Gå till innehåll

Vad vill du se i "Windows 7"?


Recommended Posts

  • Svar 165
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Tilläggsprogram som Virtual Desktops räknas inte, bara funktioner som är inbakade i Windows 7 :)

På tal om inbakade funktioner så gillar jag möjligheten att bränna ISO-filer direkt i Windows, likaså att jag ännu inte haft några problem att spela upp någon videofil eftersom det finns stöd för betydligt fler videoformat i Windows 7 än i tidigare Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan grej jag saknar är att kunna ha (minst 2st) bilder sida-vid-sida. Det gäller visselig Windows Fotogalleri men kanske kan ordnas till med W7 versionen  :)

Saknar detta speciellt för jämföra bilder,  på enklare sätt om man då också vill använda Windows Fotogalleri.

Som det är nu är det i princip omöjligt ens med att ha 2-fönster sida-vid-sida, på grund av dess (programmet) utformning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan grej jag saknar är att kunna ha (minst 2st) bilder sida-vid-sida. Det gäller visselig Windows Fotogalleri men kanske kan ordnas till med W7 versionen  :)

Saknar detta speciellt för jämföra bilder,  på enklare sätt om man då också vill använda Windows Fotogalleri.

Som det är nu är det i princip omöjligt ens med att ha 2-fönster sida-vid-sida, på grund av dess (programmet) utformning.

Windows 7 har en funktion som gör att du kan "klistra" fönster till höger respektive vänsternkanten och på så sätt få två fönster bredvid varandra så gott som helt automatiskt. Kan det vara något sådant du är ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 har en funktion som gör att du kan "klistra" fönster till höger respektive vänsternkanten och på så sätt få två fönster bredvid varandra så gott som helt automatiskt. Kan det vara något sådant du är ute efter?

Kanske. Beror lite på hur fönstren klistras och beter sig och hur mycket ytor det blir. Du har inte möjlighet att illustrera med en skärmdump?

Har du inte möjlighet, om du avinstallera W7 eller nåt så är det lugnt. Funderar på installera W7 i helgen och kan då själva kolla och testa runt lite annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller det där med fönstren borde jag göra en video av det :) Får se när jag får tid till det.

Jag har i alla fall uppdaterat artikeln om nyheter i Windows 7 med följande punkter:

Användargränssnittet - Färre grafiska Windows 3.11 och 95-element

Prestanda - Grundläggande ändringar ger färre tjänster

Windowsprogram och -funktioner - Nytt standardformat och nytt gränssnitt i Paint

Windowsprogram och -funktioner - Internet Explorer 8 bjuder på många nyheter

Nätverk och delning av filer - Flytta listen i fjärrskrivbord

Säkerhet - Brandväggen enklare att hantera

System - Ändra standardskrivare beroende på vart du befinner dig

System - Sensorer känner av vart du befinner dig

http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...-nyheterna.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Annan grej jag saknar är att kunna ha (minst 2st) bilder sida-vid-sida. Det gäller visselig Windows Fotogalleri men kanske kan ordnas till med W7 versionen  :)

Saknar detta speciellt för jämföra bilder,  på enklare sätt om man då också vill använda Windows Fotogalleri.

Som det är nu är det i princip omöjligt ens med att ha 2-fönster sida-vid-sida, på grund av dess (programmet) utformning.

Har funnits länge.

XnView

http://www.xnview.com/

Vem använder de inbyggda skräpprogrammen när det finns ljusår bättre helt gratis alternativ. XnView blir en del av Windows bara efter några dagar och sedan helt oumbärligt. Har själv använt det i nästan 6 år. Du hittar samma sak i TC. ;)

Vi borde sätta upp en lista på riktiga program som blir ersättare till skräpet i Windows. Det räcker med några få faktiskt så har man en lista med riktigt bra program, som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ärligt talat, vad som "finns i" Windows 7 är totalt ointressant för mig eftersom jag bara använder tredjepartsprogram, riktiga program. Skulle jag sitta och jobba som jag tvingas göra vid mina kunders datorer, skulle jag nog få ett nervsammanbrott, minst. Skulle jag sitta med den där tröga klumpiga, oeffektiva dyngan som finns inbyggd vore jag nog placerad på någon anstalt efter en vecka, orsak nevkollaps.

