårddisken, det snabbar upp betydligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ledigt utrymme på C: är 20 Gb så det borde ej vara nåt problem då eller?

Har tatt bort en massa onödiga program i autostarten med. Det enda som startas nu är F-Secure,trådlösa internet uppkopplingen.

Swapfilen är inställd på att låta XP ställa in den. Är det sämre än att ställa in den själv?

Har 384 Mb i Ram tydligen med, för 128 Mb går åt till den inbyggda grafiken. Kan man ställa ner detta med, så man får mer RAM?

Varför står det 512 Mb RAM på datorn när det inte är det?lurad?

Funderar på att köpa mer minne till datorn med, men hur tar man reda på vilket minne man skall ha?vart är det billigast att handla?

Har scannat med F-Secure utan att hitta något skräp, kört defrag samt diskrensningen. datorn är i toppskick förutom att den är väldigt långsam när man skall göra nåt lite mer avancerat än att surfa på nätet och skriva i Open Office( som åxå tar lång tid att starta) hur kommer det sig?

Tips o kommentarer? All hjälp uppskattas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Slö uppstart låter som om nåt hänger sig faktiskt, antagligen F-Secure, jag hade samma problem en period när jag körde F-Secure.

Att datorn är slö i övrigt kan bero på flera saker. En hårddisk (till skillnad mot en dvd skiva) läser utifrån och in, det betyder att ju mindre man har på hårddisken, ju snabbare läser det. Har du bara 20 gig över så har du rätt fullt måste jag säga. Kolla ditt virtuella minne också, låter du XP sköta storleken eller har du en fast inställning?

Mer internminne är aldrig fel. ;)

Testa att koppla ned dig en liten stund och stäng av F-Secure helt och hållet för att se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows själv ställer in Swapfilen, så ändrar den storlek hela tiden.

Bättre att låsa den enl. min beskrivning.

Det går att ställa ned så att mindre minne används till grafiken, men det är tveksamt om det är problemet, men prova åt BÅDA håll, dvs både lägg till och ta bort.

Högerklicka på Skrivbordet>Egenskaper>Inställningar, där borde det gå att ändra Grafikminnet.

Prova att lägga till 128Mb till först, och starta sen om några ggr, prova olika prg, så du märker om det är skillnad.

Ta sen bort 64Mb, och starta om o testa olika prg några ggr.

Välj sen det som verkar snabbast.

Men det bästa är ju mer minne, webhallen.se eller komplett.se brukar ha bra priser.

Vilken typ av minne osv, kan du se på t ex http://www.kingston.com/ , där du kan Search by Manufacturer.

Men glöm inte att DEFRAGMENTERA hårddisken !!!

När Windows sköter Swapfilen själv, så orsakar ju det ständigt ny defragmentering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall testa att ställa ner grafiken till 64 Mb. Det går väl bra att kolla t ex sidor på nätet ändå eller?

Det verkar som det inbyggda grafikkortet har 128 Mb, och det gick tydligen inte att ändra på.

Måste man in i BIOS och ändra? Isf tror jag inte jag vill göra det för det är ju lite krångligt.

Hur mycket skall man ställa in swapfilen på då? Har just nu 384 Mb i RAM. Jag låter Windows bestämma storleken för tillfället.

Skall köra diskrensning, defrag med idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall testa att ställa ner grafiken till 64 Mb. Det går väl bra att kolla t ex sidor på nätet ändå eller?

Hur mycket skall man ställa in swapfilen på då? Har just nu 384 Mb i RAM.

Skall köra diskrensning, defrag med idag.

Rekommendationen är att man har en växlingsfil som är 1,5 gånger installerat ramminne! Eftersom du har 512MB ram, (även om 128 MB är reserverat av grafiken) så bör du ha en växlingsfil på ca: 768MB! För att få lite bättre fart på datorn så krävs det dock att du uppgraderar ramminnet. 512MB är för lite för att XP sp3 skall fungera bra... särskilt med tanke på att du dessutom kör F-Secure! Som det är nu så är troligen allt ramminne upptaget hela tiden, och växlingsfilen arbetar konstant... därav diskaktiviteten så fort du gör något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat växlingsfilen nu till 768 Mb, och jag tycker den blev märkbart snabbare. Tack för tipset.

