Gå till innehåll

Införskaffat ny dator men det är endast problem


Jubeii

Recommended Posts

Hej!

Det är så att jag nyligen införskaffat en ny dator(3-4 dagar sedan), och har äntligen fått den att fungera.

Min nya build:

Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, SocketLGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

GFX: Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E

Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB,DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with ***

Chassi: Antec Performance P182 Miditower,Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

PSU: Corsair Powersupply 450W, 120mm fläkt,6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775,ATX, SP, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

HDD: Någon äldre SATA Hårddisk med 1,5Gb/s hastighet och rymmer 200Gb.

Mitt första problem jag stötte på var att modertkortet inte fungerade så väl med mitt gfx kort då jag stötte ständigt på bluescreens, men det löste jag till slut med att flasha bios till det nyaste och även skaffade de nyaste drivrutinerna till mitt GFX kort.

Det nuvarande problemet är att jag är ganska ny inom överklockning osv och har testat en massa och även här stött på problem då datorn ständigt fick bluescreens, och efter detta fick jag äntligen tummen ur röven och sa till mig själv att inte försöka mig på klockning osv utan överlämnar det i så fall till någon kunnig.

Så detta lämnade mig till att formatera om systemet och börja om från början då datorn fungerade ganska väl.

Men nu till problemet: Jag är välmedveten om att denna datorn ska va ganska bra?? Och ha hyffsat mycket kräm. Jag kör för tillfället på Vista Ultimate x64 och när jag bootar upp datorn och stänger av den ibland, så kan det gå ganska segt? Och även när jag packar upp filer på datorn brukar gå väldigt segt (Cirka 7gb tar ungefär 7 minuter?) Jag har även kännt av att installationer brukar gå väldigt segt?

Vad jag vill komma till är att på ett flertal test jag gjort med mitt oklockade system är att den får ju ganska bra resultat: 7900P i 3D Mark Vantage och även att den får toppbetyg i vista egna "prestanda mätare", men varför är den fortfarande så himla seg när det gäller att utföra mina vardagliga ärenden?

Är tacksam för så mycket hjälp och feedback som möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med skribenten i detta fallet. Jag fattar inte heller varför 64-bitars system är slöare o segare (fast det är väl samma sak) än t ex 32-bitars system. Jag har testat både XP och Vista under både 32- och 64 bitar och vad gäller 64 bitar så kan jag bara säga - KISS MY ASS! Detta visar ju att det inte bara är jag som har problem med 64:an. Trist konstaterande, men VARFÖR det är så hoppas jag med att någon kan svara på. Trevlig sommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ingen lösnig åt dig men jag kan berätta att jag också kan uppleva att det går sakta att packa upp filer men det gäller inte alla filer en del filer går så sakta som 3Mbit/s och andra skenar iväg med 40 Mbit/s varför vet jag inte men kan det bero på vad som är packat och hur hårt det är packat jag har dock inte lyckats urskilja något mönster. kan tillägga att jag har sp1 och senaste drivrutiner på ultimate x86 och har provat winzip winrar och 7zip kanske dimensionX kan kasta lite ljus över detta

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Att packa upp kan vara lika krävande som att packa ned många gånger, beroende på vilken typ av arkiv vi pratar om. Packar du LZMA med 7zip så är upppackningen förvånansvärt snabb och nedpackningen väldigt långsam.

Använder du PPM(d) istället så är det tvärtom, det packar ned snabbt och tar en himla tid att packa upp istället. Skall man packa upp rar till exempel så är detta ganska krävande och processorn får jobba på rätt bra vid uppackningen.

Sen hur snabbt det går beror på hur många småfiler som ligger i arkivet, ju fler, desto längre tid kommer det att ta.

Packa gärna upp min 7zip fil på 4.2 Gigabyte med 104.583 småfiler och ta tiden på det. :D

7Gb på 7 min säger inte mycket om vi inte vet vilken typ av arkiv det rör sig om och hur mycket smått som ligger i dessa arkiv.

I många fall så är det hårddisken som är begränsningen, hur fort den kan skyffla data.

Hoppas verkligen du packar upp till en annan "fysisk" hårddisk, annars blir det seeeeegt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör SP1 och de senaste drivrutinerna till mina hårdvaror, men nu har jag även upplevt att 700MB ibland kan packas upp på ca 5-6 sekunder medans vid ett annat tillfälle kan det ta 30 sekunder? Asså jag förstår mig inte på det här? Hör även hört talas om speedstep men den funktionen hittar jag inte i BIOS? Om det nu skulle finnas i alla modertkort i vilken "flik" skulle den såfall befinna sig i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Device Manager-->Disk drives-->Properties-->Policies-->Enable Advanced Performance.

Den inställningen använder jag för att komma i närheten av fabriksuppgifterna på mina hårddiskars prestanda.

Verkar som om Vista från början är inställd på "Safe mode" vad gäller diskprestanda. (allt för att folk inte ska förlora data..och sen få fel..och sen kontakta supporten)  ;)

Något som är värt att testa tycker jag iallafall.

Ursäkta engelskan, men jag föredrar engelskt OS för de svenska översättningarna låter knasiga många gånger.  :P

/Strator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...