De gratisalternativ man enkelt kan ta hem är totalt överlägset skräpet som finns inbyggt. Jag trodde ärligt talat att det bara var rena noobs som satt och jobbade med prylarna som finns i Windows.

Antingen är jag krävande eller så har jag aldrig förstått tjusningen med mediaspelaren och utforskaren. För jag använder dem aldrig. Lika lite kör jag IE eller nåt av det andra som finns i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nu mer vad du menar med "Klistra", Stenis, och får säga att den funktionen var klart bra och användbart. Mycket smidigt att bara dra mappar, filer med mera ut till kanterna. Detta fungerar lite som sida-vid-sida funktionen men denna var speciellt bra för kunna välja ut vissa mappar,filer mm på snabbare sätt.

Dock fungerade det inget vidare med kunna jämföra bilder, med Windows Fotogalleri, varken med klistra-funktionen eller sida-vid-sida-funktionen. Antagligen beror det på Windows Fotogalleris utformning där övre knapparna ställer till det.

Men denna nya klistra-funktionen var helt klart smidigt förövrigt, speciellt med anteckningar till exempel så var den helsmidigt med bara kunna "docka dem" på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Låter klumpigt, då skulle du se fliksystemet i TC. ;)

Nej, nu skall inte jag klaga mer. :)

Har man aldrig testat så vet man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dimension, den där diskussionen har vi haft förut :) Behovet av program och funktioner varierar från användare till användare. Personligen föredrar jag att använda så få program, dels för att slippa installera en uppsjö med program vid varje nyinstallation och dels av säkerhetsskäl. Allt som kan göras med Windows inbyggda program och verktyg är jag bara positiv till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kan vi modifiera detta lite Stenis?

Du är nöjd med det du sitter med, om du "aldrig provat" något som fungerar mycket bättre, eller hur?

När du väl fått sitta med något som fungerar otroligt mycket bättre en tid, så vet du vad du satt med förut. Detta visste du inte förrän du testade ett mycket bättre alternativ.

Gratis program kostar inget att ta hem och är för det mesta vare sig stora eller tidödande att installera. De flesta installeras på några få sekunder. :)

Denna tid är väl värd vad du tar igen på att arbeta mycket effektivare med otroligt många fler möjligheter.

Jag brukar säga så här..........

Vill du sitta och krångla på det där viset, visst, så länge jag slipper att göra det. :)

Det är upp till var och en hurvida man vill skaffa hem gratisprogram eller inte, det man kan göra, är att tipsa om dem. ;)

När jag säger, --Ååh vad bökigt, så är det för att retas lite och få någon "lite nyfiken" givetvis, men faktum är att det är raka sanningen också faktiskt. Det är fruktansvärt bökigt jämfört med det som jag är van vid.

Avslutar med några nyheter.

Windows 7 - startar lika snabbt som XP

http://www.idg.se/2.1085/1.190746/windows-...a-snabbt-som-xp

Windows 7 kräver mindre resurser än Vista

http://www.idg.se/2.1085/1.190672/windows-...surser-an-vista

"Virtuella pc är ett svart hål inom säkerhet"

http://www.idg.se/2.1085/1.190653/virtuell...l-inom-sakerhet

Den där sista nyheten borde vara nåt för Plun! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi modifiera detta lite Stenis?

Du är nöjd med det du sitter med, om du "aldrig provat" något som fungerar mycket bättre, eller hur?

När du väl fått sitta med något som fungerar otroligt mycket bättre en tid, så vet du vad du satt med förut. Detta visste du inte förrän du testade ett mycket bättre alternativ.

Gratis program kostar inget att ta hem och är för det mesta vare sig stora eller tidödande att installera. De flesta installeras på några få sekunder. :)

Denna tid är väl värd vad du tar igen på att arbeta mycket effektivare med otroligt många fler möjligheter.

Jag brukar säga så här..........