Hittade ett program som heter eBoostr, som gör att man kan använda sitt USB-minne till Ram-minne. Skall prova det för det verkar bra. Många som provat det som är nöjda med.

Någon som har tips på vart man skall kolla på Ram-minnen? kollade på Kingston, men lyckades ej hittade rätt. Fattade det som det var USA-priser med....

fler tips på nätsidor/tillverkare där man kan söka på datormärke och få fram rätt sort?

P.S. Nu tror jag att jag gjort allt man kan med inställningarna i XP, så det enda som återstår är väl att köpa mer minne? dv s jag har ju kört diskrensningen,defrag och ändrat swapfilen. F-Secure ingår i mitt bredbandsabonemmang, så det vill jag inte ta bort. tycker det fungerar bra förutom att det är minneskrävande.

fler tips annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fler tips på nätsidor/tillverkare där man kan söka på datormärke och få fram rätt sort?

Om du talar om exakt modell på datorn så får du hjälp att bestämma vilken sorts minne du skall ha/har!

ASUS A6??        ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag vet inte men jag hade en Laptop på besök för ett tag sedan med 512mb minne delat med grafiken så jag tog sonika bort 64 mb av de 128 mb som var tilldelade grafiken så det blev mer till övriga saker och det blev bättre och dom som skulle ha datorn märkte heller ingen skillnad till det som dom använder datorn till dvs vanlig surf betala räkningar med mera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men jag hade en Laptop på besök för ett tag sedan med 512mb minne delat med grafiken så jag tog sonika bort 64 mb av de 128 mb som var tilldelade grafiken så det blev mer till övriga saker och det blev bättre och dom som skulle ha datorn märkte heller ingen skillnad till det som dom använder datorn till dvs vanlig surf betala räkningar med mera

Jo, men det verkar som minnet till grafikkortet är låst till 128 Mb. Hur ändrar men det? Kortet är ett ATI.

Finns en massa inställningar som kommer upp när man är inne och skall greja med grafiken med. Men hittar inget som har med detta, och det verkar som sagt,tyvärr,att minnet är på 128 Mb och att det ej går att ändra. Men jag kanske har fel, och vore tacksam för hjälp med detta.

Om du talar om exakt modell på datorn så får du hjälp att bestämma vilken sorts minne du skall ha/har!

ASUS A6??       

Datorn är en ASUS A6 Series Entertainment Notebook. Står på framsidan, men man kanske kan kolla någon mer stans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Jag vet inte men jag hade en Laptop på besök för ett tag sedan med 512mb minne delat med grafiken så jag tog sonika bort 64 mb av de 128 mb som var tilldelade grafiken så det blev mer till övriga saker och det blev bättre och dom som skulle ha datorn märkte heller ingen skillnad till det som dom använder datorn till dvs vanlig surf betala räkningar med mera

Jo, men det verkar som minnet till grafikkortet är låst till 128 Mb. Hur ändrar men det? Kortet är ett ATI.

Finns en massa inställningar som kommer upp när man är inne och skall greja med grafiken med. Men hittar inget som har med detta, och det verkar som sagt,tyvärr,att minnet är på 128 Mb och att det ej går att ändra. Men jag kanske har fel, och vore tacksam för hjälp med detta.

I biosen finns en avdelning som skall heta Grafik Preference det var där jag ändrade man kunde välja mellan 128 & 64 så det var enkelt...

Detta var en fujutsi siemens Amillo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en ASUS A6 Series Entertainment Notebook. Står på framsidan, men man kanske kan kolla någon mer stans?

A6 är en hel serie med olika datorer... det skall vara en eller två bokstäver efter 6:an, för att hitta rätt! Kolla i botten/baksidan efter klisterlappar med modellbeteckning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...