Gå till innehåll

[LÖST] IObit SmartDefrag 6.0 fungerar inte korrekt på min XP SP3


Ängegärd

Recommended Posts

HEjSann & hallå!!!

Har problem med "körningen" av IObit SmartDefrag. När jag kör IObit SmartDefrag på min C:-drive (och de andra fyra drivarna på min XP dator stannar den vid andra procent tal) så "stannar" den vid "Analyserar 7%". Så kan den stå hur länge som helst (tills jag bryter). Jag har provat att låta den "köra" i över ett dygn, men inget mer händer. Jag har kollat disken efter skader, men nix den är "hel".

Men om jag kör disken i "felsäkertläge" är det inget problem. Då funkar allt perfekt. Någon som har någon gissning på varför den gör så???

TACKsam för hjälp/idéer???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna se på diskaktivitet om IObit jobbar eller väntar på att få tillgång till filen.

Den accepterar/hanterar ju låsta filer så denna filtyp måste vara väldigt speciell.

När jag kör en Analys bara så ser jag ju vilken fil den jobbar med. Har du ingen info där ?

Kör du alla fyra samtidigt eller en och en ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innebär att den visar upp vilken fil den just bearbetat och inte den som det hänger sig på...

Så du kan alltså lägga tillbaka den andra filen igen...

Alternativt så laddar du ner 5.01'an igen och provar. Så vet du om det är en ny bug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon enskild process hindra/störa SmartDefrag? Tänker på att det fungerar i felsäkert läge, men inte i normalt, och en stor skillnad är ju att betydligt fler processer startas i normalt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innebär att den visar upp vilken fil den just bearbetat och inte den som det hänger sig på...

Så du kan alltså lägga tillbaka den andra filen igen...

Alternativt så laddar du ner 5.01'an igen och provar. Så vet du om det är en ny bug.

Skall test detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon enskild process hindra/störa SmartDefrag? Tänker på att det fungerar i felsäkert läge, men inte i normalt, och en stor skillnad är ju att betydligt fler processer startas i normalt läge.

Skall forska i detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innebär att den visar upp vilken fil den just bearbetat och inte den som det hänger sig på...

Så du kan alltså lägga tillbaka den andra filen igen...

Alternativt så laddar du ner 5.01'an igen och provar. Så vet du om det är en ny bug.

Skall test detta.

Nix. Det blir ingen förändring när jag kör 5.0.1. Den "stannar" vid 7% :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon enskild process hindra/störa SmartDefrag? Tänker på att det fungerar i felsäkert läge, men inte i normalt, och en stor skillnad är ju att betydligt fler processer startas i normalt läge.

Skall forska i detta

Har försökt leta lite tjänster och program. Har provat mig runt lite utan att få det att funka. Funderar faktiskt att intallera om burken. :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig Diskdefragmenteraren (eller annat defragmenteringsprogram)? Kan den analysera och defragmentera?

Har du kollat disken med Felkontroll?

Jag har felkontrollerat disken både med Windows egen kontrollprgram och med (Piriform) Defraggler. Finns iget att anmärka på. Har precis defragmenterat c-driven med (Piriform) Defraggler utan att har några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innebär att den visar upp vilken fil den just bearbetat och inte den som det hänger sig på...

Så du kan alltså lägga tillbaka den andra filen igen...

Alternativt så laddar du ner 5.01'an igen och provar. Så vet du om det är en ny bug.

Skall test detta.

Nix. Det blir ingen förändring när jag kör 5.0.1. Den "stannar" vid 7% :'(

Har nu även provat med 6.10, men får samma resultat. Att den stannar vid 7%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt till ett som fungerar istället. ;) (snabbare än det här finns inte)

Spelar ingen roll om du inte defragmenterat på ett år, det tar bara några minuter ändå. :)

http://www.freewarefiles.com/Auslogics-Dis...gram_21648.html

Men då missar man optimeringen. En anledning till att Auslogics Disk Defrag är snabbt, är att det inte flyttar några filer, utan endast fragmenten i filerna. Då jag använde Disk Defrag, kompletterade jag det med Diskdefragmenteraren, som flyttade de redan defragmenterade filerna. ;)

Vidare saknar Disk Defrag såväl automatisk som schemalagd defragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu samma fenomen med en angiven fil på 4.2GB när det hänger sig.

Men det kan även vara nästa fil på 12GB som får disken att verka overksam i timmar.

Jag skall testa med att begränsa ignorerade filstorlekar till 5GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare saknar Disk Defrag såväl automatisk som schemalagd defragmentering.

Hur någon kan använda en så onödig funktion som automatisk defragmentering, övergår mitt förstånd! Ni sliter ut diskarna i förtid genom att hela tiden skriva om data på dom!

Edit:

Det har varit en känd regel sedan datorns barndom att inte defragmentera mer än när det behövs.... just för att det sliter på diskarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till som förvånar mig (när jag ändå är igång  ;) )... ni som kör 64-bitars... vad gör ni med burken? Det kan gå flera månader emellan jag kollar fragmenteringen, och då ligger på typ, 1-3 % !!! Jag är själv förvånad, men 64-bitars Vista, verkar inte bli nåt vidare fragmenterat... vilket naturligtvis är bra.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu samma fenomen med en angiven fil på 4.2GB när det hänger sig.

Men det kan även vara nästa fil på 12GB som får disken att verka overksam i timmar.

Jag skall testa med att begränsa ignorerade filstorlekar till 5GB.

Jag optimerade en disk med filer på upp till 7,56 gb. Analysen gick blixtsnabbt, och optimeringen tog 4:56. Det var förvisso endast en fragmenterad fil på den disken, men ändå

Edit: Ingen uteslutning av stora filer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son och DimensionX !! denna tråden handlar om IObit SmartDefrag !! >:(

Håll er till forumreglerna och spamma inte !

Jag trodde att IObit SmartDefrag är ett defragmenteringsprogram?? Och därmed anser jag mitt inlägg vara högst relevant. Sen att vi kanske har olika åsikter, kan ju knappast förvandla mitt, högst seriösa, inlägg till spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att IObit SmartDefrag är ett defragmenteringsprogram?? Och därmed anser jag mitt inlägg vara högst relevant. Sen att vi kanske har olika åsikter, kan ju knappast förvandla mitt, högst seriösa, inlägg till spam.

Ni är båda käcka grabbar men denna länken handlar specifikt om IObit SmartDefrag 6...

Även om det är ett defrag-program och det i sin tur är ett windows-program som i sin tur går på PC så...  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...