Vill du sitta och krångla på det där viset, visst, så länge jag slipper att göra det. :)

Det är upp till var och en hurvida man vill skaffa hem gratisprogram eller inte, det man kan göra, är att tipsa om dem. ;)

När jag säger, --Ååh vad bökigt, så är det för att retas lite och få någon "lite nyfiken" givetvis, men faktum är att det är raka sanningen också faktiskt. Det är fruktansvärt bökigt jämfört med det som jag är van vid.

Avslutar med några nyheter.

Windows 7 - startar lika snabbt som XP

http://www.idg.se/2.1085/1.190746/windows-...a-snabbt-som-xp

Windows 7 kräver mindre resurser än Vista

http://www.idg.se/2.1085/1.190672/windows-...surser-an-vista

"Virtuella pc är ett svart hål inom säkerhet"

http://www.idg.se/2.1085/1.190653/virtuell...l-inom-sakerhet

Den där sista nyheten borde vara nåt för Plun! :P

DimensionX aka Mr. Loop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det skulle göra dig till MR Microsoft då? :D

Nej?

Oj vad bra ALLT är från Microsoft, jag sitter BARA med det som finns i Windows,  länge leve Microsoft som nu har gjort en ny mapp i utforskaren. Microsoft säger si, och Microsoft säger så. Länge leve Vista.

Det kallar jag Loop det. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad bra ALLT är från Microsoft, jag sitter BARA med det som finns i Windows,  länge leve Microsoft som nu har gjort en ny mapp i utforskaren. Microsoft säger si, och Microsoft säger så. Länge leve Vista.

Det kallar jag Loop det. ;):)

Jo men det var ju vad jag sa för ett tag sedan; DimensionX aka Mr. Loop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Oj vad bra ALLT är från Microsoft, jag sitter BARA med det som finns i Windows,  länge leve Microsoft som nu har gjort en ny mapp i utforskaren. Microsoft säger si, och Microsoft säger så. Länge leve Vista.

Det kallar jag Loop det. ;):)

Jo men det var ju vad jag sa för ett tag sedan; DimensionX aka Mr. Loop?

Vissa saker tål att upprepas. ;)

Stenis och al6, det jag helst av allt vill se i Windows 7 är ett Windows som är snällt mot datorn och effektivt. Programmen i Windows spelar inte mycket roll för mig personligen, det gör däremot prestandan och stabiliteten. Men, som sagt, det ser bra ut så här långt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nöjd med det du sitter med, om du "aldrig provat" något som fungerar mycket bättre, eller hur?

Jag tänker så här: Om det jag vill åstadkomma går att göra i ett program som följer med Windows så gör jag det där och om det inte räcker till ser jag mig om efter tredjepartsprogram som klarar av att göra det jag vill göra. Exempel: Paint i all ära men det duger inte mer än till att spara skärmdumpar. Redigering av bilder gör jag i Adobe Photoshop Elements.

Jag letar inte efter tredjepartsprogram bara för att de är bättre. Troligtvis innehåller de flesta tredjepartsprogram fler funktioner än i Windowsprogrammen men om jag inte använder dessa funktioner så är det bara ett onödigt steg att installera dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Du är nöjd med det du sitter med, om du "aldrig provat" något som fungerar mycket bättre, eller hur?

Jag tänker så här: Om det jag vill åstadkomma går att göra i ett program som följer med Windows så gör jag det där och om det inte räcker till ser jag mig om efter tredjepartsprogram som klarar av att göra det jag vill göra. Exempel: Paint i all ära men det duger inte mer än till att spara skärmdumpar. Redigering av bilder gör jag i Adobe Photoshop Elements.

Jag letar inte efter tredjepartsprogram bara för att de är bättre. Troligtvis innehåller de flesta tredjepartsprogram fler funktioner än i Windowsprogrammen men om jag inte använder dessa funktioner så är det bara ett onödigt steg att installera dessa.

Där låter det som vi är överens. Samma här, det enda jag har Paint till är att spara skärmdumpar. Att jag använder gratis tredjepartsprogram är för det mesta inte pga att jag kan göra "mer" utan för att jag jobbar enklare. Ta batchkonvertering i XnView, rena drömmen. Att fixa till bilder går lätt som en plätt. Dessutom ett suveränt visningsprogram. Ju enklare man jobbar, desto bättre, så lite onödiga klick som möjligt.

De som jag brukar hjälpa har jag installerat en del program åt som hjälpt dem en hel del faktiskt, och alla har varit gratis att ta hem och använda. Men det är säkert något som de flesta inte tänker på eller ens vet om som sitter vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kan lägga sig i lite i ert samtal... Vore de inte bättre om användaren har en möjlighet att använda programmen som ingår i Windows men också har en möjlighet att ersätta dessa program med tredjepartsprogram?

Alltså du har möjligheten att välja och använda programmen microsoft erbjuder i Windows men du ska också ha möjligheten att välja bort precis alla program och välja tredjepartsprogram... Det tycker jag skulle vara det bästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Om man kan lägga sig i lite i ert samtal... Vore de inte bättre om användaren har en möjlighet att använda programmen som ingår i Windows men också har en möjlighet att ersätta dessa program med tredjepartsprogram?

Alltså du har möjligheten att välja och använda programmen microsoft erbjuder i Windows men du ska också ha möjligheten att välja bort precis alla program och välja tredjepartsprogram... Det tycker jag skulle vara det bästa :)

Givetvis.

Man ger "båda en chans" sen bestämmer man vilket som fungerar bäst. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi modifiera detta lite Stenis?

Du är nöjd med det du sitter med, om du "aldrig provat" något som fungerar mycket bättre, eller hur?

När du väl fått sitta med något som fungerar otroligt mycket bättre en tid, så vet du vad du satt med förut. Detta visste du inte förrän du testade ett mycket bättre alternativ.

Gratis program kostar inget att ta hem och är för det mesta vare sig stora eller tidödande att installera. De flesta installeras på några få sekunder. :)

Denna tid är väl värd vad du tar igen på att arbeta mycket effektivare med otroligt många fler möjligheter.

Jag brukar säga så här..........

Vill du sitta och krångla på det där viset, visst, så länge jag slipper att göra det. :)

Det är upp till var och en hurvida man vill skaffa hem gratisprogram eller inte, det man kan göra, är att tipsa om dem. ;)

När jag säger, --Ååh vad bökigt, så är det för att retas lite och få någon "lite nyfiken" givetvis, men faktum är att det är raka sanningen också faktiskt. Det är fruktansvärt bökigt jämfört med det som jag är van vid.

Avslutar med några nyheter.

Windows 7 - startar lika snabbt som XP

http://www.idg.se/2.1085/1.190746/windows-...a-snabbt-som-xp

Windows 7 kräver mindre resurser än Vista

http://www.idg.se/2.1085/1.190672/windows-...surser-an-vista

"Virtuella pc är ett svart hål inom säkerhet"

http://www.idg.se/2.1085/1.190653/virtuell...l-inom-sakerhet

Den där sista nyheten borde vara nåt för Plun! :P

Jag har kört TC tidigare och anser inte den vara tillräckligt åtminstone i mitt dagliga arbete.

Jag instämmer mycket i det Stens skrev om tidigare, och är något inte tillräkligt i Windowssystemet så kör man givetvis med tredjeparts-program. På min dator i alla fall så är mesta av installerade program tredjeparts-program. Enda Windows installerade program jag använder är nog mest bara den inbyggda kalkylatorn.

Men för dig, DimensionX, så är väl även kalkylatorn något fel på, din TC-räv  ;)

När man läser dina inlägg, DimensionX, både i denna och andra TC-sammanhang så kan man lätt få en viss intryck av att du anser att alla som kör TC- är "data proffs" av något slag, där it och dataingenjörer sitter med dagligen, och alla MS-fantaster amatörer och totalt okunniga. Well, så är det inte kan jag säga på en gång.

Kör med din TC du din TC-räv,  :P så kör vi andra, dvs amatörer med de program vi känner oss mest bekväma med :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...